افزایش کلاهبرداری در وب‌سایت‌های دارای ای‌نماد جعلی

«ای‌نماد» که قرار بود نمادی از اعتماد در معاملات آنلاین باشد، ظاهرا نه تنها در جلوگیری از کلاهبرداری‌ها موثر نبوده، بلکه به عاملی بازدارنده در مسیر رشد کسب‌وکارهای مجازی و اقتصاد دیجیتال تبدیل شده است.

پلیس فتا اخیرا از شناسایی وب‌سایتی با ای‌نماد جعلی خبر داد و واکنش‌ها و اعتراضات کاربران هم نشان می‌دهند که این تعداد رو به افزایش است. در سال۹۸ دست‌کم ۲۰۰وب‌سایت، ای‌نماد جعلی داشته‌اند.

به نظر می‌رسد نماد اعتماد الکترونیکی، نشانه‌ای که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک به عنوان تاییدیه فروش و معاملات آنلاین به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود، آن‌طور که باید قابل‌اعتماد نیست. ظاهرا سختگیری‌های اعمال شده برای اعطای این نماد به کسب‌و‌کارها هم نتوانسته مانع از کلاهبرداری عده‌ای شود؛ چرا که کماکان شاهد نارضایتی و شکایت مشتریان از خریدهای اینترنتی هستیم. به نظر می‌رسد تعداد سایت‌هایی که اقدام به جعل این نماد کرده‌اند، افزایش یافته و مشتریان باید با احتیاط بیشتری خرید کنند؛ موضوعی که حالا به اخبار هم راه پیدا کرده است.

هفته گذشته رئیس پلیس فتا از شناسایی یک سایت فروش موبایل و لوازم جانبی با داشتن ای‌نماد جعلی خبر داد. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد نماد اعتماد الکترونیکی چندان که انتظار می‌رفت، نمی‌تواند عاملی برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های رایج باشد و بهتر است راهکار دیگری برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های مجازی به کار گرفته شود. قانون الزام ای‌نماد برای کسب‌‌وکارهای مجازی برای جلوگیری از پول‌شویی تصویب شد؛ اما اجبار در داشتن آن از همان ابتدا با چالش‌ها و مخالفت‌های زیادی از سوی بخش‌های خصوصی و بعضی نهادهای دولتی همراه شد. در واقع کسب‌وکارهای مجازی ا‌ی‌نماد را مانعی برای فعالیت خود می‌دانند. در حالی که داشتن ای‌نماد برای وب‌سایت‌های خرید و فروش آنلاین در ایران الزامی است، در کشورهای دیگر وجود آن برای پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی کاملا اختیاری است و توسط بخش خصوصی و برای بهبود و توسعه کسب‌و‌کارها اعطا می‌شود. در همین راستا رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس هم در ماه‌های گذشته بارها الزام داشتن «ای‌نماد» برای کسب‌وکارهای اینترنتی را عامل ایجاد مشکلات فراوان‌ برای آنها دانست و در نامه‌ای به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی خواستار بررسی این موضوع شد. ‌مجتبی توانگر‌ معتقد است این امر می‌تواند موجب عقب‌افتادگی اقتصادی و فناورانه در ایران بشود.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.