چه تعداد ابزار پرداخت در طرح ساماندهی کارتخوان‌ها غیرفعال شدند؟

رئیس اداره اجرایی مرکز تنظیم مقررات سازمان مالیاتی با اشاره به طرح ساماندهی کارتخوان ها گفت: از بین ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار ابزار پرداخت ۸ میلیون ابزار پرداخت به پرونده مالیاتی شان الصاق شدند و سایر ابزار‌های پرداخت هم در اجرای قانون غیرفعال شدند.

رئیس اداره اجرایی مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره ضرورت ساماندهی ابزار‌های پرداخت و همچنین آخرین وضعیت اجرایی آن گفت:​ ساماندهی دستگاه های کارتخوان بانکی در اجرای ماده 11 قانون پایانه فروشگاهی با همکاری سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی انجام گرفت و از 15 دی ماه سال 1400 این همکاری شکل گرفت و از بین 18 میلیون و 800 هزار ابزار پرداخت، تمام این ابزار‌ها ساماندهی شدند. 8 میلیون ابزار پرداخت به پرونده مالیاتی شان الصاق شدند و سایر ابزار‌های پرداخت هم در اجرای قانون غیرفعال شدند.

طرح ساماندهی کارتخوان‌ها

هراتی درخصوص کارتخوان های غیرفعال شده‌ افزود: 9 میلیون و 300 هزار دستگاه کارتخوان غیرفعال شدند، در طی چند مرحله به مؤدیان این فُرجه داده شد که یا دستگاه کارتخوانشان را غیرفعال کنند یا آن‌ها را به پرونده مالیاتی مربوطه الصاق کنند.

وی تصریح کرد: ما در راستای هوشمندسازی نظام مالیاتی خواهیم ماند که در مقطع کنونی اولویت اصلی نظام مالیاتی است، یکی از مهمترین این ظرفیت‌ها بستری تحت عنوان قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان بود.

وی ادامه داد: با همکاری بانک مرکزی خوشبختانه توانستیم در دولت جدید و با تیم مدیریتی جدید در یک حرکت جهادی به یکی از آرمان‌های سازمان مالیاتی که دستیابی به یک اطلاعات شفاف برای نظام مالیاتی کشور بود به آن دسترسی پیدا کنیم و ما در طی این فرآیند بیش از دو میلیون مؤدی جدید را شناسایی کردیم که این خود گامی در جهت ایجاد شفافیت و برقراری عدالت مالیاتی بود.

وی گفت: ساز و کار‌هایی که برای شناسایی حساب‌های تجاری از غیرتجاری دیده شده، ساز و کار‌های تک بعدی نیست، اما ظرفیت‌هایی که قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای ما در نظر گرفته، این است که هزینه تخلف را برای مؤدیان بالا برده است. ما حساب‌هایی که مؤدیان به پرونده الصاق می‌کنند به آن می‌گوییم حساب‌های تجاری، اما حساب‌هایی که تجاری معرفی نشوند و طبق ساز و کاری به عنوان حساب تجاری شناسایی کنیم، صاحبان این حساب‌ها در واقع ضرر مضاعفی خواهند کرد، زیرا مشمول مالیات بر درآمد‌های اتفاقی یا مالیات هدیه خواهند شد و در واقع مبلغ مالیات بالاتری خواهند داد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین حسین زاده بحرینی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته پولی و بانکی خانه ملت نیز در این برنامه گفت: سامانه مؤدیان بستری خواهد بود که تعامل بین واحد‌های صنفی، تولید کنندگان و تجار و اصناف با سازمان امور مالیاتی را به صورت نظام‌مند برقرار می‌کند. ماده 11 قانون پایانه فروشگاهی عملیاتی شده و کلیه ابزار‌های پرداخت و دستگاه‌های کارتخوانی که در فروشگاه‌ها است یا پایگاه‌ها و درگاه‌های اینترنتی که مردم با آن خرید می‌کنند، همگی به این سامانه یعنی به پرونده مالیاتی مالک آن دستگاه وصل شده، و این یک گام بسیار بزرگ در اجرایی شدن قانون است.

منبع تسنیم
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.