نقش سیاست‌های حمایتی دولت از بانک توسعه تعاون

انگیزه سرمایه گذاری در تعاونی‌ها با اصلاح سیاست‌ها به ویژه حمایت دولت از بانک توسعه تعاون باید افزایش یابد.

به گزارش بانک توسعه تعاون، ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی بر ایجاد انگیزه هدایت سرمایه های خرد به سمت تعاونی ها تاکید کرد و دراین باره اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که منجر به تضعیف تعاونی‌ها شده است عدم فرهنگ سازی برای هدایت سرمایه‌های خرد به سمت تعاونی است. در چنین شرایطی طبیعی است سرمایه های خرد به تعاونی ها سرازیر نمی‌شود لذا در عمل شاهد عملکرد ضعیف تعاونی ها خواهیم بود.

وی در این باره توضیح داد: توسعه تعاونی‌ها در بخش‌های مختلف منوط به احصای ظرفیت های تعاونی است که متاسفانه در این زمینه به شدت ضعیف عمل شده است. هر چند یکی از عمده دلایل ضعف رویکرد به سرمایه گذاری در تعاونی را می‌توان به سود کم یا برخورداری یکسان سرمایه ها در تعاونی ها نسبت داد، موضوعی که باید اصلاح شود تا بخش تعاونی بتواند مانند بخش خصوصی قدرت حضور در فعالیت های اقتصادی را به دست بیاورد.

مشاور عالی اتاق بازرگانی خاطر نشان کرد: انگیزه سرمایه گذاری در تعاونی‌ها با اصلاح سیاست ها باید افزایش یابد تا در نتیجه منجر به توسعه کسب و کارهای ذیل بخش تعاون در کشور شود. در صورتی که ظرفیت‌های تعاونی احصاء شود می‌توان روی ظرفیت تعاونی‌ها برای افزایش اشتغال و تولید در کشور در بخش های روستایی حساب جداگانه ای باز کرد.

بهادرانی در این باره تصریح کرد: تحقق این موضوع وابسته به اهمیتی است که دولت به تعاونی ها و بانک توسعه تعاون برای حمایت مالی از تعاونی های تولید می‌دهد. اگر دولت مایل است بین بخش خصوصی و تعاونی برای حضور در عرصه های مختلف اقتصادی و تولیدی رقابتی صورت بگیرد باید از بخش تعاونی حمایت کند چرا که در حال حاضر بخش تعاونی قادر به رقابت با بخش خصوصی نیست، در بخش خصوصی انگیزه سود آوری وجود دارد در حالی که اگر در یک تعاونی عضو باشید سود به میزان سرمایه‌گذاری نیست، لذا این ایراد باید رفع شود.

ابراهیم بهادرانی در این باره توضیح داد: به همین دلیل است که تعاونی در مقابل بخش خصوصی ضعیف عمل کرده است و از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون تعاونی‌های مختلف نتوانسته‌اند آنگونه که باید و شاید در حوزه وظایف خود خواسته‌ها را برآورده کنند در حالی که تعاونی می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای اقتصاد کشور ایجاد کند اگر اصلاحاتی اساسی در آن اعمال شود.

وی خاطر نشان کرد: باید به این موضوع واقف باشیم که بخش تعاونی در اقتصاد ایران می تواند ظرفیت آفرینی کند، لذا دولت باید به مزیت‌های این بخش بیش از پیش توجه کند، به خصوص در بخش روستایی و شهرستان های کوچک این موارد بسیار حائز اهمیت است، چرا که با سرمایه گذاری در این حوزه می توانیم سرمایه های کوچک را جمع کنیم و کسب و کارهای کوچکی ذیل بخش تعاونی راه اندازی شود تا بتوان در وضعیت سرمایه گذاری کشور که در ده سال گذشته دچار سکون شده حداقل در این حوزه تکانی به اقتصاد خرد بدهیم.

منبع بانک توسعه تعاون
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.