بازار سیاه وام ازدواج ؛ فروش محضری۶۰ میلیون تومان

وام‌های مختلفی در بانک‌ها ارائه می‌شود اما سود و اقساط بالای این وام‌ها موجب شده که بازار سیاه وام‌های کم سود با شرایط بهتر نیز شکل بگیرد. یکی از وام‌هایی که خرید و فروش آن رونق گرفته، وام ازدواج است. برخی از مشمولان وام ازدواج، آن را ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان می‌فروشند.

اخیرا فروش وام ازدواج در کانال‌ها و سایت‌ها از سوی برخی جوانان رونق گرفته است. وامی که ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. یک معامله دو سر برد برای خریدار و فروشنده. اما آیا طرح‌های تشویقی ازدواج و فرزندآوری به افزایش ازدواج کودکان می‌انجامد؟

بازار سیاه وام ازدواج

به بانک‌ها که مراجعه کنید لیستی از وام‌های مختلف پیش رویتان می‌گذراند. شرایطی که برخی می‌گویند با آن بیشتر زیر بار بدهی می‌روند. سودهای چند ده درصدی تا داشتن چند ضامن و اقساط سنگین از جمله گلایه‌های متقاضیان این وام‌ها هستند.

پرداخت اقساط وام یک نگرانی برای بسیاری از وام‌گیرندگان است، در همین جال تاخیر در پرداخت اقساط نیز خود جریمه دیگری در راه دارد. روندی نفس‌گیر آن هم در شرایط اقتصادی فعلی که شاید تنها گزینه برای باز کردن گره‌های اقتصادی زندگی برخی از مردم باشد.

وام ازدواج سال ۱۴۰۱ به ۱۲۰ میلیون تومان رسید. کارمزد این وام چهار درصد و بازپرداخت آن ۱۰ ساله است. ضمن اینکه اقساط یک میلیون تومانی وام ازدواج نیز امتیاز دیگری برای مشمولان است.

در ادامه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مبلغ وام ازدواج برای مردان زیر ۲۵ سال و زنان زیر ۲۳ سال، ۳۰ میلیون بیشتر می‌شود. یعنی ۱۵۰ میلیون تومان.
همه این شرایط دست به دست هم می‌دهند تا بازار سیاه برای خرید و فروش وام‌های کم سود مانند وام ازدواج نیز شکل بگیرد. اما شرایط خرید وام ازدواج چگونه است؟

فروش وام ازدواج ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان

یکی از فروشندگان وام ازدواج می‌گوید: «وام ازدواج ۱۲۰ میلیون تومان است و آن را ۴۴ میلیون تومان می‌فروشم. یک سفته هم می‌گیرم برای ضمانت پرداخت اقساط.» او می‌گوید: «به محضرخانه می‌رویم و سندی تنظیم می‌کنیم که وام را فروخته‌ایم و اقساط آن را خریدار می‌پردازد.»

یکی دیگر از فروشندگان، این وام را ۳۳ میلیون تومان به فروش گذاشته است. فروشنده دیگری هم می‌گوید دو وام ازدواج دارد به مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان که آنها را ۶۰ میلیون تومان می‌فروشد.

۱۰ میلیون؛ دستمزد واسطه خرید و فروش وام

برخی بدون واسطه وام ازدواج خود را برای فروش گذاشته‌اند و برخی در کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی دست به کار شده‌اند. پیدا کردن خریدار و فروشنده در این کانال‌ها البته کار راحت‌تری است اما خریدار باید هزینه این معامله را به واسطه فروش پرداخت کند.

دستمزد ادمین هر کدام از این کانال و صفحات خرید و فروش وام ازدواج متفاوت است. یکی از این واسطه‌ها می‌گوید: «برای معرفی خریدار و فروشنده وام ازدواج ۱۰ میلیون تومان فقط از خریدار می‌گیرم.»

منبع خبر آنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.