توکنیزه کردن و حضور متولی دارایی از شروط راه‌اندازی بورس بین‌الملل

بهادر بیژنی گفت: برای سازمان بورس مهم است بازار سرمایه در عین شفافیت، منصفانه و کارا بودن، همچنین بازاری نیز باشد تا ضمن فراهم کردن امنیت سرمایه‌گذاران از تنوع محصولات نیز برخودار باشد تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بتوانند با توجه به نیازهای خود و همچنین تحولاتی که در بازارهای سرمایه در دنیا همچون توکنیزه کردن اوراق یا سهام رخ داده، از محصولات متنوع و به‌روز بازار سرمایه بهره‌مند شوند.

مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل، با بیان اینکه تصویب اعطای مجوز به بورس بین‌الملل در چند مرحله صورت می‌گیرد، گفت: براساس قانون، اعطای مجوز تأسیس بورس‌ها بر عهده شورای عالی بورس گذاشته شده است. در حال حاضر راه‌اندازی بورس بین‌الملل با قید شروطی در هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق به تصویب رسیده و اکنون در مرحله موافقت شورای عالی بورس قرار دارد.

توکنیزه کردن و حضور متولی دارایی از شروط راه‌اندازی بورس بین‌الملل

بهادر بیژنی، توکنیزه کردن و حضور شرکای بین‌المللی در این بورس را از جمله شروط هیأت مدیره سازمان بورس برشمرد و گفت: برخی از موضوعات جدید در بازار سرمایه همچون توکنیزه کردن (tokenization) در بورس بین‌الملل لحاظ شده و گردانندگان این بورس طی سال‌های آتی متعهد شده‌اند که توکنیزه کردن را در کسب‌وکار بورس بین‌الملل لحاظ کنند.

او با اشاره به اینکه حضور متولی دارایی (Custodian) بین‌المللی نیز از جمله شروط راه‌اندازی این بورس است، گفت: راه‌اندازی بورس بین‌الملل از جمله اولویت‌های سازمان بورس در دوره ریاست دکتر عشقی است و در همین راستا، سازمان بورس در فرایند مذاکره با موسسین و شرکای خارجی بورس بین‌الملل ورود کرده و طی چند ماه گذشته مذاکراتی را با هیأت‌های مختلف اروپایی و آسیایی انجام داده است تا به شکل‌گیری این بورس و پیدا کردن شرکای خارجی قدرتمند و معتبر کمک کند.

مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل با بیان اینکه راه‌اندازی بورس بین‌الملل طی سال‌ها پیگیری شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین رخدادها در بازار سرمایه، تأسیس این بورس پس از ۴ بورس دیگر بوده و امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد تاسیس یک بورس جدید در مناطق آزاد باشیم و با توجه به ویژگی‌های خاصی که این بورس دارد بتواند ارزش افزوده‌ای برای بازار داشته باشد و شیوه‌های کسب‌وکار جدیدی را وارد این بازار کند. همچنین امیدواریم این بورس تجربه بسیار خوب بین‌المللی نیز در اختیار بازار سرمایه قرار دهد و میان این بورس تازه تاسیس و سایر بورس‌ها در کشور، رقابت سازنده‌ای نیز ایجاد کند.

او ادامه داد: مدل کسب‌وکار بورس بین‌الملل به گونه‌ای طراحی شده است که برای بورس‌های فعلی تزاحمی نداشته باشد. برای نمونه، در مدل پیشنهادی که در شرف تصویب نهایی در شورای عالی بورس است، در مرحله نخست، «اوراق» پیشنهاد شده است و «سهام» در مراحل بعدی قرار گرفته تا تزاحمی در بورس‌های فعلی ایجاد نشود.

بیژنی با بیان اینکه هر بورس جدیدی طی گذر زمان محصولات تازه‌ای را به همراه خود وارد بازار سرمایه می‌کند، گفت: همراه با بورس بین‌الملل به واسطه حضور شرکای خارجی معتبر، تکنولوژی و علم نیز وارد بازار سرمایه کشور خواهند شد. طبیعی است با معرفی محصولات جدید توسط این بورس در سال‌های آتی، در بورس‌های فعلی نیز حس رقابت تقویت خواهد شد.

سرمایه بورس بین‌المللی براساس قانون و مصوبه هیات وزیران، باید ارزی باشد و در ترکیب سهامداران این بورس افزون بر سهامداران داخلی، لازم است سهامداران خارجی نیز حضور داشته باشند.به گفته این مقام ارشد در سازمان بورس، برای سازمان بورس مهم است بازار سرمایه در عین شفافیت، منصفانه و کارا بودن، همچنین بازاری نیز باشد تا ضمن فراهم کردن امنیت سرمایه‌گذاران از تنوع محصولات نیز برخودار باشد تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بتوانند با توجه به نیازهای خود و همچنین تحولاتی که در بازارهای سرمایه در دنیا همچون توکنیزه کردن اوراق یا سهام رخ داده، از محصولات متنوع و به‌روز بازار سرمایه بهره‌مند شوند.

او ادامه داد: بازار سرمایه کشور به درجه‌ای از بلوغ رسیده که می‌تواند افزون بر محصولاتی که اکنون در این بازار وجود دارد و به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود، محصولات جدیدتری را نیز بر اساس آخرین تحولات روزی که در دنیا رخ داده، معرفی کند.

بورس بین‌المللی فرصتی مناسب برای ورود به تامین مالی پایدار

مشاور رئیس سازمان بورس در ادامه با اشاره به عضویت بازار سرمایه ایران در آیسکو اظهار کرد: اکنون با توجه به اینکه بازار سرمایه ایران عضو عادی آیسکو است و در شبکه‌ها و گروه‌های کاری آیسکو همچون فین‌تک‌ها یا تامین مالی پایدار حضور دارد، در جریان آخرین تحولات در این حوزه‌ها قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: در حال حاضر مباحثی همچون ابزارهای تأمین مالی پایدار و ابزارهای تأمین مالی که مطابق با استانداردهای محیط زیستی هستند در بازارهای سرمایه رواج پیدا کرده‌ و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. از سوی دیگر، بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران در کشور طی سال‌های اخیر، حرفه‌ای و هوشمند شده‌اند، بنابراین، لازم است محصولات این بازار نیز از تنوع بیشتری برخوردار شود و بازار سرمایه به موضوعاتی همچون ابزارهای تأمین مالی پایدار ورود کند.

بیژنی اظهار امیدواری کرد: امید می‌رود بورس بین‌المللی محملی باشد برای محصولاتی که در سطح بازار سرمایه دنیا بسیار مطرح هستند. به بیان دیگر، محصولاتی که در حوزه تامین مالی پایدار، مباحث حاکمیت شرکتی، محیط زیستی و مسئولیت اجتماعی مطرح هستند در این بورس جدید در سال‌های آینده ارائه شوند تا عمق‌بخشی و تنوع بیشتر بازار سرمایه کشور را در پی داشته باشد.

این مقام ارشد در سازمان بورس تأکید کرد: برای سازمان بورس بسیار مهم است که بورس جدید، ارزش افزوده‌ای را برای بازار سرمایه ایجاد کند و منجر به تغییر مثبت در این بازار شود تا با آن چیزی که تا اکنون ایجاد شده، متفاوت باشد. به بیانی دیگر، با راه‌اندازی بورس بین‌الملل تلاش می‌شود این بورس در عین امن، کارا و منصفانه بودن، تفاوت معناداری را با آن چیزی که تا اکنون بوده است، ایجاد کند.

منبع سنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.