معامله جهانی دارایی‌های دیجیتال از طریق پلتفرم مزدکس

پلتفرم معاملاتی مزدکس، یک پلتفـرم معـاملات جهــانی دارایـی‌هـای دیجیتـال است. مزدکس با هدف کاهش ریسک و به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه، دامنه وسیعی از راهکارهای ترید و سرمایه‌گذاری را در اختیار کاربران خود قرار داده است.

مزدکس تنها یک پلتفرم معاملاتی نیست، بلکه یک اکوسیستم پویا است. اکوسیستمی که از یک طرف پل ارتباطی بین مزایای انقلاب بلاکچین و نوآوری ارزهای دیجیتال را به وجود آورده و از طرفی دیگر امور مربوط به سرمایه‌گذاری و تامین مالی کسب وکارها را برقرار می‌کند

مزدکس شروع فعالیت خود را با معاملات کریپتو به کریپتو آغاز کرد. تیم مزدکس به پشتوانه فعالیت چندین ساله در اکوسیستم مالی، پروژه مزدکس را آغاز کرده و از تجربه موفق پلتفرم آنلاین فارابیکسو و سامانه سهام عدالت سعدی استفاده نموده است. این تیم با راهبری محمد قاسمی که تجربیات ارزشمندی در حوزه مالی و توسعه خدمات بازار سرمایه دارد، شکل گرفته است

ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با مزدکس، به سراغ محمد قاسمی، مدیرعامل این مجموعه رفته‌ایم.

محمد قاسمی بنیان‌گذار و مدیرعامل مزدکس، بیش از ۱۷ سال تجربه برنامه‌نویسی، طراحی و تحلیل سیستم‌های مالی را در کارنامه خود دارد. ایده‌پردازی و راه‌اندازی اولین سامانه معاملات آنلاین بورس ایران از جمله فعالیت‌هایی است که محمد قاسمی بنیان آن را در ایران گذاشته است.

وی همچنین موسس اولین شرکت معاملات الگوریتمی، اولین سامانه متمرکز بازار سرمایه در شعب بانک‌ها و سایر فعـالیت‌هــای سرمایــه‌گــذاری خطــرپذیــر جــهت تــوسعـه اکوسیستم صنعت فینتک (از جمله کیف پول الکترونیکی، معاملات الگوریتمی، مدیریت ثروت و…) نیز بوده است. از دیگر دستاوردهــای ایشــان می‌تـوان بـه راهبــری هــلدینـگ سـوشیــانت اشاره کرد.

نوآورانه خدمت کن

قاسمی در ابتدا درباره مزدکس گفت:« تیم سازنده مزدکس، توانسته در نخستین سال‌های رویارویی اقتصاد دیجیتال با کسب وکارهای مختلف، به عنوان پیشتاز نوآوری، اولین تجربه معاملات آنلاین را در این کسب وکارها رقم بزند. یکی از عوامل موثر رشد فراتر از حد تصور کارگزاری‌هایی مانند مفید، آگاه و فارابی به سبب رویکرد این تیم و دستاوردهایش بوده است و میلیون‌ها ایرانی نیز با تسهیل فرایندهای معاملات، از رشد بیش از ۱۵۰ برابری بازار سرمایه در ۱۹ سال اخیر بهره مند شده‌اند.

این تیم برای ایجاد تحولی جدید به عنوان یک اکوسیستم نوآور در حوزه رمز دارایی‌ها، تسهیل‌کننده دسترسی اقتصاد دیجیتال، ایجاد پل ارتباطی بین دارایی‌های ِبازارهای مالی موجود در ایران و تحولات مبتنی بر بلاکچین و بازتعریف‌کننده مفاهیم مالی برای همگان است. در این پلتفرم امکان انجام معاملات دیجیتال به صورت کریپتو به کریپتو و سایر خدمات مورد نیاز به شکلی آسان‌تر، سریع‌تر و هوشمندانه‌تر برای کاربران حرفه‌ای و تازه کار با برخورداری از دو لایه ارزش‌های ذاتی و نوآورانه اکوسیستم مزدکس وجود دارد.

«نوآورانه خدمت کن» برای ما فقط یک شعار نیست بلکه یک باور و هدف است که به پشتوانه سال‌ها تجربه برای تحقق این باور، با رویکرد پیشرفت وتوسعه مداوم در حال طراحی آن هستیم.»

تأمین مالی بین‌المللی صنایع ایرانی

به گفته محمد قاسمی صنایع و کسب‌وکارهای بزرگ در ایران برای استحکام بیشتر نیاز به تأمین مالی بین‌المللی دارند. آن‌چه که باید بیش‌از هر زمان دیگری به آن بپردازیم یافتن راه‌حلی سازنده با استفاده از آخرین ترندهای فناوری همچون بلاکچین است که می‌تواند ما را به استانداردهای جهانی نزدیک کند. ما با رقابتی بزرگ در زمینه توسعه کسب‌وکارها روبه‌رو هستیم. فضایی که در آن سرعت و مقیاس‌پذیری تعیین‌کننده برنده و بازنده نهایی خواهند بود.

هر روز کسب‌وکارهای بسیاری با ارزش‌های متفاوتی به وجود می‌آیند برخی از آن‌ها به‌عنوان تغییردهندگان جدید زمین بازی پیروز و برخی به طبع ذات خود شکست می‌خورند، اما آن‌چه که در امور مالی ارزشمند است وجود چابکی در حوزه تأمین مالی و خلق فرصت‌های سود و ریسک متنوع و متناسب بر سرمایه‌گذاری است.

باید توجه کنیم حتی برخی دیگر از کشورهای توسعه‌یافته نیز با کاستی‌های زیادی برای تأمین مالی چابک و کم‌هزینه مواجه هستند. راه‌حل این مشکل در شکل‌گیری ترکیب بهینه از ساختارها فناوری‌های جدید و ماهیت مسیر مالی است که در عین سرعت و انطباق بالا امنیت و اعتماد سرمایه‌گذاران را تأمین می‌کند. که امیدواریم بلاکچین در فصل تطبیق خود، صنعت مالی را در مسیر پیشرفت و پوشش نیازهای این حوزه هدایت کند.

تاثیر رمزارز بر اقتصاد ایران

محمد قاسمی در رابطه با اینکه رمزارز چگونه می‌توانند بر اقتصاد ایران تأثیرگذار باشد گفت:« قطعا برای اقتصاد ما که با چالش‌ها و بحران‌هایی روبرو است، رمزدارایی‌ها یک فرصت بزرگ است. با این فرصت مردم می‌توانند انواع مختلف دارایی‌ها را به شکل توکن معامله کنند که آورده‌ی آن دسترس‌پذیری بالا خواهد بود. از طرف دیگر سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران ترغیب می‌شوند و این باعث رشد پروژه‌های داخلی و طبیعتا ترمیم اقتصاد کشورمان خواهد بود.

همچنین با توجه به آمارها و گزارش‌های بین‌المللی تا پایان سال 2027، بیش از 10 درصد GDP دنیا به بستر توکن‌ها انتقال پیدا می‌کند، به همین دلیل بحث رمزدارایی‌ها چشم‌انداز رو به رشدی خواهد داشت.»

وی در مورد قانون استخراج رمزارز در ایران توضیح داد:«چندی پیش، هیات دولت قانون استخراج رمزارزها را تصویب کرد و می‌بینیم که استخراج چارچوب قانونمندی پیدا کرده است. با این مصوبه، صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری مزارع استخراج رمزارز از سر گرفته شده است. در بحث قانون‌گذاری معاملات رمزارزها، هم نظرهای مختفی بین نهادهای مربوطه هست که رگولیشن توسط چه نهادی انجام شود.»

یکپارچه‌سازی دارایی‌ها با رمزدارایی‌ها

قاسمی در رابطه با سودآوری حوزه رمزارز گفت:« ترند جدید بازارها، رمزدارایی‌ها هستند که خاصیت آنها، یکپارچه‌سازی بین دارایی‌های مختلف است. ما باید فصل انطباق‌پذیربلاکچین با صنایع و کسب وکارهای واقعی را بپذیریم. رمزدارایی‌ها به یکپارچه کردن تمام کلاس‌های دارایی‌ کمک می‌کنند و سرمایه‌گذاری را به شیوه‌ای درست پیش می‌برند.»

او افزود: «هر زیرساختی می‌تواند کارکردهای مثبت و منفی داشته باشد، بلاکچین هم از این موضوع مستثنا نیست. همانطور که می‌بینیم در بحث CBDC بانک‌های مرکزی، مانند رمزریال یا یوآن دیجیتال در حال قانونی شدن هستند و همزیستی مسالمت‌آمیزی بین رگولاتورها و فناوری بلاکچین در حال شکل‌گیری است. خوشبختانه در بورس ما هم این اتفاق در حال افتادن است و به طبع آن مردم می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و شاهد رشد اقتصادی در کشورمان باشیم. با پیش‌روی این بازار و البته وجود چارچوب‌های قانون‌مند فعالیت‌های غیرقانونی کمتر و کمتر هم می‌شود. »

خرید و پرداخت به وسیله رمزارزها

قاسمی در پاسخ به این سوال که این روزها بیشترین استفاده از رمزارزها فقط برای خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده است و از پول دیجیتال برای خرید محصولات یا خدمات استفاده نمی‌شود، گفت:« در بحث پرداخت با کریپتو تقریبا همه دولت‌ها در دنیا با احتیاط پیش می‌روند. همانطور که می‌دانید در کشور ما به تازگی واردات خودرو با رمزارزها آزاد شده اما برای تبادلات داخلی خط قرمزهایی وجود دارد و به این سادگی امکان پذیر نیست.»

مدیرعامل مزدکس در ارتباط با  این موضوع که با ورود متاورس به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در رمزارز NFT   با معامله دارایی همچون زمین ملک یا موارد دیگر محبوبیت پیدا کند گفت: «وب 3 و متاورس جز ترندهای اصلی تکنولوژی در چند سال آینده هستند و این مبحثی است که بسیاری از کشورها مانند امارات  بر روی آن تمرکز کرده‌اند. همچنین مشاهده می‌کنیم دبی برای جذب سرمایه‌گذارهای این حوزه رویدادهای مختلفی را برگزار می‌کند. بنابراین تصور من این است کهNFTها ترند بعدی مارکت هستند.»

کلاهبرداری در زمینه رمزارز و متاورس

او همچنین درباره مهمترین کلاهبرداری‌های مرسوم در ایران در زمینه رمزارز و متاورس توضیح داد: «در زمینه رمزارزها معمولا پای برخی توکن‌های بدون پشتوانه برای پروژه‌های اسکم به میان می‌آید و متاسفانه برخی از مردم بدون آموزش، تحقیق و مطالعه سرمایه خود را در آنها به خطر می‌اندازند. از طرف دیگر، سیستم‌های پانزی گیمی وجود دارند که در ابتدا سودهای نجومی می‌دهند تا اعتماد مردم را جلب کنند و سپس با کلاه‌برداری، دارایی‌های مردم را از بین می‌برند. مورد دیگر بحث خرید ملک در متاورس است که به صنعت پولسازی تبدیل شده و مشاورین املاک قلابی در این زمینه در حال فعالیت هستند. برای نیافتدن در دام این کلاه‌برداری‌ها و پروژه‌ها، علاوه بر آموزش، بهترین کار تحقیق همه‌جانبه درباره تیم‌ها، طرح‌ها و رصد فعالیت‌های آنهاست.»

چشم‌انداز مزدکس در مبحث توکن‌های اوراق بهادار

قاسمی در انتها با اشاره به توکن‌های اوراق بهادار گفت: «یکی از مباحث مهمی که مجموعه مزدکس در آن از پیشروهای بازار ایران است توکن‌های اوراق بهادار و ارائه خدمات در این زمینه است. مزدکس در این مسیر با همکاری در اکوسیستمی فعال و خلاق از نهادهای مالی به تناسب مراحل انطباق بازار سرمایه با زیرساخت‌های نوآورانه‌ی بلاک چینی اهداف خود را طراحی کرده‌ است.

در اولین قدم مزدکس در حال طراحی زیرساخت‌های ارتباط بازار سرمایه و بلاکچین از طریق تبدیل برخی از اوراق‌های بهادار موجود به شکل توکن در فضای بلاکچین است. هدف از انجام این کار فراهم آوردن تجربه‌های یکپارچه بهینه شده و بدون مرز و زمان از سرمایه‌گذاری است. مزدکس از این طریق برای نسل جوانی که در سال‌های اخیر با ابزارها و خدمات مدرن سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های خارجی برخورد داشته‌اند دریچه جدید از سرمایه‌گذاری را ایجاد می‌کند.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.