بانک‌ها تصمیم گیرنده نهایی برای ارائه تسهیلات با سهام هستند!

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی گفت: زیرساخت‌های استوار الکترونیک سهام توسط سمات عملیاتی شده است، اما ارائه تسهیلات به سهامداران به سیاست‌های داخلی بانک‌ها بستگی دارد.

محمد باغستانی گفت:سمات تنها در خصوص ارائه سرویس‌های استوار الکترونیک سهام پاسخگو است این شرکت اطلاعی از نحوه اطلاع‌رسانی بانک‌ها به شعب خود و فرآیند‌های عملیاتی اجرای این طرح ندارد.

ارائه تسهیلات با سهام

او می گوید: تاکنون سه بانک «ملی، مهر و رسالت» سرویس‌های استوار هوشمند الکترونیک را پیاده سازی کرده‌اند و بانک‌های «ایران ونزوئلا، تجارت، ملت و دی» نیز اقدامات اولیه‌ای را برای ایجاد این طرح ملی انجام داده‌اند که امیدوارم این چهار بانک هرچه سریعتر بتوانند این خدمت را در بانک‌های خود عملیاتی کنند.

باغستانی گفت: سمات این آمادگی را دارد تا سرویس‌های استوار، رفع توثیق و فروش و برگشت از فروش سهام را پیاده‌سازی و در اختیار بانک‌ها قرار دهد. شرط اصلی استفاده از سرویس استوار هوشمند، سجامی بودن افراد است و سهامدارانی می‌توانند از این خدمت استفاده کنند که در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شوند.

باغستانی با بیان اینکه سهامداران عدالت نیز می‌توانند سهام خود را برای دریافت وام وثیقه کنند گفت: تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار مشمول سهام عدالت با وثیقه کردن سهام خود تسهیلات از سیستم بانکی دریافت کرده‌اند. سهامدارانی که دارایی آن‌ها توقیف نباشد و محدودیت کارگزار ناظر نداشته باشند می‌توانند از سرویس استوار هوشمند الکترونیک در همه روز‌های کاری برای تأمین مالی و دریافت تسهیلات استفاده کنند و هر بانک بر اساس سیاست‌هایی که دارد نسبت به ارائه تسهیلات به مشتریان خود اقدام می‌کند.

او گفت: فاز اول طرح استوار الکترونیک هوشمند دارایی‌ها روز پنجم مرداد امسال با حضور دادستان کل کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار رونمایی شد، در این مرحله، سهامداران می‌توانند از سهام خود در بازار سرمایه به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات و ضمانت نامه بانکی استفاده کنند.

منبع باشگاه حبرنگاران جوان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.