محدودیت اینترنت نقض حقوق شهروندی و دستگیری فعالان حوزه فاوا اشتباه است

جمعی از مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات کشور با امضا نامه‌ای خواستار آزادی فعالان بازداشت شده فناوری و همچنین رفع محدودیت‌های اینترنت شده‌اند.

امضاکنندگان این نامه که به ۱۶۴ نفر رسیده در آن نسبت به شرایط موجود از ایجاد محدودیت در اینترنت گرفته تا دستگیری فعالان خوشنام صنعت آی‌تی اعتراض کرده و چنین تصمیماتی را اشتباه دانسته‌اند.

امضاکنندگان در این نامه تاکید کرده‌اند که در شرایط فعلی که جمعی زیادی از مردم داغدار عزیزان خود هستند، نوشتن از دغدغه‌های صنفی یا تخصصی دشوار است؛ اما تاکید کرده‌اند که در این شرایط سکوت در برابر برخی رفتارها هم جایز نیست.

امضاکنندگان این نامه در ابتدا اعتراض خود را نسبت به محدودیت‌های اینترنتی و ابزارهای ارتباطی جامعه اعلام کرده و بر این موضوع تاکید کرده‌اند که این اتفاق نقض حقوق شهروندان است.

درنهایت آنها دستگیری جمعی از فعلان حوزه آی‌تی را در ادامه همین روند اشتباه دانسته و نوشته‌اند: «این افراد همگی از خوشنام‌ترین فعلان صنعت آی‌تی کشورند و اگر قرار بر مجرم بودن چنین کسانی باشد، بسا که همه ما نیز شریک جرم آنهاییم.»

در ادامه این نامه با تاکید بر رعایت قانون آمده است: «رعایت قانون اصل و فرض هر گونه مدنیت است؛ ولی قانونی که اکثریت مخاطبانش را مجرم بیانگارد حتما اشتباه است و لاجرم باید تغییر کند. به راستی چند نفر از ایرانیان قوانینی چون ممنوعیت استفاده از ابزارهای فیلترشکن یا تجهیزات دریافت تصاویر ماهواره را رعایت می‌کنند؟»

در پایان این نامه امضاکنندگان خواهان آزادی سریع بازداشت‌شدگان و توقف روند بازداشت‌ها شده‌اند و بر رفع محدودیت‌های اینترنت به عنوان ابزار ارتباطی جامعه و توسعه اقتصاد نیز تاکید کرده‌اند.

از دو هفته پیش و با شروع اعتراض‌های مردمی، علاوه بر ایجاد محدودیت اینترنت خبرهایی نیز در مورد بازداشت برخی فعلان حوزه فناوری اطلاعات کشور منتشر شد.

از جمله بازداشتی‌های حوزه فاوا که تا کنون نامشان اعلام شده می‌توان به عادل طالبی، عضو هیئت‌ مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی، میثم رجبی، مدیرعامل رادین، محسن طهماسبی، حسین درواری و آرین اقبال از فعالان تکنولوژی و دسترسی آزاد به اینترنت و مخالف طرح صیانت، امیرعماد (جادی) میرمیرانی فعال سرشناس حوزه متن باز و برنامه‌نویسی و همچنین ضیاء صدر، فعال حوزه رمزارز و بلاکچین اشاره کرد.

ابتدای هفته جاری صادق فرامرزی، دبیر سازمان نصر کشور و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره نصر تهران در گفت‌وگو با راه‌پرداخت اعلام کرد که این سازمان هم با تشکیل کارگروهی ویژه که دربرگیرنده نمایندگان نصر تهران و کشور است پیگیر وضعیت تمام دستگیرشدگان صنعت فاواست.

متن نامه

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.