آیا رمز ریال می‌تواند جایگزین بیت‌کوین شود؟

رمز ریال بانک مرکزی از ۱۴ شهریورماه به صورت پیش آزمایشی و با مبلغ ۱ میلیارد تومان رسماً منتشر شد. این رمز ارز هم اکنون در اختیار تعداد محدودی از افراد قرار دارد و برای آنان امکان خرید کالا از برخی فروشگاه‌ها فراهم شده است.

روابط عمومی ایران کیش: رمز ریال ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران است و پول نقد الکترونیکی محسوب میشود. این ارز در واقع نسخه الکترونیکی ریال است و ارزش آن نیز به ریال کاغذی سنتی موجود بستگی دارد.

آیا رمز ریال می‌تواند جایگزین بیت‌کوین شود؟

درواقع رمزارز ریال در راستای هوشمندسازی پول ملی انجام شده و بنا به گفته رئیس کل بانک مرکزی همانند سایر رمزارز‌ها مانند بیت‌کوین و اتریوم دارای نوسان نیست و ارزش آن به اسکناس ریال وابستگی دارد. این رمز ارز از سوی بانک مرکزی فقط قابل استخراج است و اشخاص حقیقی و عادی نمی‌توانند آنرا استخراج کنند.

مزایای رمز ارز ریال

کشور‌هایی مانند چین و ونزوئلا هم رمزارز ملی خود را رونمایی و وارد نظام اقتصادی خود کرده‌اند؛ لذا راه‌اندازی رمز ارز ریال منجر به شناخت بیشتر بازار رمزارز‌ها می‌شود و قانونگذاری و سیاستگذاری در حوزه اقتصادی و تسهیل‌گری مالی را آسان‌تر می‌سازد. از سوی دیگر رمزارز ریال هزینه‌های انتشار و چاپ اسکناس را کم می کند. همچنین با کاهش سرعت گردش پول حتی در زمینه مهار تورم اثرگذار است.

رمزارز ریال به اشخاص حقیقی و حقوقی این امکان را می‌دهد تا به‌طور مستقیم با افتتاح حساب در بانک مرکزی که نهادی امن‌تر از بانک‌های تجاری خصوصی است، در ازای واریزی و سپرده ریالی، ارز دیجیتال دریافت کنند. همچنین رمزارز ریال مکمل پول نقد است و در کنار سایر ابزار‌های پرداخت فعال خواهد شد و به افزایش سرعت مبادلات پولی کمک خواهد کرد. از سوی دیگر تراکنش‌های مبتنی بر رمزارز ریال بلافاصله و در کسری از ثانیه انجام می‌شود.

بنابراین، ریال دیجیتال، مکمل پول نقد است و نه جایگزین آن و در کنار سایر ابزارهای پرداخت روزمره مانند کارت بانکی، اینترنت بانک و همراه بانک فعال خواهد شد.

رمزارز ریال با افزایش سرعت مبادلات پولی باعث می شود اصل و ذات پول به صورت الکترونیکی منتقل شود و نیاز به تسویه بین بانکی را رفع می کند. بنابراین، تراکنش‌های مبتنی بر رمز ریال بلافاصله انجام می‌شود و دریافت و پرداخت وجوه در کسری از ثانیه ممکن خواهد شد.

چرایی عرضه رمز ریال

اراده دولت برای پذیرش فناوری بلاک چین انگیزه‌های مختلفی دارد که دور زدن تحریم‌ها یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. کشورهایی مانند ایران و روسیه که تحت تحریم‌ها قرار دارند، در توسعه ارزهای دیجیتال با سرعت زیادی پیش می‌روند. روسیه نیز اخیراً اعلام کرد که برنامه‌های راه‌اندازی آزمایشی CBDC  خود را برای آوریل 2023 تسریع می‌کند. درواقع ارزهای دیجیتال فرامرزی مسیرهای جایگزینی را برای کشورهای کنار گذاشته شده از سوئیفتSWIFT  فراهم می‌کنند. چین نیز مدتی است که رمز ارز یوان را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کرده است.

رمز ارز بانک مرکزی ایران چیست؟

CBDC مخفف عبارت ارز دیجیتال بانک مرکزی و نوع جدیدی از ارز است که دولت‌های سراسر جهان در حال آزمایش آن هستند. چیزی که CBDC را از ارزهای رایج متمایز می‌کند این است که به افزایش بالقوه کارایی پرداخت و کاهش هزینه‌ها منجر خواهد شد.

رمز ارز بانک مرکزی هنوز در مراحل اولیه توسعه خود به سر می‌برد. بیشتر کشورها مانند ایالات‌متحده با دلار دیجیتال خود هنوز در حال بررسی این ایده هستند. البته چند کشور پیشرو ازجمله چین با یوان دیجیتال خود و کره جنوبی، قبلاً یک نسخه آزمایشی راه‌اندازی کرده‌اند. اما یک CBDC در مقیاس بزرگ هنوز مستقر نشده است.

کشور ونزوئلا نیز در این زمینه پیشگام بود و در سال 2018 از ارز دیجیتال خود به نام پترو رونمایی کرد. بااین‌حال، پترو مشکلاتی دارد و توسط تعداد بسیار کمی از ونزوئلایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. رمز ریال ایران نیز یک CBDC محسوب می‌شود که بر روی فناوری بلاکچین عرضه خواهد شد. فناوری بلاکچین به افراد اجازه می‌دهد که یک کپی از تاریخچه تراکنش‌ها در یک دفتر کل توزیع شده نگه دارند تا توسط یک نهاد واحد کنترل نشوند.

رمز ریال چه تفاوتی با دیگر ارز های دیجیتال دارد؟

براساس گفته رئیس بانک مرکزی، رمزریال توسط بانک مرکزی منتشر و هم چنین پشتیبانی می‌شود. از این جهت یکی از تفاوت‌های اصلی این رمز ارز با دیگر رمز ارز‌ها تمرکز زدایی می باشد. به نحوی که بیشتر رمز ارزها بر غیرمتمرکز بودن استوار می باشند اما رمز ریال متمرکز است و توسط بانک مرکزی کشور پشتیبانی می‌شود. وجود تمرکز در رمز ارز ریال می‌تواند سودمند باشد چرا که به این صورت قیمت آن ثابت  می ماند و از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود. یکی دیگر از تفاوت‌های رمزریال با دیگر رمزارزها،  قدرت نقد شوندگی این ارز می باشد. یعنی شما می‌توانید بسیار راحت تر و سریعتر با استفاده از زیرساخت‌های مشخص شده  رمزریال را نقد و تبدیل کنید.

سرمایه‌گذاری روی رمز ریال

یکی از اصلی ترین کاربردهای ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری است. نکته ی مهم این است که اگر رمز ریال را به عنوان یک ارز دیجیتال قبول کنیم، آیا سرمایه گذاری روی آن منطقی می باشد؟ براساس اعلام بانک مرکزی ایران‌،‌ این رمزارز نماینده اسکناس فیزیکی ریال می باشد که در فضای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد و پشتوانه آن هم ریال است. بنابراین، با توجه به نوسانات ریال و ارزش جهانی آن، می‌توان استنباط کرد  که کاربرد رمزارزریال تنها به خرید و پرداخت کالا محدود می گردد.

منبع شرکت کارت اعتباری ایران کیش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.