نکاتی که باید در مورد بیمه سهام بدانیم

طرح «بیمه سهام» یکی از مهم‌ترین بندهای «بسته ۱۰بندی حمایت از بازار سرمایه» سازمان بورس است که جمعیتی بالغ بر ۹۶ درصد از سهامداران حقیقی این بازار را شامل می شود.

طرح «بیمه سهام» یکی از مهم‌ترین بندهای «بسته 10بندی حمایت از بازار سرمایه» سازمان بورس و اوراق بهادار است که از ابتدای هفته گذشته در این بازار اجرایی شده است و این طرح جمعیتی بالغ بر 96 درصد از سهامداران حقیقی بازار سرمایه را شامل می شود.

مطابق طرح بیمه سهام، سبد سهام افراد حقیقی تا سقف 100 میلیون تومان به وسیله انتشار اوراق تبعی مورد حمایت قرار می‌گیرد، و سرمایه‌گذارانی که سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریده‌اند، برای آنها نیز اوراق تبعی حمایتی منتشر خواهد شد و می‌توانند سهام اوراق تبعی را به ارزش یک ریال خریداری کنند.

بر این اساس در ادامه نکات زیر در خصوص طرح جدید بیمه سهام باید مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد:

 اگر تا سقف 100 میلیون تومان پرتفو (سبد سهامی) از سهم های بازار بورس و فرابورس به جز بازار پایه داشته باشید و تا یکسال دیگر آن را نفروشید، دولت تضمین می‌کند که سال آینده اختلاف قیمت پرتفوی شما را با 20 درصد بالاتر از ارزش روز سال گذشته به صورت نقد پرداخت کند؛ حتی اگر ارزش سهام شما تا یکسال بعد کاهش پیدا کرده باشد. مثلا اگر 90 میلیون تومان سهام بورسی و فرابورس و 20 میلیون تومان سهام بازار پایه داشته باشید، اگرچه ارزش پورتفوی شما 110 میلیون تومان است، اما پورتفو بورسی و فرابورسی به جز پایه شما زیر 100 میلیون تومان است و مشمول این طرح می‌شوید. پس باید 1 عدد ورق اختیار تبعی (به قیمت 1 ریال) خریداری کنید تا همان 90 میلیون تومان انواع سهم برای شما تضمین می‌شود. یعنی سال بعد می توانید اختلاف ارزش روز سهامتان تا عدد 108 (90+90*(0.2)) میلیون تومان را به صورت نقدی از دولت دریافت کنید.

 برای اینکه پرتفوی سهامداران شامل این طرح شود، باید برای سهام خود، یک عدد اوراق اختیار تبعی خریداری کنند؛ مثل همان شیوه‌ای که سهام میخرند. شایان ذکر است اگر ارزش پورتفوی شما زیر 100 میلیون تومان بوده و بعد از آن سهام جدید بخرید و فقط همان اندازه از سهم جدیدی که خریده‌اید را بفروشید، اشکالی ندارد و از شمولیت این طرح خارج نمی شوید. مثلا اگر در تاریخ 4 آبان 1401، 1000 عدد نماد خودرو به همراه سهم های دیگری داشته‌اید و برگه اختیار تبعی را هم خریده‌اید، اگر در آینده 500 عدد دیگر انواع سهام را بخرید، فقط همان 1000 عدد شامل بیمه سهام میشود ولی آن 500 سهم شامل بیمه سهم نمیشود. توجه کنید که اگر میخواهید از این طرح استفاده کنید، به هیچ عنوان نباید 1000 سهمی که در تاریخ 4 آبان 1401 داشته اید را بفروشید.

 اگر میخواهید اوراق اختیاری که برای پرتفوی خود خریده‌اید، کارآمد باشد و از فواید آن بهره‌مند شوید، نباید به ترکیب آن بخش از پرتفویی که داشته اید دست بزنید. البته به راحتی میتوانید سهم های جدید خرید و فروش کنید و مشکلی هم برای بیمه سهم شما پیش نمی‌آید.

 در این طرح مهم نیست که سهامی که دارید از پول خودتان باشد یا اعتبار کارگزاری. ملاک ارزش تا 100 میلیون تومان است.

اگر یکسال بعد، ارزش سهام به جای 20 درصد، 30 درصد افزایش پیدا کند، استفاده از امکان اوراق اختیار تبعی به عهده سهامدار است. اگر ارزش سهام شما بیش از 20 درصد رشد داشته، طبیعتا این اوراق دیگر ارزش استفاده ندارد چون شما سود بیشتری کردید.

 اوراق اختیار را نمی توان به دیگران منتقل کرد؛ و فقط خود سهامدار می تواند در صورت تمایل در تاریخ سررسید از آن استفاده کند.

منبع تسنیم
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.