خطر از دست رفتن دارایی معامله‎ گران ایرانی در صرافی‌‌‌های رمزارز خارجی

تا همین چند هفته پیش که بیش از یک‌میلیون نفر و در حجم‌میلیاردها دلار روی پلتفرم FTX رمزارز خرید و فروش می‌کردند، شاید کسی تصور نمی‌کرد که به زودی FTX به عنوان سومین صرافی بزرگ دنیا به نقطه پایان برسد.
در نهایت اما بعد از یک هفته پرحاشیه و ملتهب FTX اعلام ورشکستگی کرد و مدیرعامل آن سم بنکمن‌‌‌فراید هم استعفا داد. این جوان ۳۰ ساله تا همین چند وقت پیش با وارن بافت‌ میلیاردر معروف و موفق آمریکایی مقایسه می‌‌‌شد. سرنوشت دراماتیک صرافی FTX البته برای کاربران ایرانی درس‌‌‌های بزرگ‌تری هم در دل خود دارد.

خطر از دست رفتن دارایی معامله‎ گران ایرانی در صرافی‌‌‌های رمزارز خارجی

نکته اینجاست اگر کاربران ایرانی در این صرافی‌‌‌های خارجی به سرمایه‌گذاری یا مبادله رمزارز مشغول باشند، به علت تحریم‌های آمریکا و شروط و قوانین این صرافی‌‌‌ها حتی نمی‌توانند هیچ اقدام حقوقی‌‌‌ای برای پس گرفتن دارایی از دست رفته خود انجام بدهند. حتی اگر چنین امکانی وجود داشت هم باید بگوییم به علت هزینه‌‌‌های بالای پیگیری حقوقی و مشکلات آن عملا شهروندان ایرانی شانسی برای دریافت حداقل بخشی از سرمایه خود را هم ندارند. حالا این تازه وضعیت یک صرافی مشهور و شناخته شده است وگرنه بسیاری از این صرافی‌‌‌های کمتر شناخته شده خارجی که در جزایر شرق آفریقا و دریایی کارائیب و چین و هنگ‌‌‌کنگ ثبت شدند و مشخص نیست کاربران ایرانی با چه کسی طرف حساب هستند.  بعضی از این صرافی‌‌‌ها حتی مکانیزم احراز هویت هم ندارند و در نتیجه بیشتر در معرض خطر تحریم و بلوکه شدن پول قرار دارند. پیش از این هم بارها پیش آمده که بعضی صرافی‌‌‌های خارجی، به بهانه تحریم دارایی کاربران ایرانی را مسدود کردند.

یکی دیگر از معایب برجسته این صرافی‌‌‌های ریز و درشت خارجی این است که هر نوع کوین و توکن بدون پشتوانه‌‌‌ای را در فهرست خود قرار می‌دهند. این موضوع تهدید بزرگی برای کاربران تازه‌‌‌کار است که خیلی شناخت و تحلیل بنیادینی از رمزارزهای مختلف ندارند. لب کلام اینکه صرافی‌‌‌های داخلی در زمینه حفظ امنیت دارایی کاربران برتری محسوسی دارند. آنها معمولا باوسواس و حساسیت رمزارزها را وارد فهرست خود می‌کنند. در مرکز پشتیبانی پاسخگوی کاربران هستند. در صورت وقوع هرگونه مشکل هم امکان پیگیری حقوقی در داخل کشور وجود دارد. در ادامه اسامی و مشخصات پنج صرافی مشهور بین‌المللی را مرور می‌‌‌کنیم که کاربران ایرانی در مقاطعی به آنها اقبال نشان دادند اما در واقع دارایی آنها در معرض ریسک‌های بزرگی قرار دارد یا مواردی پیش آمده که بلوکه شده و از دست رفته است.

خطر از دست رفتن دارایی معامله‎ گران ایرانی در صرافی‌‌‌های رمزارز خارجی

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.