لندتک‌ها در تنظیم‌گری کشور به رسمیت شناخته نشده‌اند

رئیس کارگروه لندتک گفت: با افزایش تعداد کسب‌وکارها، مدل‌های کسب‌وکار مختلف و متنوعی ایجاد شد بااین‌وجود هنوز نقش لندتک‌ها در ساختار تنظیم‌گری کشور به‌درستی شناخته نشده که بعضاً باعث برخی مشکلات برای این کسب‌وکارهای نوآور بوده است.

محمدصادق آزادانی، رئیس کارگروه لندتک در گفت و گو با روابط عمومی این سازمان با اشاره به اینکه این کارگروه از آبان 1400 به‌عنوان یک نهاد تخصصی صنفی در حوزه لندتک شکل گرفت، گفت: این کارگروه ذیل کارگروه فین‌تک شکل گرفت و به‌عنوان یک بازوی تخصصی صنفی در این حوزه شروع به کار کرد که یک سال فعالیت در این حوزه ثمرات مختلفی برای این صنعت داشته است. در این کارگروه بدون در نظر گرفتن محدودیت عضویت در نظام صنفی رایانه‌ای سعی شد با یک نگاه حداکثری کسب‌وکارهای مختلف در آن عضویت پیدا کرده و فعالیت کنند.

لندتک‌ها در تنظیم‌گری کشور به رسمیت شناخته نشده‌اند

او با بیان اینکه چشم‌اندازی که از ابتدا در کارگروه لندتک ترسیم شد شکل‌دهی آن به‌عنوان یک نهاد صنفی فعال برای پیگیری مطالبات و حل‌وفصل مشکلات این صنف بوده، تصریح کرد: در سال‌های اخیر متأثر از توسعه راهکارهای فناورانه در حوزه لندتک در دنیا، در ایران نیز شاهد توسعه کمی و کیفی قابل‌توجهی در این صنعت بوده‌ایم و تعداد کسب‌وکارهای فعال در این حوزه افزایش پیدا کرده است.

آزادانی خاطرنشان کرد: یکی از نقاط تمایز این صنعت، سرعت تغییرات فناورانه نسبت به سایر حوزه‌ها است و اهمیت این حوزه در دنیا نیز بسیار قابل‌توجه بوده است. از سوی دیگر مشکلات اقتصادی کشور و تورم همراه با رکود و کاهش قدرت خرید مردم موجب شده تا نهادهای حاکمیتی نیز اهتمام ویژه‌ای به موضوع اعتبار و تسهیلات خرد داشته باشند. این مسئله حاکی از این است که نیاز جدی در خصوص توسعه لندتک وجود دارد. لازم به ذکر است یکی از نقاط اصلی تمایز لندتک‌ها تضمین مصرف اعتبار در شبکه پذیرندگی کالا و خدمات و جلوگیری از خروج منابع به حوزه‌های غیرمولد اقتصادی می‌باشد که کاملاً بر سیاست‌های کلان و بالادستی انطباق دارد.

رئیس کارگروه لندتک با اشاره به اینکه بانک‌ها و مؤسسات مالی – اعتباری به دلایل متعددی نتوانسته بودند، نیاز واقعی در این حوزه را پوشش دهند، گفت: لندتک‌ها می‌توانند حلقه مفقوده‌ و خلاهای موجود در زنجیره ارزش خدمات مالی از تأمین‌کنندگان مالی تا مشتریان را پر ‌کنند. با افزایش تعداد کسب‌وکارها، مدل‌های کسب‌وکار مختلف و متنوعی ایجاد شد بااین‌وجود هنوز نقش لندتک‌ها در ساختار تنظیم‌گری کشور به‌درستی شناخته نشده که بعضاً باعث برخی مشکلات برای این کسب‌وکارهای نوآور بوده است. از این منظر می‌توان شکل‌دهی و ساختاردهی به کارگروه لندتک را اقدام مؤثری برای رسمیت‌بخشی به آن و عضویت هرچه بیشتر کسب‌وکارهای فعال قلمداد کرد.

آزادانی با اشاره به پیگیری مشکلات حوزه لندتک در کارگروه متبوع آن تأکید کرد: رفع محدودیت‌های ناشی از استفاده از گزارشات اعتبارسنجی برای لندتک‌ها، برقراری سرویس‌های قطع شده نماینده‌های فروش شرکت رتبه‌بندی اعتباری و برگزاری جلسات با نهادهای تنظیم‌گر طی یک سال گذشته از جمله اقدامات انجام شده توسط کارگروه لندتک بوده است.

جلب مشارکت کسب‌وکارها

رئیس کارگروه لندتک تصریح کرد: باتوجه‌به جلسات متعددی که طی یک سال اخیر برگزار کردیم، جلب مشارکت کسب‌وکارها و فعالان این صنعت به‌عنوان یکی از محورهای اصلی پیگیری شده است.

او ادامه داد: باتوجه‌به ابعاد مسائل لندتک‌ها، بزرگ‌شدن این صنعت و بلوغ نسبی در فضای صنفی، تصمیم بر آن شد تا این کارگروه در نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به یک کمیسیون تبدیل شده تا بتواند با اتکا به قدرت بیشتر صنفی و استقلالی که پیدا می‌کند، اقدامات لازم برای حل مشکلات این صنعت را هر چه بیشتر انجام دهد.

وی در ادامه به ده برنامه اصلی کمیسیون لندتک نصر اشاره کرد: تلاش می‌کنیم تا لندتک‌ها به‌عنوان نهاد تسهیلگر در حوزه بهبود فراگیری مالی هم راستا با سیاست‌های حاکمیتی به‌عنوان «تسهیلات‌یار» به رسمیت شناخته شود. ظرفیت‌سازی برای تنظیم‌گری صنعت لندتک در تعامل با نهادهای قانون‌گذار از جمله برنامه‌های مهم این کارگروه هستند که طی مدت اخیر نیز پیگیری شده‌اند.

آزادانی با تأکید بر اینکه یکی از برنامه‌های مهم ایجاد یک بلک‌لیست مشترک بین لندتک‌ها به‌عنوان یک سازوکار کنترل نکول است، گفت: ازآنجاکه مخاطب لندتک‌ها عموم مردم هستند و تلاش لندتک‌ها این است که مشمولیت و فراگیری بیشتری داشته باشند، یکی از سازوکارها برای این مهم، ایجاد بلک‌لیست مشترک است که از عدم بازپرداخت اعتبارات توسط لندتک‌ها جلوگیری می‌کند.

رئیس کارگروه لندتک با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های آتی کمک به رفع ضعف‌های ساختاری موجود در سازوکارهای فعلی اعتبارسنجی از طریق استفاده از ظرفیت لندتک‌ها است، بیان کرد: باتوجه‌به نقش جدی و اساسی موضوع اعتبارسنجی در کسب‌وکارهای لندتکی می‌خواهیم از تمامی ظرفیت‌هایمان برای ارتقای کیفیت سازوکارهای موجود برای پوشش نقایص و ضعف‌های آن استفاده کنیم که این امر نهایتاً به تسهیل فرایند ارائه تسهیلات و اعتبارات کمک کرده و موانع جدی موجود بر سر راه توسعه اکوسیستم اعتباری را از میان برخواهد داشت.

او افزود: بحث دیگری که در حال پیگیری است، تسهیل دریافت نماد اعتماد الکترونیک برای کسب‌وکارهای متقاضی است که هدف این اقدام ساده‌سازی و رفع موانع دریافت نماد برای کسب‌وکارهای لندتک است.

وی در ادامه اشاره کرد: لندتک به‌این‌علت که صنعتی نوپا و نوآورانه است، ممکن است در بخش‌هایی از جامعه هنوز به‌درستی درک نشده باشد، در این راستا کمک به شناخته‌شدن هرچه بیشتر این صنعت در عموم جامعه و تولید محتواهای اختصاصی اهمیت روز افزونی دارد. آزادانی شناسایی نقاط بهبود مشترک فرایندهای ارائه خدمات لندتک به شبکه مشتریان را دارای اهمیت دانست و گفت: یکی از ظرفیت‌های صنفی در این حوزه بهبود کل اکوسیستم لندتک بر اساس شناسایی و ایجاد بهترین تجارب فرایندی است.

رئیس کارگروه لندتک یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های کمیسیون لندتک را ظرفیت‌سازی و تسهیل ورود کسب‌وکارهای جدید و حفظ اصل اساسی رقابت دانست. همچنین تصمیم‌سازی و مشارکت در فرایندهای تصمیم‌گیری مربوط به این صنعت و جلوگیری از توسعه چارچوب‌های غیرکارشناسی نیز یکی از محورهای مهمی است که توسط کمیسیون موردتوجه بوده و پیگیری خواهد شد.

او در پایان خاطرنشان کرد: شناسایی، دسته‌بندی و کمک به شناخت هرچه بیشتر کسب‌وکارها نیز اقدام مهمی است که برای احصای فعالان، انواع مدل‌های کسب‌وکار و کمک و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک‌تر لازم است در برنامه‌های کمیسیون به‌طورجدی دنبال شود.

منبع سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای استان تهران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.