مزایای سیستم پرداخت بلاکچین؛ تحولی تازه در پرداخت‌ها

در سال‌های اخیر، حتی یک سیستم پرداخت بزرگ باقی نمانده است که استفاده یا پیاده‌سازی بلاک چین را در خدمات خود اعلام نکند Western Union، Visa، Mastercard، PayPal، SWIFT، همچنین بانک‌های تجاری و مرکزی بزرگ، همگی علاقه زیادی به این فناوری داشته و از تئوری و آزمایش به سمت عمل انتقال بلاک چین حرکت می‌کنند.

تحقیق و ترجمه– روابط عمومی شرکت کارت اعتباری ایران کیش:

بلاک چین روشی جدید برای ساخت دیتابیس است. ویژگی آن این است که علاوه بر ذخیره اطلاعات در مورد تراکنش‌ها، پایگاه داده خود منبع «حقیقت» است که در آن «حقیقت» به معنای اطمینان از واقعی بودن اطلاعات موجود در شبکه است و بدون رضایت سایر کاربران وارد بلاک چین نشده است.

به دلیل این واقعیت که اطلاعات موجود در بلاک چین، به طور نسبی، در «لایه ها» (بلوک‌ها) ثبت می‌شود و همه آن‌ها در سیستم ذخیره می‌شوند. حذف یا ایجاد هرگونه تغییر در «لایه های» قدیمی غیرممکن است و خود پایگاه داده در یک سرور ذخیره نمی‌شود، بلکه چندین نسخه از خود را در دستگاه‌های شرکت کنندگان شبکه (گره‌ها) ذخیره می‌کند. در این حالت، اطلاعات وارد شده در یک نسخه به طور خودکار در تمام نسخه‌های دیگر کپی می‌شود.

در ادامه، با استفاده از مثال‌های واقعی، به مزایای معماری بلاک چین برای استفاده در سیستم‌های پرداخت خواهیم پرداخت.

مزایای سیستم پرداخت بلاکچین

واسطه‌های کمتر

به گزارش روابط عمومی شرکت کارت اعتباری ایران کیش بازار خدمات پرداخت مدرن یک صنعت بزرگ است که بین چندین بازیگر اصلی تقسیم شده است MasterCard، Visa، American Express (AmEx)، PayPal و… آن‌ها اکثر تراکنش‌های مالی را تشکیل می‌دهند و بنابراین حق دارند شرایط خود را دیکته کنند.

به عنوان مثال، یک تراکنش مالی معمولی با استفاده از کارت را درنظر بگیرید. خریدار ملزم می‌شود تا به فروشنده اجازه «برداشت» پول از حساب خود را با عبور از چندین واسطه بدهد.

علاوه بر فروشنده و دارنده کارت، خریدار (موسسه مالی که به فروشنده خدمات می‌دهد)، درگاه پرداخت، تبادل کننده به عنوان مثال، ویزا، مسترکارت و صادرکننده (بانک دارنده کارت) در این معامله نقش دارند.

این واسطه‌ها برای اطمینان از یکپارچگی مبادله ارزش‌ها (پول در مقابل کالا) با حفظ اطلاعات در مورد اینکه چه کسی پول را به چه کسی و تحت چه شرایطی انتقال داده است، طراحی شده است. علاوه بر این، هر یک از واسطه‌ها برای خدمات خود کارمزدی دریافت می‌کنند، زمان تراکنش را افزایش داده و آن را ایمن و قابل اعتماد نمی‌کنند.

اما شرایط با بلاک چین چگونه خواهد بود؛ از آنجایی که بلاک چین خود می‌تواند منبع «حقیقت» باشد، یعنی می‌تواند یکپارچگی یک تراکنش را تایید کند، سیستم‌های پرداخت مبتنی بر آن نیازی به واسطه ندارند. بنابراین خریدار و فروشنده می‌توانند انتقال مستقیم وجه (پرداخت همتا به همتا) را انجام دهند و سیستم داده‌های تراکنش را ذخیره می‌کند. با این حال، برخلاف نقل و انتقالات سنتی با واسطه ها، این داده‌ها ۱۰۰٪ دقیق و معتبر خواهند بود.

ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم نمونه خوبی از سیستم‌های پرداخت هستند که در آن به واسطه نیازی نیست. هر شخصی می‌تواند یک کیف پول رمزنگاری شده را در چند دقیقه راه اندازی کند، آن را دوباره پر کند و از آن به عنوان یک روش معمول پرداخت استفاده کند. اکنون می‌توانید کیف پول خود را هر طور که دوست دارید پر کنید، حتی از دستگاه خودپرداز.

بانک‌ها همچنین در حال معرفی بلاک چین هستند، زیرا از این طریق می‌توانند از مشارکت در بانک‌های مرکزی در عملیاتی که برای تبدیل ارز مورد نیاز است، خودداری کنند.

ایمنی بیشتر

در اوایل سال ۲۰۱۶، هکرهای ناشناس به حساب‌های بانک مرکزی بنگلادش دسترسی پیدا کردند. آن‌ها موفق شدند حساب‌های کارمندان بانک و خود سیستم سوئیفت را هک کنند و در نهایت بیش از ۸۰ میلیون دلار را ربودند.

ماجرای هک یکی از بانک‌های مرکزی و سوئیفت نشان داد که حتی به ظاهر محافظت شده‌ترین سیستم‌ها نیز آسیب‌پذیر هستند. بعداً در سوئیفت، مورد مشابه دیگری را شناسایی کردند که باعث کاهش بیشتر سطح اعتماد به سیستم بانکی شد.

اما این موضوع با بلاک چین چگونه خواهد بود. پلتفرم مبتنی بر زنجیره بلوکی و دفتر کل توزیع شده (DLT) می‌تواند به بانک‌ها در حفاظت از اطلاعات تراکنش‌ها به چندین روش کمک کند:

بلاک چین اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها بسیار سریعتر از آنچه در سیستم‌های متمرکز سنتی امکان‌پذیر است انجام شوند، به همین دلیل هکرها زمان کمتری برای مداخله غیرمجاز و هدایت مجدد پرداخت‌ها یا جمع آوری اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها خواهند داشت.

هر ورودی در ژورنال بلاک چین پس از تأیید، به بخشی غیرقابل انکار و تغییر ناپذیر از تاریخچه زمانی دفتر کل تبدیل می‌شود که همه اعضای شبکه، یک نسخه از آن را دارند. تنها راه تغییر داده‌ها این است که به طور همزمان به یک نسخه از بلاک چین هر شرکت کننده دسترسی داشته باشید و تغییرات مشابهی را در هر یک از آن‌ها ایجاد کنید.

سرعت بالا

طیق گزارش ایران کیش تراکنش‌های نقدی در یک کشور بسیار سریع است – یک یا دو دقیقه. این سرعت برای بخش خصوصی (خرید، پرداخت، نقل و انتقال) و برای تجارت کافی است. با این حال، به محض اینکه نیاز به انتقال پول از یک کشور به کشور دیگر باشد، مشکلاتی پیش می‌آید. چنین عملیاتی ۱-۵ روز طول می‌کشد.

اما این مورد با بلاک چین چگونه خواهد بود؛ حتی بلاک چین نسبتا کند بیت کوین به شما امکان می‌دهد ظرف چند ساعت وجوه را از یک کشور به کشور دیگر منتقل کنید. اگر تراکنش از طریق شبکه لایتنینگ انجام شود، سرعت آن به چند هزارم ثانیه کاهش می‌یابد.

هزینه کم

هزینه یک تراکنش بانکی متعارف در اوکراین حدود ۱-۳٪ از اندازه آن متغییر است کارمزد بسته به میزان تراکنش (+ هزینه انتقال پول از پی پال به فیات) از ۱.۹ تا ۳.۴ درصد خواهد بود.

طبق گزارش ایران کیش، سیستم پرداخت مبتنی بر بلاک چین تعداد واسطه‌ها را کاهش می‌دهد. بنابراین، میزان کمیسیون آن‌ها را می‌توان از هزینه معامله کسر کرد. علاوه بر این، انتقال به بلاک چین باعث کاهش هزینه‌های تراکنش می‌شود که این امر باعث کاهش بیشتر هزینه‌های تراکنش می‌شود. به طور معمول، این می‌تواند هزینه هر انتقال پول را به ۰.۰۰۱-۰.۱ اندازه آن کاهش دهد.

ناشناس بودن

ناشناس بودن تراکنش‌های پولی ممکن است توسط هکرها یا دولت نقض شود. امروزه تنها پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک چین یا مشابه‌های آن می‌توانند کاملاً ناشناس و در عین حال امن باشند.

منبع شرکت کارت اعتباری ایران کیش
2 نظرات
  1. کریم نجفی لاهرود می گوید

    سلام من کریم نجفی ناشنواهستم اردبيل مشگین‌شهر روستاي جلایرهستم به من مبلغی را پول یک میلیارد تومان هدیه انجام میدی من مجردم ۳۲ساله هستم ازدواج نکردم من کارت شماره ۵۰۵۷۸۵۱۰۲۳۲۹۲۷۸۹هدیه واریزمیکنی

  2. ناشناس می گوید

    نه بابا چقدر کم اشتها

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.