تراکم نیروی انسانی نمی‌خواهد بانک، دیجیتالی شود

مانع جدی سر راه دیجیتالی‌شدن نظام بانکی، انباشت قابل توجه نیروی انسانی است که بانک‌ها امکان تعدیل و جابه‌جایی آنها را ندارند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این موضوع اظهار کرد: در یک دهه اخیر در نظام پولی کشور پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم و این صنعت نسبت به دیگر صنایع همردیف خود وضعیت مطلوب‌تری دارد؛ اما چون بخش‌های دیگر از نظام فناورانه جامانده‌اند در مجموع نتوانستیم به دستاورد نهایی برسیم.

تراکم نیروی انسانی نمی‌خواهد بانک، دیجیتالی شود

بهزاد خدارحمی با اشاره به وجود یک مشکل چندوجهی در پیاده‌سازی نظام بانکداری دیجیتال افزود: باتوجه به دیجیتالی شدن سامانه‌های مالی و عملیاتی و رفتن به نظام‌های فناورانه، برخی شغل خود را از دست می‌دهند. بنابراین افراد یا باید توانمند شوند و بمانند یا شغل خود را تغییر دهند. به‌گفته وی، اگر رویکرد همه‌جانبه نباشد باید با همان هزینه‌های گذشته و متعارف از نظام فناورانه استفاده کنیم. پس چنانچه در زمان کنونی هنوز بانکی دیجیتالی نشده با وجود در اختیار داشتن ابزارها، زیرساخت‌ها و دانش مورد نیاز، قابل پذیرش نیست. خدارحمی بر این باور است که در کشور به‌دلیل اینکه فقط به دنبال کاهش بهای تمام‌شده پول بودیم به انباشت نیروی انسانی پرداختیم تا سرویس بهتری بدهد؛ اما همین انباشتگی سبب شده است تا بانک‌ها در مسیر دیجیتالی شدن نتوانند شعب خود را جمع‌آوری و نیروهای خود را تعدیل یا جابه‌جا کنند.

این متخصص فناوری‌های دیجیتالی نظام بانکی با اشاره به یک پژوهش جهانی گفت: براساس یک تحقیق انجام‌شده، به‌دلیل دیجیتالی شدن همه شمول اقتصادی تا ۹سال دیگر افراد ناچار هستند تا پایان عمر خود هر هشت سال یک‌بار متاثر از نگاه فناورانه، شغل خود را تغییر دهند یا در مسیر ارتقای شغلی، کارهایشان را به هوش مصنوعی بسپارند تا بتوانند در شغلشان بمانند و دوام بیاورند. خدارحمی در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی چشم‌انداز با موضوع «تحول دیجیتال در نظام بانکی» درباره راهکارهای پیشنهادی برای دیجیتالی شدن نظام بانکی کشور خاطرنشان کرد که برای تحول دیجیتال در نظام بانکی و صنعت بانکداری ضروری است تا آثار این عزم و نگاه و یکپارچگی، دیده شود و نگاه درآمدی کسب‌وکارها در این بخش تغییر کند.

به گفته وی، تاکنون نگاه درآمدی در حوزه بانکداری این‌گونه بوده که اپراتور بانک در باجه به‌عنوان یک کارمند کارهای روزمره را انجام می‌داده اما باتوجه به سامانه و نظام دیجیتالی موجود، دیگر نیازی به آن کارمند نیست؛ ولی همگان بر ماندن او اصرار دارند. بنابراین در مسیر دیجیتالی شدن، محدودیت ایجاد می‌کنند و نمی‌گذارند سامانه و ابزارهای نوین آن اجرایی شود. بنابر اعلام ستاد خبری کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه، این متخصص فناوری‌های دیجیتال نظام بانکی با بیان اینکه در نظام بانکی می‌توانیم با سامانه‌های یکپارچه خیلی از کارها را انجام دهیم؛ اما در برابر آن مقاومت سازمانی قرار دارد، اضافه کرد: در حال حاضر و پس از ۲۰سال هنوز مشتری برای گرفتن دسته چک حتی در بانکی که مجهز به ابزارهای نوین الکترونیکی و دیجیتالی است باید همان مسیر قدیمی ۲۰سال گذشته را طی کند و بانک از ابزارهای فناورانه خود استفاده نمی‌کند.

خدارحمی مهم‌ترین حلقه مفقوده در نظام پولی کشور را «رتبه اعتباری افراد» دانست و ادامه داد: نظام‌های پولی پیشرفته، شاخص‌های مهمی برای رتبه اعتباری فرد دارند و هر فعالیت بانکی او را اندازه‌گیری می‌کنند. این رتبه اعتباری فرد در همه جا به کار می‌آید و می‌شود براساس آن به او وام یا مجوز خرید اقساطی داد و حتی تعیین کرد که او چه نوع خدمات بانکی می‌تواند دریافت کند. کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه با هدف تبیین وضعیت نظام بانک و بیمه در عرصه تحول دیجیتال و بررسی نقشی حکمرانی دیجیتال در این دو بخش و ارائه راهکارهای چابک‌سازی نظام بانک و بیمه در زیست‌بوم دبجیتال روز دوشنبه ۲۸آذرماه۱۴۰۱ در سالن همایش‌های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.