سقف مجاز نگهداری ارز چقدر است؟

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که از اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ لازم‌الاجرا شد‌ و معاملات فردایی را جرم‌انگاری کرد، پلیس با بسیاری از کانال‌ها و افرادی که در فضای مجازی و حقیقی به معاملات فردایی ارز می‌پردازند مقابله می‌کند.
امیرمحمد پرهام‌فر در پاسخ به این سوال که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با توجه به افزایش اخیر قیمت ارز چه اقداماتی انجام داده است و آیا افزایش اخیر قیمت ارز مرتبط به قاچاق ارز است یا خیر، گفت: عوامل متعددی در افزایش قیمت ارز موثر بوده است که برخی از این عوامل در حوزه اقتصاد کلان است. عوامل موثر بر افزایش قیمت ارز در حوزه اقتصاد کلان از اراده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خارج است.

افزایش قیمت ارز ناشی از متغیرهای اقتصادی است نه قاچاق ارز

معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: در خصوص افزایش اخیر قیمت ارز در بازار، اثری از قاچاق ارز را مشاهده نکرده‌ایم و برای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز این مساله محرز نشده است. لذا افزایش قیمت ارز را ناشی از عوامل و متغیرهای اقتصادی می‌دانیم. او اظهار کرد: اما مبارزه با مسائلی از قبیل معاملات فردایی ارز، در حوزه ستاد قاچاق قرار می‌گیرد که در این ارتباط کنترل معاملات فردایی در دستور کار دولت بود. براساس قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز که از اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ لازم‌الاجرا شد‌، معاملات فردایی جرم‌انگاری شده است و با این مبنا بسیاری از کانال‌ها و همچنین افرادی که در فضای مجازی و حقیقی به معاملات فردایی ارز می‌پردازند مورد برخورد پلیس قرار می‌گیرند.

در این ارتباط نیز ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات خوبی انجام داده است. او درباره کنترل حوالجات ارزی اظهار کرد: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز حکمی پیش‌بینی شده که براساس آن هر معامله ارزی که حداقل یکی از طرفین شخص مجاز نباشد، آن معامله خرید و فروش غیرمجاز ارز محسوب می‌شود و قاچاق خواهد بود. پرهام‌فر در تعریف شخص مجاز به معامله ارزی بیان داشت: در معاملات ارزی، حداقل یکی از طرفین مورد معامله باید شخص مجاز باشد یعنی یکی از دو طرف یا باید صراف باشد یا یک طرف مورد معامله بانکی باشد که عملیات صرافی انجام می‌دهد، لذا اگر معامله‌ ارزی بین دو نفر بدون سمت انجام شود آن معامله قاچاق خواهد بود.

سقف مجاز نگهداری ارز ۱۰ هزار دلار

او با تاکید بر اینکه معامله غیرمجاز ارز به هر میزان ممنوع است، گفت: معامله ارز در حد یک واحد نیز وقتی یکی از طرفین مجاز نباشد غیرقانونی محسوب می‌شود. اما برای نگهداری ارز سقف مجاز ۱۰هزار دلار تعیین شده است و اگر فردی بخواهد بیش از این مقدار را نگهداری کند باید به بانک اظهار و رسید متناسب با آن دریافت کند. پرهام‌فر بیان کرد: هر زمانی با نوسان و افزایش قیمت ارز مواجه می‌شویم، قاچاق ورودی کاهش و قاچاق خروجی افزایش می‌یابد. معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: براساس برآوردهای انجام‌شده، قاچاق خروجی ارز سالانه ۵/ ۵میلیارد دلار در سال است.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.