9 خدمت الکترونیکی بانکداری شرکتی بانک کشاورزی

آیا با خدمات الکترونیکی بانکداری شرکتی بانک کشاورزی آشنایی دارید؟ بانکداری شرکتی یا همان بانکداری اشخاص حقوقی بانک کشاورزی دارای خدمات متنوعی است که خدمات بانکداری الکترونیک یکی از شاخه‌های  آن است.

ما در این مطلب 9 خدمت الکترونیکی مرتبط به بانکداری شرکتی بانک کشاورزی را معرفی می‌کنیم.مشتریان شرکتی بانک کشاورزی می‌توانند از طریق این 9 خدمت بسیاری از نیازهای بانکی خود را بدون حضور در شعبه رفع کنند.

فنآوری اطلاعات یکی از مهمترین شاخص های بانکداری نوین است. بانکداری شرکتی نیز به عنوان شیوه ای نوین در بانکداری امروز، مجموعه ای از فنآوری های نوین را در اختیار دارد تا بتواند ضمن پشتیبانی از فعالیت های پیچیده، سریع و گسترده خود، زمینه های ارزش آفرینی برای مشتریان را فراهم سازد.

برخی دلایل نیاز بانکداری شرکتی به حوزه فن آوری اطلاعات:

۱ . شرکت های بزرگ، صنایع خاص و شرکت هایی با ساختار فروش متنوع به خدمات مبتنی بر فن آوری اطلاعات وابسته اند.

۲. جذب، نگهداری و رشد مشتریان سودآور، یکی از اولویت های اصلی بانکداری شرکتی است.

خدمات بانکداری الکترونیکی اشخاص حقوقی  بانک کشاورزی

محصولات و خدمات الکترونیک بانکداری شرکتی بانک کشاورزی متناسب با نیازهای مشتریان شرکتی، گستره وسیعی از محصولات و خدمات از قبیل ( محصولات کارتی ، خدمات پرداخت و …) را شامل می شود که در ادامه  جزئیات و دستورالعمل آنها  تشریح می‌شود. لازم به ذکر است محصولات و خدمات مذکور برای مشتریان شرکتی متناسب با کسب و کار آنها، در چارچوب قوانین و مقررات جاری، سفارشی سازی می‌گردد.

1-بانکداری باز ( Open Banking )

پیشرفت و توسعه فناوری‌ها از یک سو و رقابت کسب و کارها در راستای جذب و رضایتمندی مشتری از سویی دیگر، بانک‌ها را نیز در سرتاسر دنیا تحت تاثیر قرار داده و منجر به پدیدار شدن رویکرد جدیدی با نام بانکداری باز (Open Banking) گردیده است. در بانکداری باز، ارائه خدمات بانکی محدود و در انحصار بانک نبوده و بانک‌ها به عنوان بستری برای انجام امور بانکی هستند.

بانک کشاورزی با همکاری فین تک ها و استارت آپ ها اقدام به ارائه سرویس های بانکی مبتی بر  API بر بستربانکداری باز کرده است ، تا با شخصی سازی و برآورده شدن نیازهای خاص هر مشتری ، پاسخگوی نیازهای بازار ومشتریان در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه ‌باشد.

بانکداری باز  این امکان را  برای  شرکت‌های فین تک، استارت­آپ و سایر شرکت‌های حقوقی متقاضی مهیا  می نماید تا بتوانند حسب نیاز هر مشتری و از طریق مجوزی که توسط آن مشتری صادر می‌شود، عملیات مالی مختلفی را  بر روی حساب انجام دهند.

مزایای بانکداری باز

  • سهولت در ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان با استفاده از نرم افزارهای مختلف
  • شخصی سازی محصولات و خدمات بانکی بر اساس نیاز مشتری
  • ایجاد کانال های امن ارتباطی برای مشتریان
  • بکارگیری تکنولوژی های جدید
  • ایجاد چرخه نوآوری سریع و چابک و کمک به توسعه کسب و کارها
  • ایجاد سبد محصولات متنوع و افزایش سرویس های نوآورانه

2-درگاه مشتریان ویژه (VIP Channel )

خدمت کانال اختصاصی VIPC  خدمتی  است منحصر به فرد  در بانک کشاورزی که از طریق آن به مشتریان دارای شرایط این امکان را می­دهد تا بدون محدودیت زمانی و مکانی، کلیه خدمات و سرویس­های مشخص و شخصی‌سازی‌شده بانکی را بر روی حساب خود انجام دهند.

مزایای خدمت

  • امکان ارائه تمامی سرویس های مالی
  • امکان شخصی سازی سرویس های مشتریان ویژه
  • امکان ارائه گزارشات مشخص براساس نیاز مشتری
  • امکان ارائه صورتحساب بر خطonline))
  • امکان اتصال به سامانه از طریق اینترنت

نحوه ارائه خدمت

  • ارسال  فرم درخواست تکمیل‌شده مشتری توسط شعبه به مدیریت استان
  •  تائید و ارسال درخواست به انضمام فرم ذیربط و نظر کارشناسی از طریق مدیریت استان به اداره کل بانکداری شرکتی
  • بررسی و تائید فرم‌های ارسال‌شده توسط اداره کل بانکداری شرکتی و شروع تعاملات لازم (اخذ NDA ، فرم تعهدنامه، انعقاد تفاهم‌نامه و … ) با مشتری و ادارات ذیربط جهت ارائه سرویس.

3- اینترنت بانک حقوقی

بانک کشاورزی در راستای گسترش خدمات بانکداری الکترونیکی و افزایش سطح خدمات غیر حضوری و همچنین تسهیل در ارائه خدمات به مشتریان حقوقی خود ، اقدام به راه اندازی سامانه بانکداری اینترنتی اشخاص حقوقی نموده است .

این سامانه دسترسی به روش های متعدد پرداخت ویژه ، واریز ویژه ، مدیریت حساب ، مدیریت چک و حواله پایا و ساتنا را برای مشتریان حقوقی بانک فراهم می سازد و مشتریان می توانند بدون حضور فیزیکی در شعبه از طریق واسطه های ایمن ، کلیه عملیات بانکی مورد نیاز خود را انجام دهند .

در این سامانه خدمات بانكي از طريق كد كاربري و رمز تولیدشده به‌وسیله توكن نرم‌افزاری/سخت‌افزاری در اختيار مشتري قرار مي­گیرد.

مزايا و امكانات اینترنت بانک حقوقی

  • امکان ایجاد دسترسی‌های مجزا به کاربران برای انجام عملیات مالی و گزارش‌گیری
  • امکان دریافت گزارشات دوره‌ای (از زمان افتتاح حساب) و آنلاین از حساب
  • ارائه صورتحساب مبتنی بر كارت
  • سرویس‌های مرتبط  با انتقال وجوه كارتي –  حسابي (داخلي و بین‌بانکی”پایا و ساتنا ” به‌صورت  انفرادي (حساب به حساب) یا گروهي (فايل گروهي))
  • سرویس‌های استعلام اطلاعات مرتبط با ضمانت‌نامه، رسيد پرداختي، شماره شبا و …
  • سرویس‌های مرتبط با قبوض از قبيل پرداخت قبوض، استعلام قبوض پرداختي و …
  • سرویس‌های مرتبط با چك از قبيل سرویس‌های صیاد( ثبت چک، استعلام چک دریافتی ، تائید چک ، انتقال چک) ، پيگيري دسته‌چک و برگه چك و استعلام چک‌های واگذاري و …
  • سرويس مديريت کانال‌های ارتباطي از قبيل گزارش ريز تراكنش پایانه‌های فروش، تخصيص رمز تلفن‌بانک و …
  • سرویس‌های مرتبط با شارژ تلفن همراه از قبيل خريد شارژ، استعلام شارژهای پرداختي و …
  • سرویس‌های مرتبط با تسهيلات از قبيل پرداخت اقساط تسهيلات، استعلام وضعيت تسهيلات دريافتي و تعهدات ، جدول اقساط و …
  • سرويس مهر آسماني به‌منظور پرداخت وجوه به حساب مؤسسات خاص براي جمع‌آوری کمک‌های مردمي و …
  • سرويس كارتابل شخصي به‌منظور اعمال تنظيمات شخصي براي استفاده از خدمت مذكور

9 خدمت الکترونیکی بانکداری شرکتی  بانک کشاورزی

فرآیند ارائه  خدمت اینتر نت بانک حقوقی

  • مراجعه مشتری به شعبه ، ارائه درخواست کتبی و تكميل فرم درخواست خدمات بانکداری اینترنتی اشخاص حقوقی( نمونه2087)
  • بررسي فرم‌های مذكور ازلحاظ تكميل اطلاعات درخواستي مشتری و کنترل صحت‌وسقم آن توسط شعبه (در حد عرف بانكي) و تطبيق آن با مفاد بخشنامه اداره كل بانكداري شركتي در خصوص موضوع مذکور.
  • ثبت و فعال­سازی خدمت اينترنت بانك حقوقي در پرتال جامع خدمات بانكداري الكترونيكي بانك براي مشتري شركتي توسط شعبه

4- درگاه پرداخت اینترنتی (IPG)

تمامی متقاضیان اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی که کالا یا خدماتی را به مشتریان خود ارائه می کنند با داشتن «سایت اینترنتی فعال» و مجوز « نماد اعتماد الکترونیکی» می توانند با استفاده از  درگاه اینترنتی بانک کشاورزی نسبت به فروش محصولات یا خدمات خود در تمامی ساعات شبانه روز اقدام نمایند.

از طریق این خدمت امکان پرداخت وجه کالا و یا خدمات خریداری‌شده (به‌وسیله تمامی کارت‌های بانکی عضو شتاب) به حساب فروشندگان از طريق بستر اينترنت بدون محدوديت زماني و مكاني فراهم می شود

خدمت مذكور يكي از خدمات موردنیاز گروه زيادي از مشتريان شركتي بانك به دلايل مختلف است كه استفاده از اين خدمت غیرحضوری كمك شاياني به توسعه کسب‌وکار و مراودات مالي اين گروه از مشتريان مي نمايد.

مزايا و امكانات خدمت درگاه پرداخت اینترنتی

از مزايا و مشخصات سامانه مذكور می‌توان به موارد زير اشاره نمود:

  • امکان ارائه خدمت بانكي واريز وجوه به حساب مشتري بدون حضور در شعب و محدوديت مكاني و زماني
  • امکان انتقال وجوه بدون اعمال محدوديت در نوع يكساني بانك حساب مقصد و مبدأ عمليات انتقال وجوه به كمك كارت بانكي عضو شتاب
  • امکان استفاده از خدمات بانكي در فضاي مجازي با امنيت بالا براي مشتري
  • ایجاد تسهيل فراواني در عمليات انتقال وجوه براي فروشندگان كالا و خدمات و خريداران آن‌ها
  • کاهش مراجعات حضوری مشتریان به شعب بانک

نحوه ارائه خدمت  درگاه بانکی IPG

  • مراجعه مشتری به شعبه ،  طرح درخواست و تكميل فرم‌های مربوطه ( مدارك لازم براي ارائه خدمت)
  • بررسي مدارک  مذكور ازلحاظ تكميل اطلاعات درخواستي مشتری و کنترل صحت‌وسقم آن توسط شعبه
  • ارسال تصویر مدارک مشتری به مدیریت به همراه معرفی نماینده شعبه براي پاسخگويي در رابطه با درخواست مذكور و ارتباط  با مشتري در مواقع لزوم
  • بررسي مدارك ازلحاظ تكميل اطلاعات مدنظر خدمت مذكور توسط كارشناس اعتبارات و بانكداري شركتي / كارشناس بانكداري الكترونيكي مديريت  و ثبت اطلاعات مشتري در پرتال شركت سامان كيش
  • بررسي درخواست دريافتي توسط شركت PSP  های طرف قراداد و برقراری تعاملات لازم با  مشتری
  • فعال‌سازی درگاه در صورت صحت اطلاعات و مدارک مربوطه

5- سامانه مهران

از طریق این سامانه مشتریان شرکتی می توانند کلیه اطلاعات مالی- بانکی شرکت  و شرکت های  زیرمجموعه خود را ، به دو صورت برون خط (Off line) و بر خط (On line) رصد کنند . همچنین کلیه  واریزی ها،  برداشت ها و  چک های پاس شده و ضمانت نامه های صادر شده شرکت از این طریق قابل پیگیری می باشد  .

انواع خدمات قابل‌ارائه در سامانه مهران

  • امکان رصد اطلاعات مالی تا 5 لایه در شرکت‌های هلدینگ
  • امکان ارائه دسترسی‌های مجزا برای کاربران شرکت
  • مانده کل حساب‌ها
  • مشاهده و دریافت صورتحساب با فرمت‌های Excel،PDF  و CSV در مقاطع زمانی مختلف
  • سرجمع واریز – برداشت روزانه
  • تسهیلات دریافت شده
  • استعلام وضعیت چک
  • استعلام  وضعیت دسته‌چک
  • استعلام  30 گردش آخر
  • استعلام ضمانت‌نامه مشتری

فرآیند ارائه خدمت

  • اخذ درخواست مشتری توسط شعبه و تکمیل فرم  و ارسال آن به مدیریت
  • تائید و ارسال درخواست به انضمام فرم ذیربط و نظر کارشناسی از طریق مدیریت استان به اداره کل بانکداری شرکتی
  • بررسی درخواست در اداره کل بانکداری شرکتی  و درصورت تائید ایجاد پروفایل کاربری در سامانه مهران  و اعلام به مدیریت

6-سامانه  واریز وجوه به حساب سازمان ها(OPG)

از طريق خدمت درگاه بانکی OPG خريداران كالا و خدمات و يا متقاضيان واريز کمک‌های مردمي از طريق مراجعه به سايت بانك  و انتخاب گزینه”واریز به حساب سازمان‌ها” و سپس انتخاب شركت و يا سازمان موردنظرشان، وجوه مربوطه را واريز می‌نمایند.

مزايا و امكانات خدمت:

از مزايا و مشخصات سامانه مذكور می‌توان به موارد زير اشاره نمود:

  • امکان  ارائه خدمت بانكي واريز وجوه به حساب مشتري حقوقی بدون حضور در شعب و محدوديت مكاني و زماني
  • امکان  انتقال وجوه بدون اعمال محدوديت در نوع يكساني بانك حساب مقصد و مبدأ عمليات انتقال وجوه به كمك كارت بانكي عضو شتاب
  • امکان استفاده از خدمات بانكي در فضاي مجازي با امنيت بالا
  • کاهش مراجعات حضوری مشتریان به شعب بانک

نحوه ارائه خدمت

  • مراجعه مشتری به شعبه، طرح درخواست و تكميل فرم تفاهم‌نامه همکاری و ارائه لوگوی مشتری حقوقی
  • بررسي فرم مذكور ازلحاظ تكميل اطلاعات درخواستي مشتری و کنترل صحت‌وسقم آن توسط شعبه
  • ارسال تصویر فرم و لوگوی مشتری به مدیریت شعب
  • بررسي فرم از لحاظ تكميل اطلاعات مدنظر خدمت مذكور توسط كارشناس اعتبارات و بانكداري شركتي / كارشناس بانكداري الكترونيكي مديريت  و ارسال اطلاعات به‌صورت مکتوب به اداره کل خدمات نوین  بانکداری الکترونیکی
  • بررسی درخواست در اداره کل خدمات نوین بانکداری الکترونیکی و ارسال اطلاعات لازم براي شركت آسان پرداخت پرشين  و انجام  اقدامات لازم براي فعال‌سازی درگاه مشتري در سايت  بانك.

7- واریز شناسه دار

خدمتی کاملاً متمایز بر اساس نیاز مشتری و با الگوریتم مورد توافق طرفین ارائه می شود. خدمت فوق مورد درخواست آن دسته از مشتریان است که جامعه هدف آنها بزرگ و دارای تعداد تراکنش خاص بوده و نیازمند شناسایی واریزکننده وجوه هستند . این خدمت واریز وجوه با شناسه را به حساب مشتریان بانک (حقیقی –حقوقی ) از کلیه درگاه های بانک امکان پذیر می سازد .

مزايا و امكانات خدمت

  • شناسایی وجوه منتقل‌شده از طریق شناسه‌های خاص
  • جلوگیری از پرداخت تکراری وجوه

فرآیند ارائه خدمت

  • اخذ درخواست مشتری توسط شعبه و تکمیل فرم  و ارسال آن به مدیریت
  • تائید و ارسال درخواست به انضمام فرم ذیربط و نظر کارشناسی از طریق مدیریت استان به اداره کل بانکداری شرکتی
  • بررسی درخواست در اداره کل بانکداری شرکتی  و درصورت تائید ارسال نامه به اداره کل مدیریت و نظارت IT
  • اعلام نتیجه به مدیریت شعب

8- شماره حساب خاص

در نظام بانکداری یکپارچه (Core Banking)  که شماره‌حساب به‌صورت تصادفی و توسط سیستم و با ارقامی بین 9 تا 12 رقم اختصاص می‌یابد، شماره‌حساب شش‌رقمی که معمولاً به خاطر سپردن آنها آسان‌تر می‌باشد خدمتی خاص به حساب می‌آید. این محصول،  مطلوب آن دسته از مشتریانی است که  جامعه هدف آنها بزرگ و پراکندگی زیاد دارد.

9- سامانه بازار

این سامانه یک فضای مجازی است که خریداران و فروشندگان عمده (B2B) خرید و فروش محصولات خود را از  طریق شبکه اینترنت مبادله و نهایتاً فرآیند خریدوفروش انجام می‌گردد.

 مزايا و امكانات خدمت

برخی از مزایای این سامانه به شرح زیر است :

  • بستر مناسب و قدرتمند تبادل اطلاعات
  • حذف واسطه‌ها در بازار
  • افزایش کیفیت محصولات و خدمات و پشتیبانی بهتر
  • بالا رفتن قدرت خرید خریداران
  • پیدایش بازارهای بیشتر برای تولیدکنندگان و فروشندگان
  • شفاف شدن اطلاعات و بستر مناسب برای حضور بخش خصوصی
  • ورود شرکت‌های جدید و نوپا به عرصه رقابت

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.