نقش سیمرغ تجارت در بانک تجارت پس از تولد دوباره

یکشنبه 11 دی‌ماه نشست خبری با حضور رسانه‌ها و محمد مهدی اسماعیلی، مدیرعامل جدید شرکت سیمرغ تجارت در محل این شرکت برگزار شد. تمرکز این رویداد بر روی شفاف سازی نقش این شرکت در مجموعه بانک تجارت و محصولات و خدمات مرتبط به این نقش بود.

محمد مهدی اسماعیلی، مدیر عامل سیمرغ تجارت در ابتدای این نشست با اشاره زمان آغاز به کار خود در شرکت گفت:« از ابتدای خرداد فعالیت خود را در مجموعه سیمرغ تجارت آغاز کردم، عملا ماموریتی که برای سیمرغ طراحی شده شامل ارائه خدمات تسهیلات و اعتبارات خرد، خدمات نوآورانه و نوین بانکی و مالی برای بانک تجارت و توسعه خدمات بانک تجارت به واسطه ارائه سرویس‌ها از طریق بانکداری باز به مشتریان عمومی یا به شرکای خود بانک است. قبل از این دوران، فعالیت‌های سیمرغ تجارت فراز ونشیب‌های بسیاری داشت، اما از زمانی که من مشغول به فعالیت در شرکت شدم، سیمرغ شروع مجددی داشت چرا که پس از  افولی که پیشتر اتفاق افتاده بود، نقش و ماموریت جدیدی برای سیمرغ تعیین شد  و تیم جدید نیز بر اساس همین ماموریت کار خود را آغاز کرد».

وی ادامه داد:« در ابتدا نیاز بود زیرساخت‌ها را ساماندهی کنیم. بخش عمده موضوعات زیرساختی، بحث سرمایه‌های انسانی بود و باید تیم سازی اتفاق می‌افتاد،  چرا که زیربنا و بستر لازم برای انجام کار، تشکیل تیم است. بنابراین یکی از مواردی که تمرکز و انرژی خیلی زیادی در این مدت از ما گرفت تشکیل تیم بود که جذب افراد قوی سختی‌های زیادی به همراه داشت.»

تعداد افراد مشغول به کار در مجموعه سیمرغ تجارت

مدیر عامل سیمرغ تجارت درباره تعداد افراد مشغول به کار  و تخصص آنها در این مجموعه گفت:«در ابتدای کار حدودا 43 تا 44 نفر در شرکت حضور داشتند و پس از تشکیل تیم جدید در حال حاضر حدودا 80 نفر در این مجموعه مشغول فعالیت هستند که تخصص این افراد بیشتر در زمینه توسعه نرم افزار و خدمت‌های نوین مالی و بانکی است.»

وی افزود: « تمرکز ما بر مبنای قابلیت‌های افراد است و به این که آنها از چه دانشگاهی فارغ التحصیل شده باشند توجه نمی‌کنیم. این که چه تخصصی داشته باشند و چه قدر می‌توانند به ما کمک کند مهمتر است.»

اسماعیلی خاطرنشان کرد:« نکته دیگر بعد از تشکیل تیم، ایجاد زیر ساخت فنی لازم بود که ما آن زیر ساخت فنی را به حدی برسانیم تا بتوانیم خروجی‌های لازم و محصولات جدید را بر پایه آن ارائه کنیم.»

تمرکز بر پروژه‌های پرداخت خُرد

مدیر عامل سیمرغ تجارت همچنین گفت:« بانک تجارت یک سند استراتژی دارد که بر مبنای آن پیش می‌رود. در آن سند استراتژی به بخش پرداخت خرد توجه ویژه‌ای شده است.

در حال حاضر تمرکز بر پروژه‌های خرد، در فضاهای دیجیتال یا فضاهای آنلاین است، بنابراین خدماتی که ما توسعه می‌دهیم عمدتا خدماتی هستند که قرار نیست در شعب فیزیکی ارائه شوند، خط مشی ما این است که  وارد فضایی شویم که خدمات خرد را ارائه می‌کنند، در واقع  خدمات تسهیلات و اعتبارات خرد و خدمات نوین مالی با تمرکز بر بهبود تجربه مشتری مبتنی بر تکنولوژی‌های نوآورانه در اولویت قرار دارد.»

اسماعیلی افزود:« تمرکز ما خدمات پایه بانکی نیست، تمرکز ما خدمات ویژه بانکی است، ما خدمات اختصاصی، مدرن و نوآورانه بانک تجارت را برای حوزه خرد و با نگاه نوآورانه و تحول آفرین ایجاد می‌کنیم.»

 

نقش سیمرغ تجارت در بانک تجارت

هدلینگ تفتا

وی در پاسخ به این پرسش که پروژه‌ها در سیمرغ از طرف هلدینگ تعریف می‌شود یا از طرف آی تی بانک، توضیح داد:«این کسب و کار بانک است که خط مشی فعالیت‎ها را مشخص می‌کند و تعیین می‌کند چه و چگونه خدمتی را ارائه ‌کنیم و آن خدمت را نیز طراحی شده به ما تحویل می‌دهند و ما آن را به خدمتی تبدیل می‌کنیم تا بتوانیم آن را در بسترهای دیجیتال به مردم ارائه کنیم .

همین طور نقش هلدینگ تفتا هم بسیار مهم است چرا که نقشه راه و ماموریت درستی را  برای ما تعیین می‌کنند، حمایت لازم را هم انجام می‌دهند و این فرصت را به ما می‌دهند که بتوانیم این خدمات را ایجاد کنیم.

در پاسخ به این که اگر بانک بخواهد خدمت ” BNPL ” را ارائه کند خود به سراغ دیجی‌پی می‌رود یا با ما همکاری می‌کند، می‌توان گفت که ما با بانک در آن جا همکاری می‌کنیم و بازوی ایجاد این خدمت برای بانک تجارت هستیم.»

وی همچنین افزود:«ما قصد داریم در ابتدا خدمات و تسهیلات اعتبارات خرد بانک تجارت در بسترهای دیجیتال، که خدمات نوین مالی است را با نگاه نوآورانه و نوین ارائه کنیم، دسته بندی دوم خدمات ما شامل خدمات بانکداری باز و ارائه سرویس است که این سرویس به دو قسمت تقسیم می‌شود: اول ارائه سرویس‌های عمومی‌تر که همان فضای بانکداری باز معمول در کشور هستند و دوم توسعه کسب و کار بانک با شرکای استراتژیک، که برای این کار باید سیستم‌ها و سرویس‌ها را به هم متصل کنیم.»

سیمرغ حد وسطی بین نیازهای بازار و نیازهای بانکی است

مدیر عامل سیمرغ تجارت ادامه داد:«بانک‌های شرکتی لزوما و صرفا خدمات شرکتی را برای مجموعه‌های شرکتی ایجاد می‌کنند. در واقع ما واسط بین بانک تجارت و شرکت‌هایی مانند اسنپ و دیجی ‌کالا هستیم به این معنا که خدماتی که آنها می‌خواهند را نیازسنجی کرده  و یا  با یکدیگر خدمت جدیدی را توسعه می‌دهیم. به نحوی سیمرغ قرار است حد وسطی بین نیازهای بازار و نیازهای بانکی باشد.»

بانکداری باز در سیمرغ تجارت

اسماعیلی در پاسخ به این سوال  که سیمرغ در زمینه بانکداری باز چه کارهایی انجام داده، گفت:«از نظر من مدل درآمد خوبی برای بانکداری باز در کشور ایجاد نشده است و تمام بازیگرانی که به طور مستقل در حوزه بانکداری باز فعالیت کار می‌کنند، نتوانستند سود مناسبی در این زمینه داشته باشند و شاید این مسئله به مدل بیزینس مرتبط باشد و این مدل باید تغییر کند تا رشد خود را داشته باشد.  حضور داشتن در بانکداری باز از نگاه بانک یک بازی استراتژیک است و می‌خواهد که در این بازی سهم خوبی از فضای ارائه سرویس و مشارکت در ارائه سرویس‌ها، بیزینس‌ها واپلیکیشن‌های مختلف داشته باشد.

ما به عنوان بازوی بانک در فضای بانکداری باز تلاش می‌کنیم که این بازی را آن گونه که بانک تجارت انتظار دارد انجام داده و سهمش از بازار و مشارکت در بازی را برایش فراهم آوریم. »

محصولات و خدمات سیمرغ تجارت

وی  در مورد محصولات و خدمات سیمرغ تجارت نیز توضیح داد:« طی چند ماهی که وارد مجموعه شدم، پلتفرمی که برای بانکداری باز وجود داشت و در اختیار سیمرغ نبود را به سیمرغ منتقل کردیم. همچنین یکی از تلاش‌های ما این بود که پرتفوی سرویس‌ها کامل شود و در حال حاضر به اندازه خوبی پرتفوی سرویس‌ها تکمیل شده است.»

تولد اپلیکیشن باجت

مدیرعامل سیمرغ تجارت همچنین افزود: «در فضای خدمات تسهیلات و اعتبارات خرد  نیز یک اپلیکیشن به نام “باجت “متولد شد که قرار است مسیر ارتباطی مشتریان بانک تجارت در حوزه‌های خدمات نوآورانه با بانک باشد. دو خدمت ویژه در این اپلیکیشن قرار داده شد که اولین خدمت درگاه اعتباری BNPL بانک تجارت و خدمت دوم وام ازدواج به صورت صد در صد آنلاین است که در حال حاضر قابلیت استفاده از این دو خدمت فراهم شده است.

علاوه بر این، سفته و افتتاح حساب هم به این بستر اضافه شده و احتمالا به زودی انتقال وجه هم در این اپ قرار خواهد گرفت. این‌ها خدماتی هستند که تکمیل کننده پرتفوی ما هستند.»

اسماعیلی درباره وام های ازدواج ارائه شده در باجت گفت:« مکانیزم ارائه آنلاین وام ازدواج از طریق باجت بر اساس سفر مشتری از طریق بانک مرکزی تعیین شده است، به این معنا که فردی که می‌خواهد وام ازدواج  دریافت کند در پرتال بانک مرکزی وارد شده، در آن جا تقاضا می‌دهد و بانک خود را انتخاب می‌کند.»

او همچنین درباره باجت و سایر اپلیکیشن‌های بانک تجارت توضیح داد:« در بانک تجارت چند اپلیکیشن از قبل وجود داشته است و در آن‌ها عمدتا نگاه ارائه خدمات پایه بانکی وجود دارد به عنوان مثال وقتی شما وارد اپ می‌شوید عملا مشاهده می‌کنید که شباهت  زیادی با  دیگر بانک‌های دیجیتالی  و اپ‌های بانکی دارد. ما در باجت، خدمات گزیده و طراحی شده جدید را با همان نگاه خدمات نوین ارائه می‌کنیم و اگر خدمات پایه هم کنار آن‌ها قرار داده شده صرفا برای این است که هنگامی که  فردی وارد این اپ می‌شود برای هر کار کوچکی لازم نباشد به اپ دیگری مراجعه کند و در همین اپ بتواند کار خود را انجام دهد اما تمرکز بر این خدمات ویژه است.»

وی در پاسخ به این سوال که برنامه‌ای برای یکپارچه سازی خدمات بانک تجارت ندارید؟ گفت:«خیر، این اتفاق نمی افتد، قرار است مسیر هر کدام از خدمات و محصولات مشخص باشد. ممکن است چند خدمت مشترک در هر دو کانال  وجود داشته باشد، اما لزوما این گونه نیست و این دو مستقل مسیر خود را ادامه خواهند داد.»

BNPL بانک تجارت

اسماعیلی درباره BNPL بانک تجارت نیز گفت« خدمت دومی که توسط سیمرغ تجارت ارائه شد BNPL اعتباری بانک تجارت است که در واقع خدمت اعتباری تسهیلات است و این اعتبار در درون بانک تجارت برای مشتری ایجاد می‌شود، اما محل خرج  آن در داخل شبکه پذیرندگی بیرون از بانک تجارت است. به این معنی که مشتری می‌تواند در لحظه پرداخت در شبکه پذیرندگی از اعتبار بانک تجارت خود استفاده کند.

نوع اعتباری که فرد دریافت می‌کند روش‌های مختلفی دارد، یک روش به این صورت است که سازمانی که فرد در آن مشغول فعالیت است حقوق پرسنل را از طریق بانک تجارت واریز می‌کند و سازمان کارمند خود را ضمانت می‌کند. بانک تجارت نیز به او  اعتبار می‌دهد و آن اعتبار می‌تواند در همان شبکه پذیرنده استفاده شود. در سال دوازده بار امکان شارژ مجدد وجود دارد و افراد تا انتهای ماه فرصت تسویه دارند و اگر تسویه خود را انجام دهند مجدد شارژ می شود و می توانند آن را استفاده کند. اگر تا انتهای ماه آن شارژ را استفاده نکنند تبدیل به تسهیلات شده و باید تسهیلات پرداخت کنند که این نمونه بیزینسی آن است.

روش دوم، به این شکل است که به حساب تجاری و شخصی، مبلغی را واریز و میزانی از مانده آن فرد نزد بانک می ماند و به میزانی که در بانک مانده است برای فرد ایجاد اعتبار می‌شود. »

اسماعیلی درباره وام ازدواج اضافه کرد:«خط قرمز ما این است که از صفر تا صد روند ارائه وام از طریق درگاه دیجیتال باشد و نیازی به حضور در شعبه  وجود نداشته نباشد. در پروسه وام ازدواج باید اعتبار سنجی انجام شده و استعلامات لازم را از فرد دریافت کند و اگر فرد در بانک تجارت حساب نداشته باشد پس از افتتاح حساب، ضامن انتخاب کند و در خود اپلیکیشن ضامن بتواند امضای دیجیتالی انجام دهد و سپس پول به حساب شان واریز شود و تمام این موارد در این اپلیکیشن اتفاق افتد. »

 

تعامل سیمرغ تجارت با شرکت‌های هلدینگ

مدیر عامل سیمرغ تجارت درباره تعامل و همکاری با شرکت‌های هلدینگ گفت: «تعامل ما بسیار خوب است. در حال حاضر با سرعت خوبی در حال پیشرفت و بسیار چابک هستیم اما این دلیلی نیست که بقیه شرکت‌ها چابک نیستند، بلکه شرکت‌های هلدینگ در حال حاضر با یکدیگر مکمل خوبی تشکیل داده‌اند.»

چالش‌های منابع انسانی

اسماعیلی درباره چالش‌های پیش روی شرکت خاطرنشان کرد:«در فضایی که ما در حال حاضر کار می‌کنیم و با توجه به مشکلات اقتصادی نگه داشتن افرادی متخصص یکی از چالش‌های ما محسوب می‌شود، زیرا شرایط مهاجرت و حتی فریلنسری برایشان بهتر شده است و این مورد برای ما ریسک بیشتری ایجاد می‌کند.

نکته دیگر این که، در شروع کارمان در یک ساختمان استیجاری بودیم که محل مناسبی برای کارکنان ما نبود اما به کمک بانک و هلدینگ به ساختمان دیگری منتقل شدیم و در حال حاضر در حال بازسازی ساختمان هستیم و قصد داریم  فضای کاری جدید و با حس خوب برای کارکنان  ایجاد کنیم که وقتی به این مکان می‌آیند حس خوبی برای آن‌ها در این فضا ایجاد شود .»

محصولات آینده

او با تاکید بر محصولات مورد نیاز مشتریان ادامه داد:« تمرکزمان این است که دوستانه‌ترین بستر خدمات تسهیلات و اعتبارات خرد و خدمات مالی را عرضه کنیم. طی دو سال آتی ما باید به برترین و بهترین بستر برای ارائه خدمتی که در ماموریت برای ما تعریف شده است تبدیل شویم. »

مزیت رقابتی سیمرغ تجارت

اسماعیلی در پایان درباره مزیت رقابتی سیمرغ توضیح داد:«اولا حمایت خوبی از سیمرغ شده و ساختارهای تصمیم گیر در بانک تجارت و هلدینگ تفتا به گونه‌ای هستند که به ما در انجام ماموریت‌مان کمک می‌کنند.

همچنین اصطکاک کم، اما حمایت زیاد است که  این بسیار کمک کننده است، زیرا این فرصت برای بسیاری از مجموعه‌ها فراهم نبوده است. اگر این فرصت وجود نداشته باشد نمی‌توان رو به جلو هدایت شد.

دوم اینکه تیم خوب و قوی داریم، درست است که این تیم از نو ساخته شده است اما این نوسازی تیم علی‌رغم سختی، حسن‌های زیادی دارد، زیرا اگر از قبل بار زیادی بر دوش ما بود نمی‌توانستیم با این سرعت این خدمات را ارائه کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.