بانک مرکزی و بانک‌های عامل در پنجره دولت هوشمند چه وضعیتی دارند؟

به غیر از بانک ملی که اتصال آن دیروز انجام شد، فعلا هیچ بانک دیگری در زیربخش بانک‌های عامل پنجره دولت هوشمند دیده نمی‌شود.

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه‌ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع‌تر عموم مردم به خدمات دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه‌ها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانه‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

دستگاه‌ها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند که این ضرب الاجل، مهلت ابتدایی دستگاه‌ها بود و تا آذرماه تمدید شد. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاه‌های اجرایی که خدمات آن‌ها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که آمار دستگاه‌های متصل به بیش از ۱۰۰ مورد رسیده که به نوعی تکالیف اولیه خود را عملی کرده اند.

به گفته موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، ۸۴ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند که از بین آن‌ها ۸۰ درصد پنجره واحد اختصاصی دارند. ۴ درصد دستگاه‌ها در فرایند اتصال به پنجره هستند و ۱۲ درصد هم دستگاه‌هایی هستند که با وجود پایان ۳۰ آذر ماه و مهلت قانونی، هنوز به درگاه متصل نشده اند. موحد این را هم مطرح کرده بود که اگر در زمان مقرر این اتفاق رخ ندهد، مسئله در دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ مطرح و دستگاه در صورت لزوم به مراجع نظارتی دیگر معرفی می‌شود.

my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانه‌های ملی و استانی می‌توانید دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارت‌خانه مربوطه را انتخاب کنید.

بانک مرکزی و بانک‌های عامل در پنجره دولت هوشمند چه وضعیتی دارند؟

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک‌های عامل از دستگاه‌های پرمراجعه هستند. معاون دولت الکترونیک می‌گوید بانک‌های دولتی کاربران بی شماری دارند که باید خیلی زود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شوند، اما حتی با وجود پایان مهلت قانونی این اتفاق به شکل جدی رخ نداده است.

بنابر اطلاعاتی که در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیک منتشر شده بانک مرکزی ۱۸۶ خدمت و بانک‌های عامل ۴۹ خدمت دارند. البته به گفته موحد تاکنون بانک مرکزی بخشی از تکالیف این بانک‌ها را در قالب سرویس‌های مختلف پوشش داده؛ اما تکلیف قانونی این است که تمام بانک‌ها به پنجره ملی هوشمند بپیوندند.

بانک مرکزی و بانک‌های عامل در پنجره دولت هوشمند چه وضعیتی دارند؟

پیش از این در بخش سامانه‌های ملی و استانی پنجره خدمات، تنها نام بانک مرکزی دیده می‌شد که با اتصال بانک ملی ایران به این پنجره در روز گذشته بخشی با عنوان «بانک مرکزی و بانک‌های عامل» در پنجره ایجاد شد که البته در حال حاضر تنها همان سامانه‌های بانک مرکزی و بانک ملی به آن متصل هستند.

گفته می‌شود در نسخه اولیه برای بانک ملی خدماتی همچون مشاهده تعداد حساب‌های کاربر و اطلاعات کد شبا، استعلام ضمانتنامه‌های بانکی و نمایش تعداد تسهیلات دریافتی ارائه می‌شود. در درگاه خدمات الکترونیک بانک مرکزی هم امکان استعلام حساب ها، استعلام چک‌های برگشتی، محچک، تسهیلات و پیچک برای افراد مهیاست.

بانک مرکزی و بانک‌های عامل در پنجره دولت هوشمند چه وضعیتی دارند؟

باید منتظر ماند دید و چه زمانی چشم کاربران به باقی خدمات تعریف شده برای بانک‌های عامل که شامل ارائه خدمات حساب بانکی، ارائه خدمات چک، ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی، ارائه خدمات پرداخت قبوض، اعطای تسهیلات و تعهدات ارزی و ارائه خدمات کارت بانکی می شود، روشن خواهد شد؟

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.