دلایل عدم اجرایی شدن فناوری‌های نوین در کشور

پنل تخصصی «چالش‌های به‌کارگیری فناوری‌های نوظهور؛ بلاکچین، متاورس و هوش مصنوعی» در دومین روز نمایشگاه تراکنش در محل سالن حجاب برگزار شد. در این پنل، محمدحسین محمودی، رئیس اداره بانک‌داری شخصی و بهبود تجربه مشتری بانک ملت؛ محمدمصطفی فتوحی، مدیر مرکز نوسازی گروه بهسازان فردا پل‌وینو؛ سید مهدی حسینی، قائم مقام مدیرعامل سپه و سیامک خاوری، مدیرعامل شرکت ناواکو حضور داشتند.

به نقل از راه پرداخت: سیامک خاوری، مدیرعامل شرکت ناواکو در این پنل با اشاره به اینکه حرکت در دنیای متاورس و فناوری‌های نوین نیازمند یک نقشه راه مشخص و هدفمند است، گفت:«حوزه‌هایی مانند بلاکچین و هوش مصنوعی به دلیل وجود مسائلی چون امنیت و کاهش درآمدها برای کشور ما از اهمیت بیشتری برخوردار است. در حوزه بلاکچین و رمز ارزها متاسفانه به دلیل عدم روشن شدن قوانین در این حوزه ما با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم اما اینکه ما چگونه در این مسیر باید حرکت کنیم، نیازمند یک نقشه راه مشخص است.»

مدیرعامل شرکت ناواکو ادامه داد:« باید از فناوری‌های نوین برای مردم استفاده کنیم و ما در بانک مسکن و‌ شرکت ناواکو کارکردهایی را در این راستا طراحی کردیم که امیدواریم با همراهی دوستانمان در حوزه مسکن اجرایی شود.»

خاوری با بیان اینکه جامعه ایران برای دنیای متاورس آماده نیست اما برای بلاکچین و هوش مصنوعی آماده است، عنوان کرد:« زیرساخت‌ها برای حوزه فناوری‌های نوین آماده است اما ما در حوزه اجرایی عملکرد خوبی نداریم. در حوزه رمزارزها نیز با اینکه در ابتدا خوب ورود کرده بودیم اما در ادامه به مشکل برخوردیم‌‌. آن‌قدر تکلیف رگولاتوری مشخص نبود که سرمایه‌گذاری به خارج از کشور رفت و قسمت تخلف‌ها و مشکلات قانونی و کلاهبرداری‌ها به ما رسید. ما باید بتوانیم فناوری‌ها را در نیازهای جامعه جاری و ساری کنیم. مثلاً در بحث تسهیلات بانک مسکن با استفاده از هوش مصنوعی فرایند امور را به قدری هوشمندانه کنیم که امکان سوءاستفاده از زیرساخت‌های آن برای سوءاستفاده‌گران و سوداگران فراهم نشود‌.»

او افزود:«در حوزه رمزارز متاسفانه آنچه در کشور ما به صورت عمده پیاده‌ و کاربردی شد، کاربرد رمزارز به‌عنوان کسب‌ درآمد و سود بود و به دیگر کارکردهای مهم آن توجهی نشد. امیدواریم حاکمیت و نهادهای قانونی برنامه مشخصی را در جهت تحقق و توسعه فناوری‌های نوین در کشور عملیاتی کنند.»

خاوری با بیان اینکه بانک مسکن بانک وظیفه‌ای است نه تجاری تاکید کرد: «معتقدم هوش مصنوعی و بلاکچین‌ها و در چند سال آینده متاورس در حوزه مسکن و راه بازوی کمکی بانک مسکن به عنوان یک بانک وظیفه‌ای است و ما نمره قابل قبولی در این راستا داریم.»

دولت نباید شخصا وارد عرصه عمل شود

در ادامه این پنل محمدمصطفی فتوحی، مدیر مرکز نوسازی گروه بهسازان فردا پل‌وینو به چالش‌های به‌کارگیری فناوری‌های نوظهور پرداخت و توضیح داد:« بدون شک تیمی که قرار است فناوری‌های نوین را وارد کشور کند از اهمیت بسیاری برخوردار است و دولت باید در این راستا نقش راهنما را داشته باشد و به شخصه وارد عمل نشود. دغدغه سیاست‌گذار در حوزه فناوری‌های نوظهور باید مدنظر قرار گیرد و کسی که قرار است این فناوری‌ها را وارد کند باید این دغدغه را مدنظر قرار دهد و گرنه با تقابل حاکمیت روبه رو می‌شود.»

مدیر مرکز نوآوری گروه بهسازان فردا پل وینو عنوان کرد: «حلقه حاکمیت و مدیرانی که قرار است در حوزه فناوری‌های نوین سرمایه‌گذاری کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که عدم موافقت برخی از مدیران با فناوری‌های نوین و عدم آگاهی برخی نیروها و تعارض منافع سبب شده تا مدیران با اجرای فناوری‌های نوین موافق نباشند.»

فتوحی با اشاره به دلایل عدم اجرایی شدن فناوری‌های نوین در کشور توضیح داد: «عدم همراهی مدیران و نیروها، صرف هزینه برای کارهای پرریسک، شکست و تجربه تلخ از پروژه‌های گذشته، خلق رقبای جدید، عدم وفاداری استفا‌ده‌کنندگان و خصوصیات اخلاقی عامه مردم و توجه به شایعات سبب شده ما در این حوزه کارنامه قابل قبولی نداشته باشیم.»

او افزود:« متاسفانه در کل نظام بانکداری ما سیستم مشخصی وجود ندارد و ما در ریل هدفگذاری بلند مدت عمل نمی‌کنیم و اگر این رویه را عملیاتی کنیم بدون شک به نتایج خوبی دست پیدا خواهیم کرد. مدیران ما باید در مسیر فناوری‌های نوظهور درست انتخاب شوند تا کسب‌ و کارها از این روند استقبال کنند و مردم نیز به این روند روی بیاورند.»

محمد حسین محمودی، رئیس اداره بانکداری شخصی و بهبود تجربه مشتری بانک ملت نیز در این پنل عنوان کرد: «اگر ما به اهداف مدنظرخودمان در حوزه فناوری‌های نوظهور دست پیدا کنیم، ممکن است این موضوع در جامعه بازخورد خوبی نداشته باشیم. از این رو ما باید با دقت در این راستا وارد عمل شویم. همکاری با بخش غیرمالی در حوزه فناوری‌های نوظهور حائز اهمیت است و ما در این حوزه باید به این توجه کنیم که ما در حال از بین بردن منافع برخی از گروه‌های کوچک هستیم که ممکن است مانع ایجاد کار شوند.»

رئیس اداره بانکداری شخصی و بهبود تجربه مشتری بانک ملت با بیان اینکه ما برای تحقق فناوری‌های نوین و توسعه باید یک هدف مشخص داشت، تصریح کرد: «در دنیای هوش مصنوعی ما در بانک ملت رویکردهایی را اتخاذ کردیم، مثل برنامه بانک پلاس که مشخصا با حوزه هوش مصنوعی درآمیخته شده است و تجربه دوم ما در بانک ملت پروژه فرابانک ملت است که این موضوع نیز با رویکرد فناوری‌های نوین عجین شده است. ما در بانک ملت تجربه هوش مصنوعی در راستای اجرایی ارائه تسهیلات عملیاتی کردیم و بر این اساس بیش از ۱۰۰ هزار تسهیلات ارائه دادیم. حاکمیت نیز باید در این حوزه همراه باشد و در این مسیر نهادها را همراهی کند.»

مهدی حسینی، قائم‌مقام مدیرعامل بانک سپه هم گفت: «برای استفاده از فناوری‌‌ها باید سه هدف اصلی دنبال شود. ابتدا اینکه توسعه کسب‌وکاری به چه میزان می‌تواند در اختیار توسعه کسب‌وکارها قرار بگیرد و بحث دوم اینکه فناوری‌ها به چه میزان می‌توانند در بحث پایداری و امنیت مالی موثر باشند و در نهایت اینکه به چه میزان می‌توان از فناوری‌ها در توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی استفاده کرد.»

منبع راه پرداخت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.