ایست به فرار مالیاتی کارت به کارت

به نقل از روابط عمومی ایران کیش: مدتی است که عده‌ای راهی برای فرار از پرداخت مالیات یافته‌اند؛ آنها کارت به کارت را جایگزین پرداخت از طریق دستگاه پوز کرده‌اند یا روبه ابزارهای دیگری آورده‌اند، که شاید از بعد امنیتی هم مسئله ساز باشد.

توجه کنیم استفاده از دستگاهی به غیر دستگاه پوز مانند کش لس، می‌تواند مشکلاتی هم داشته باشد، مثلا معمولا دستگاه در جایی است که باید کارت خود را به فردی بدهید و رمز اول را  به ایشان اعلام کنید، در حالی که در دستگاه پوز ضرورتی بر اعمال آن نیست و خود می‌توانید اقدام به وارد کردن رمز کرده و یا از طریق پین پد این کار را در حالتی امن انجام دهید.

به گزارش روابط عمومی شرکت کارت اعتبار ایران کیش، با این حال اما عده‌ای بدون توجه به مسائل امنیتی ضمن عدم استفاده از دستگاه پوز، به طور عمد و یا غیر عمد و ناآگاهانه از حساب‌های شخصی برای فعالیت‌های اقتصادی خود استفاده می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا مقدار مالیات مشخص شده برای فرد کمتر از میزان حقیقی آن باشد. حالا بانک مرکزی قصد دارد تا با تفکیک حساب‌های تجاری از حساب‌های شخصی سدی در برابر دور زدن قانون باشد.

حساب‌های شخصی و تجاری در واقع به این علت از یکدیگر تفکیک شده‌اند که فعالیت اقتصادی افراد کاملا شفاف سازی شده و مالیات بر درآمد آن ها متناسب با درآمد این افراد تعیین شود. در ابتدا باید به تفاوت بین حساب تجاری و شخصی پرداخت، همه‌ی ما با مفهموم حساب شخصی آشنا هستیم و معمولا در هر خانواده حداقل یکی از اعضاء از آنها استفاده می‌کند.

حساب‌های شخصی، حساب‌های معمولی هستند که افراد با مراجعه به بانک‌ها اقدام به افتتاح آن‌ها می‌کنند. حساب‌های تجاری در واقع نوعی حساب سپرده بانکی محسوب می‌شوند که افراد برای استفاده در مشاغل و کسب و کار خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

قانون حساب تجاری

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار درباره حساب‌های تجاری، اگر مجموع تراکنش‌های شخص حقیقی در طول یک ماه بیش از صد تراکنش واریزی و مبلغ واریزی به حساب در مجموع برابر ۳۵۰ میلیون ریال یا بیشتر از آن باشد، این حساب حساب تجاری تلقی شده و بر این اساس تراکنش‌های واریزی به عنوان فروش محسوب شده و مشمول مالیات می‌شوند. پس بدین ترتیب اگر حساب بانکی شما همزمان این شرایط را دارا باشد، حساب شما حساب تجاری تلقی می‌شود.

تشخیص حساب تجاری

در این میان ممکن است مواردی هم استثنا باشند، بدین منظور که تعداد واریزی به حساب آن‌ها در طول یک ماه بیش از صد مورد و مبلغ مجموع آن ۳۵ میلیون تومان و یا بیش از آن باشد در حالی که فرد از این حساب برای فعالیت‌های اقتصادی خود استفاده نمی‌کند. در این صورت اگر شخص مدعی باشد که فعالیت تجاری انجام نداده و این حساب اشتباها به عنوان یک حساب تجاری در نظر گرفته شده، می‌تواند با ارسال مدارک مربوطه به سازمان امور مالیاتی کشور این مسئله را تفهیم و مشکل را برطرف کند.

نحوه تفکیک حساب شخصی و تجاری

ساز و کار تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی بدین صورت خواهد بود که تمامی حساب‌ها به صورت پیش فرض به عنوان حساب بانکی شخصی محسوب می‌شوند و افراد می توانند با مراجعه به سامانه مودیان، حساب تجاری خود را معرفی کنند.

الزام قانونی برای تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری

بر طبق ماده ۱۰ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور موظف است تا حساب‌های تجاری افراد را به پرونده مالیاتی آن‌ها متصل کند. بدین ترتیب فقط حساب‌های معرفی شده دارای مجوز فعالیت اقتصادی هستند.

ماده ۱۰ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان می‌گوید: “اشخاص مشمول مکلفند شماره حساب یا حساب‌های بانکی و شناسه یکتای دستگاه های کارتخوان بانکی (pos) یا درگاه های پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود را به سازمان اعلام کنند.”

ملاک تعیین حساب تجاری تغییر کرد؟

در هفته‌های گذشته مصوبه شورای پول و اعتبار برای تفکیک حساب تجاری و شخصی با واکنش‌های متعدد همراه شد. این مصوبه نگرانی‌های بسیاری را با خود به دنبال داشت.

بعد از تشدید واکنش‌ها به مصوبه مذکور؛احسان خاندوزی وزیر اقتصاد با بیان اینکه از نحوه خبرسازی و انتشار اخبار مربوط به تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری بسیار تعجب کرده است، گفت: مساله حساب‌ها متعلق به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بود و در همان جا مصوب شده و خاتمه پیدا کرده بود. در سال ۱۴۰۱ هیچ حکم قانونی ناظر بر اینکه سقف و تعداد گردش را بخواهیم مصوب کنیم وجود نداشت و آنچه منتشر شد کم دقتی در خبررسانی بود. بنای دولت در حوزه تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری، تکیه بر خود اظهاری افراد و قبول آن از سوی دولت است. اطلاع رسانی دقیق‌تر را افراد شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی اعلام خواهند کرد.

به همین منظور رئیس کل پیشین بانک مرکزی اعلام کرد که ملاک تعیین حساب تجاری، خوداظهاری است. رئیس کل سابق بانک مرکزی در خصوص اینکه آیا مصوبه شورای پول و اعتبار برای تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی تغییر خواهد کرد گفته بود: الان اکثر افرادی که درگاه پرداخت دارند، حساب تجاری دارند. تکلیف این گروه روشن است و پرونده مالیاتی هم دارند. دیگر معضلی در این زمینه نداریم. در شورای پول و اعتبار هم تصویب شد که امسال مبنای تفکیک حساب تجاری و شخصی خوداظهاری افراد باشد. افرادی که علاقه‌مند هستند از مزایای حساب تجاری استفاده کنند به شرط اینکه کار خود را تجاری تشخیص دهند می‌توانند اعلام کنند.

وی در پاسخ به این سوال که دیگر تعداد و مبلغ تراکنش ملاک تعیین حساب تجاری نخواهد بود، گفت: بله، تعداد و مبلغ تراکنش حساب امسال هیچ موضوعیتی ندارد.

منبع شرکت کارت اعتباری ایران کیش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.