تنها با پنج کشور تجارت مستقیم داریم

رئیس کمیته مشترک ایران و ژاپن خاطر نشان کرد: در حال حاضر تجارت ایران با چین، روسیه، ترکیه، امارات و عمان به‌صورت مستقیم انجام می‌شود و با سایر کشورهای دنیا تجارت ما با واسطه انجام می‌شود و مستقیم با سایر کشورها ارتباطی نداریم.

بهرام شکوری با بیان اینکه به واسطه‌ تحریم‌ها مراودات رسمی تجاری ایران و ژاپن به صفر رسیده است، گفت: به نظر می‌رسد تجارت ایران و ژاپن به‌شکل غیر رسمی و از طریق واسطه‌ها دنبال می‌شود. دولت و تجار ژاپنی علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری با ایران هستند چراکه تاریخ تجارت دو کشور حدود یک قرن است و همین موضوع انگیزه و اشتیاق برای توسعه مبادلات اقتصادی را دوچندان کرده است.

تنها با پنج کشور تجارت مستقیم داریم

وی با اشاره به بالا بودن مراودات تجاری ژاپن و آمریکا، تصریح کرد: ژاپن و آمریکا سرمایه‌گذاری‌های مشترک قابل توجهی با یکدیگر دارند طبیعی است که بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ژاپنی‌ها ترجیح بدهند که تجارت خود را با محدود کنند. به عبارت دیگر منافع ملی ژاپنی‌ها ایجاب می‌کند که با ما تجارت مستقیم نداشته باشند؛ در روزهای اخیر که شاهد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم ژاپن تحریم جدیدی علیه ایران تعریف نکرد و تا آنجا که امکان داشت تلاش کرد که به نوعی روابط ایران و ژاپن مانند سابق شود.

رئیس کمیته مشترک ایران و ژاپن در پاسخ به این پرسش که آیا ژاپنی‌ها در سال‌های اخیر تمایلی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران از خود نشان داد‌ند؟ گفت: ژاپنی‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مشترک با ایران هستند؛ به لحاظ تکنولوژی و نوآوری ژاپن همتراز کشورهای آمریکایی و اروپایی است و می‌توان گفت ژاپن هر آنچه ما در صنعت، معدن، کشاورزی و… نیاز داریم را دارد و یکی از انتخاب‌های ما در حوزه فناوری‌ ژاپن می‌تواند باشد؛ اما تحریم‌ها یکی از موانع اصلی برای ورود سرمایه ژاپن به ایران است.

شکوری با اشاره به لزوم پیوستن به FATF و ایجاد مناسبات شایسته با دنیا، افزود: دولت باید برای رفع تحریم‌ها و ایجاد مناسبات و تعاملات خوب با دنیا قدم بردارد و شرایط را محیا کند که بتوان از ظرفیت‌های کشور ژاپن برای توسعه اقتصادی ایران استفاده کنیم. در حال حاضر همه چیز برای پیوستن ایران به FATF در ایران وجود دارد و فقط خواست مسئولان کشور را می‌طلبد.

 وی با تاکید بر اینکه برای پیوستن به FATF باید مناسبات و دیپلماسی سیاسی قوت بگیرد، افزود: در دنیا دیپلماسی اقتصادی بر سیاست تاثیر می‌گذارد اما در ایران برعکس است سیاست، برای اقتصاد تاثیر می‌گذارد و تاوان این سیاست را اقتصاد متحمل می‌شود؛ به نظر می‌رسد باید تجدیدنظری در مناسبات خود با دنیا داشته باشیم که اگر این روند انجام نشود هر روز دچار مشکلات بیشتری خواهیم بود.

رئیس کمیته مشترک ایران و ژاپن با اشاره به واردات خودرو از ژاپن، گفت: اصلاح مناسبات سبب توسعه روابط تجاری ایران و ژاپن خواهد اما در شرایط فعلی امکان ورود مستقیم خودرو از کمپانی‌های ژاپنی و حتی کره‌ای وجود ندارد و واردکنندگان با واسطه کشورهای ثالث که خودروسازان ژاپنی در آن کشورها نمایندگی فروش دارند خودرو وارد ایران می‌کند؛ و این امکان وجود دارد که در سال‌های آینده برای تامین قطعات این خودروها در داخل کشور با مشکل مواجه شویم.

وی در پایان بیان کرد: در حال حاضر تجارت ایران با چین، روسیه، ترکیه، امارات و عمان به‌صورت مستقیم انجام می‌شود و با سایر کشورهای دنیا تجارت ما با واسطه انجام می‌شود و مستقیم با سایر کشورها ارتباطی نداریم.

منبع ایلنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.