پتروصاد پلاس بانک صادرات ایران رونمایی شد

همزمان با چهارمین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش از طرح جامع «پتروصاد پلاس» بانک صادرات ایران در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش با حضور عبدالعلی علی عسگری، مدیرعامل هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مدیران و فعالان صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و مدیران ارشد بانک صادرات ایران در این نمایشگاه رونمایی شد.

طرح جامع «پتروصاد پلاس» بانک صادرات ایران با هدف ارائه خدمات کامل تامین مالی زنجیره تامین به شرکت‌های پتروشیمی و با تمرکز بر توانمندی بانک در ارائه تسهیلات انحصاری از طریق شعب خارج از کشور و همچنین شرکت‌های ابزاری رونمایی و مورد استقبال فعالان صنعت پتروشیمی قرار گرفت.

تبیین «سوپرمارکت مالی» بانک صادرات ایران در همایش چهارم «پتروشیمی‌ها»

همزمان با چهارمین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش، نشست تخصصی «تبیین نقش بانک در تامین مالی صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش» با استقبال مدیران و فعالان صنعت پتروشیمی، اعضای هیئت‌مدیره، معاونان مدیرعامل و مدیران شرکت‌های زیرمجموعه بانک صادرات ایران برگزار شد و  ظرفیت‌‌های جدید ارزی و اعتباری بانک و شرکت‌های ابزاری «صرافی سپهر»، «تأمین سرمایه سپهر صادرات»، «بیمه سرمد» و «کارگزاری بانک صادرات ایران» برای تأمین مالی پروژه‌ها و مبادلات مالی صنعت پتروشیمی تشریح شد.

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، یاسر مرادی، رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران در این نشست با اشاره به جایگاه و قدمت بانک صادرات ایران در ارائه خدمات متنوع بانکی به مردم و اقتصاد کشور، گفت: بانک صادرات ایران با بیش از ۵۵هزار نفر شاغل و بازنشسته و بیش از 70 سال سابقه منشاء خدماتی بسیاری به عموم مردم بوده است.

وی با اشاره به تداوم حمایت از اقشار مختلف مردم در قالب مسئولیت‌های اجتماعی توسط بانک صادرات ایران افزود: برکت ارائه خدمات به مردم قطعاً روی سودآوری بانک در سایر بخش‌ها نیز تاثیر ویژه دارد.

یاسر مرادی گفت: بانک صادرات ایران برای روزهای پایانی سال از ابتدا تا پایان اسفند ماه سال جاری تمامی بازنشستگان کشوری که از بانک صادرات ایران حقوق خود را دریافت می‌کنند، اعتبار 10 میلیون تومانی بدون سود و کارمزد برای خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر دریافت خواهند کرد که بازپرداخت آن در 10 قسط مساوی از حساب آنها کسر خواهد شد.

وی همچنین داشتن بیش از 22 شعبه و بانک مستقل بانک صادرات ایران در خارج از کشور را پتانسیل مهمی برای ارائه خدمات متنوع مالی و ارزی به صنایع مختلف از جمله صنعت پتروشیمی عنوان کرد و افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه شعب بانک صادرات ایران در منطقه خلیج فارس با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهند و برای ارائه خدمات ارزی و تنزیل ال سی‌های و ارائه تسهیلات ارزی و ضمانت‌نامه‌ها با استفاده از شعب ارزی و همچنین صرافی‌ سپهر به صنعت پتروشیمی آمادگی کامل دارند.

مرادی ارائه خدمات در شعب گسترده شعب در شهر و مناطق دورافتاده را مزیت بانک صادرات ایران عنوان کرد و گفت:شرکت‌های پتروشیمی برای دریافت خدمات از شعب گسترده بانک دچار مشکل نخواهند بود.

رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران با بیان اینکه بازار پول بیش از این کشش ارائه تسهیلات ریالی را ندارد، به ارائه انواع خدمات پولی و مالی در قالب سوپر مارکت مالی اشاره کرد و گفت: شایسته است برای تامین مالی به ویژه در پروژه‌های بلند مدت که در تعریف بازار سرمایه می‌گنجد، به سمت محصولات ترکیبی در بازار پول و سرمایه حرکت کنیم. بانک صادرات ایران امروز با ارائه ایده سوپرمارکت مالی و استفاده از شرکت‌های ابزاری خود از جمله صرافی سپهر، تامین سرمایه سپهر صادرات، کارگزاری، بیمه سرمد و سایر زیرمجموعه‌ها از جمله شرکت لیزینگ  به عنوان یکی از شرکت‌های معتبر لیزینگ کشور، در همه زمینه‌ها در کنار شرکت‌های پتروشیمی است. وجود شعب متعدد بانک صادرات ایران در اقصی نقاط جهان، به روز بودن خدمات در این بانک را به همراه دارد از این رو با قدرت در حال سرمایه‌گذاری در حوزه بانکداری الکترونیک است.

وی با بیان اینکه ایده سوپرمارکت مالی از سوی بانک صادرات ایران برای تامین مالی زنجیره تولید مطرح شده، از برنامه این بانک برای به کارگیری ظرفیت شرکت‌های ابزاری این بانک در قالب طرح جامع پتروصاد پلاس برای تامین مالی شرکت‌های پتروشیمی خبر داد.

مرادی همچنین با تشریح محصول جدید چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران با نام چکنو، گفت: برای اولین بار در نظام بانکی توسط بانک صادرات ایران تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌‌توانند بدون مراجعه به شعبه با تلفن همراه خود تا سقف 500 میلیون تومان در هر طول شبانه‌روز، چک الکترونیکی صادر کنند.

رئیس هیئت مدیره بانک صادرات ایران تاکید کرد: سقف درنظر گرفته شده در این محصول برای شرکت‌های پتروشیمی افزایش خواهد یافت.

وی همچنین به معرفی و رونمایی محصول توثیق هوشمند سهام در بانک صادرات ایران تا پایان سال‌جاری اشاره کرد و گفت: با استفاده از این خدمت نوین بانک صادرات ایران، امکان توثیق هرگونه سهام یا دارایی و دریافت تسهیلات بدون مراجعه حضوری فراهم خواهد شد و این دو محصول با تسهیل جریان اعتباردهی، منجر به یک تحول عظیم در نظام بانکی و اعتباری کشور  است.

امیر یوسفیان، عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران نیز در این نشست با اشاره به حمایت نظام بانکی از مجموعه شرکت‌های پتروشیمی در سطح کشور گفت: هر یک از بانک‌های بزرگ و معتبر کشور به دلیل نوسان نرخ ارز، سالانه امکان تنها پرداخت دو میلیارد دلار تسهیلات جدید را دارند و نمی‌توانند سالانه بیش از هزار تریلیون ریال تسهیلات جدید پرداخت کنند.

وی افزود: این میزان تسهیلات از وام ازدواج گرفته تا تسهیلات به طرح‌های بزرگ پتروشیمی را شامل می‌شود و این رقم تنها برای انجام طرح‌های پتروشیمی کفایت می‌کند. از این رو با توجه به شرایط موجود صرفاً نباید به تسهیلات ریالی اتکا کرد.

وی گفت: در شرایطی که اعتبارات اسنادی ارزی و خرید و فروش اعتباری ریالی با مشکل مواجه است، باید از خطوط اعتباری داخلی استفاده کرد و بانک صادرات ایران با ارائه طرح طراوت تولید و طراوت توسعه، اعتبارات اسنادی ریالی را جایگزین تسهیلات ریالی کرده است.

یوسفیان با بیان اینکه سال گذشته این بانک 800 هزار میلیارد ریال اعتبارات اسنادی ریالی صادر کرده است، گفت: توقع این است که عملیات اعتباری با مجموعه‌هایی که با بانک‌ها کار می‌کنند، ادامه یابد و اعتبارات اسنادی صادر شده برای تداوم اثربخشی خود و کاهش نیاز به تسهیلات ریالی، به سرعت تنزیل نشود و امکان خرید مواد اولیه شرکت‌ها با اعتبارات اسنادی ریالی و همچنین اوراق گام به صورت متواتر (back to back) توسط شرکت‌ها ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه اگرچه در شرایط تورمی، نقد کردن ریال ممکن است به صرفه باشد، اما اهداف اصلی استفاده از اعتبارات اسنادی ریالی که همان زنجیره تامین بوده، تحقق نخواهد یافت.

یوسفیان تاکید کرد: نظام بانکی در شرایط فعلی راهی جز تامین مالی کردن چهار واحد تولیدی بایک واحد تسهیلات ریالی ندارد.

عضو هیئت‌مدیره بانک گفت: بانک صادرات ایران اولین بانکی است که بابت اجرای پروژه  به پیمانکاران اعتبارات اسنادی ریالی داده و برخی شرکت‌های پتروشیمی نیز از این قابلیت استفاده کرده‌اند. بانک صادرات ایران با ارائه این مدل به دنبال آن است که اعتبارات اسنادی ریالی در حوزه پتروشیمی و سایر صنایع تا حداقل پنج بار در بین تولیدکنندگان، تامین کنندگان مواد اولیه، توزیع‌کنندگان، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان دست به دست شود اما به سرعت تنزیل نشود چراکه حجم نقدینگی نظام بانکی نیاز ریالی جدید همه بخش‌های صنعتی را پوشش نمی‌دهد. 

وی با بیان اینکه زنجیره تامین در همه بخش‌های صنعتی و تولید در حال شناسایی شدن است، افزود: مجموعه پتروشیمی امروز برای ارزآوری کشور اهمیت محوری دارد و بانک صادرات ایران برای افزایش همکاری با این صنعت، برنامه‌های جدید دارد.

یوسفیان با تشریح محصولات مختلف اعتباری در قابل اعتبارات اسنادی ریالی همچون طرح طراوت تولید، طراوت توسعه، اعتبار در حساب جاری و تسهیلات پرداخت حقوق و مزایای پرسنل گفت: از محل اعتبارات اسنادی ریالی دو پروژه را در صنعت پتروشیمی به صورت فاینانس تامین مالی کرده‌ایم و به جای تسهیلات ریالی، اعتبارات اسنادی ارائه شده است.

وی افزود: تمرکز مالی شرکت‌ها در بانک صادرات ایران می‌تواند موجب تقویت همکاری‌ها شود و موجب احیای اعتبار در کشور شود. باید بتوان با افزایش تعهدات با یک دلار سرمایه‌گذاری به میزان 5 دلار عملیات اقتصادی انجام داد.

مهدی اقبالی راد، معاون بانکداری جامع بانک صادرات ایران نیز در این نشست تشریح قابلیت‌ها و مزیت‌های طرح «پتروصاد پلاس»گفت: استفاده از پتانسیل فراوان شعب خارج از کشور بانک صادرات ایران محور اصلی این طرح است ضمن اینکه توجه به تامین مالی کوتاه‌مدت و بلندمدت از طریق بازار سرمایه و افزایش حدود اختیارات مدیریت شعب و مناطق تهران از مهمترین مزیت‌های عملیاتی «پتروصاد پلاس» در نمایشگاه امسال است.

مهدی اقبالی راد افزود: در این طرح به جای استفاده از تسهیلات ریالی بر استفاده از اعتبار تاکید شده است و محصول نوین «چکنو» در این طرح به طور خاص دیده شده که امکان انحصاری را برای اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد کرده است.

وی افزود: استفاده از ابزارهای بانکداری دیجیتال و طرح‌ حمایتی از کارکنان شرکت‌ها با نام «آتیه سپهر» از دیگر مزایای این طرح است.

معاون بانکداری جامع بانک صادرات ایران همچنین استفاده از بانکداری شرکتی در زیرمجموعه معاونت اعتباری بانک صادرات ایران را قابلیت جدیدی برای ارتقای توان ارائه خدمات گسترده در قالب «پتروصاد پلاس» تدارک دیده شده است.

وی استفاده از ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه برای جبران کمبود نقدینگی ریالی در نظام بانکی را عامل مهمی برای خدمت به پتروشیمی‌ها عنوان کرد که در قالب «پتروصاد پلاس» به شرکت‌ها ارائه خواهد شد.

در این نشست همچنین مدیران شرکت‌های صرافی سپهر، تامین سرمایه سپهر صادرات، کارگزاری بانک صادرات و  شرکت بیمه سرمد به تشریح خدمات خود به شرکت‌های پتروشیمی پرداختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.