هارمونی راهکارهای داده ورزی سداد برای یک اکوسیستم کامل

مدیرعامل داده‌ورزی سداد در حاشیه همایش بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداختی از اقدامات انجام شده و هارمونی راهکارهای داده ورزی سداد گفت و تاکید کرد:«تفکری که در سداد دنبال می‌شود، داشتن یک اکوسیستم کامل است.»

حمیدرضا احمدیان، مدیرعامل داده‌ورزی سداد در حاشیه نهمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداختی در رابطه با فعالیت‌های این مجموعه به عصر بانک گفت: «از روزی که بانک ملی تصمیم گرفت که برای توسعه و تسریع در حوزه فناوری اطلاعات یک کار نهادی انجام بدهد و سداد را ایجاد کند، ۲۳ سال گذشته است. در این مدت سداد تلاش کرده است که هر آنچه در مسیر توسعه خدمات بانک ملی و در مسیر نیاز مشتریان بانک ملی بوده را محقق کند. ما تقریبا امروز بالغ بر ۳ هزار پایگاه داده و بیشتر ۱۴۰ سرویس پایه در سداد داریم. این نشان می‌دهد که چالش کار فنی در سداد و نگهداری و حفظ پایداری این سرویس‌ها چالش کمی نیست. از اوایل امسال که این ماموریت و مسئولیت به من سپرده شد من مسئولیت حفظ این پایداری را بر عهده داشتم.»

لوکوموتیوی به نام داده ورزی سداد

او با تشبیه کردن داده ورزی سداد به یک لوکوموتیو گفت: «مهم است که این لوکوموتیو می‌تواند چه تعداد واگن را با خود بکشد و اگر به روز باشد تعداد واگن‌های بیشتری را می‌تواند به حرکت در بیاورد. شاید در سال‌های گذشته همکاران من به دلیل حجم کار بالا توجه چندانی به حجم این لوکوموتیو نکردند؛ در نتیجه یکی از دغدغه‌های من این بود که روی فرهنگ توجه به این لوکوموتیو کار کنیم و در این زمینه در دو بخش کار کردیم. بخش اول نهادسازی بیرونی بود که بتوانیم بخشی از مسائل را پوشش بدهیم. به طور مثال ما فینوداد را که قبلا واحد درونی سداد بود دارای ماهیت مستقلی کردیم و امروز فینوداد توانسته تعدادی استارت‌آپ جذب کند و نگاه ما این است که واحدهای بعدی را آماده اتصال به لوکوموتیو کنیم.»

احمدیان ادامه داد: «یکی دیگر از کارهایی که ما در سال ها گذشته در سداد استارت خورده بود و به دلیل پیچیدگی مسائل روزمره انجام نشده بود، کار در مسائل معتمد مالیاتی یا TSP بود که ما توانستیم آن را تبدیل به یک نهاد حقوقی کنیم.»

مدیرعامل داده‌ورزی سداد گفت: «در بحث درونی سداد ما یک هدف استراتژیک و اولیه داشتیم؛ هدف این بود که سداد باید به بازارهای غیر از بانک ملی به طور جدی‌تری وارد شود؛ در این فضا شما مجبورید تیم درونی خود را تقویت کرده و انتظاراتی را روی میز کسب‌وکارتان بگذارید. این اتفاق افتاد و ما در برخی از بخش‌ها مانند توسعه پلتفرم اکسیژن یا همان بانکداری باز بانک ملی توفیقاتی را داشتیم  و انشاالله طی روزهای آتی از پلتفرم جدید اکسیژن رونمایی می کنیم. ما این را محصول مختص خودمان نمی‌دانیم بلکه بر این باوریم که اکسیژن یک نقطه اتصال به بازار است.»

احمدیان با اشاره به اینکه در بقیه بخش‌‌هایی که سرویس‌های خدمات پایه است ما امسال کار را متوقف نکرده‌ایم، افزود: «آمار شرکت‌‌هایی که از ما سرویس می‌گیرند آمار رشد صعودی خوبی داشتند و با اکسیژن اینها یک‌پارچه می‌شوند.»

 

چالش نیروی انسانی و آکادمی سداد

او با تاکید براینکه چالش نیروی انسانی در سال آینده چالشی جدی است که شرکت‌های حوزه IT را تحت الشعاع قرار خواهد داد، گفت: «به همین دلیل ما چاره‌ای نداشتیم که این موضوع را در راه اندازی آکادمی سداد دنبال کنیم. با راه اندازی آکادمی سداد دوره اول این آکادمی در نیمه اول امسال برگزار شد و توانستیم جوانان مستعدی را در دانشگاه‌ها شناسایی کرده و به سداد معرفی کنیم. در دور اول ۱۱۴ رزومه به دست ما رسید در آغاز دوره جدید و از این تعداد به یک لیست 21 نفره رسیدیم و جذب شدند و سه ماه  دوره کارآموزی را گذراندند و از این تعداد ۱۴ نفر در سداد استخدام شدند. به زودی دوره دوم جذب کارآموزی سداد و استخدام نیرو را خواهیم داشت.»

توسعه بام

مدیرعامل داده‌ورزی سداد در ادامه گفت: «در بحث توسعه پلتفرم بانکداری الکترونیکی بانک ملی، یکی از دغدغه‌های جدی ما این بود که بانک ملی نئو بانک می‌خواهد یا نه؟؛ قطعاً اگر نئوبانک را با تمام سرویس‌هایی که به مشتری می‌دهد و یکپارچگی سرویس و مدیریت ببینیم، پاسخ به این سوال بله است اما موضوع کلیدی این است که باید محصول جدیدی ایجاد کنیم یا محصول خودمان را تکمیل کنیم. رویکرد بانک ملی و ما این بود که اساسا بانک ملی نباید به محصول جدید فکر کند چرا که ممکن است به دلیل تعدد سرویس‌ها با چالش نگهداری و پایداری مواجه شویم.»

او افزود: «در نهایت استراتژی این شد که توسعه را در مسیر بام قرار گیرد که نسخه جدید بام با همین رویکرد رونمایی شد و محصول جدید بام در حال حاضر یک محصول سه زبانه است و قطعا امکان ورود به بازار منطقه را دارد و ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم سرویس‌های پایه‌ای و کلیدی را در بام توسعه بدهیم و فکر می‌کنم در یک بازه زمانی چند ماهه این پلتفرم کامل بشود و بعد از آن به دنبال توسعه ارزش آفرینی برای این سرویس و خدمات دیگری هستیم که می‌توان به آن اضافه کرد.»

توسعه BTMها

احمدیان با اشاره به برنامه سداد برای توسعه BTMها گفت: «در دوره جدید ما توانستیم  بیشتر از ۲۴۷  BTM ارزی را در کشور راه اندازی کنیم و شاید اولین بانک در این حوزه بودیم. به هرحال اگر قرار باشد به این سمت برویم که حداقل فرصت ها توریست‌های موجود را جذب کنیم، بهتر بود به این سمت برویم و بتوانیم این موضوع را به توریست‌کارت‌ متصل کرده و این اکوسیستم را کامل کنیم.»

مدیرعامل سداد با اشاره به اینکه تفکری که ما در سداد دنبال می‌کنیم، ایجاد یک اکوسیستم کامل است که بخش‌های مختلفی دارد که باید برای کار کردن هارمونی لازم را داشته باشند، گفت: « موارد مطرح شده از مهم‌ترین بحث‌هایی بود که ما در سداد دنبال کردیم و واقعیت این است که نگهداری و پایداری سرویس ها بخش جدی عملکردی مجموعه سداد است و در حال حاضر نگهداری سرویس‌های بانکی ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت کاری سداد می باشد. با این‌حال در تلاش هستیم که روی بخش‌های مختلف کار کنیم و سرویس‌ها را توسعه بدهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.