همینی که هست! بهتر از ما پیدا نمی‌کنید

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: صحبت‌های معاون اول رییس جمهوری در مجلس مبنی بر اینکه شرایط همینی که است و بهتر از ما پیدا نمی‌کنید نشان می‌دهد که دولت هیچ برنامه‌ای برای شرایط اقتصادی ندارد و اقدامی هم نمی‌تواند انجام دهد

مرتضی افقه درباره ادعای اخیر رییس مجلس مبنی بر اینکه افتخار می‌کنیم از 1.5 ماه گذشته وضعیت امروز بازار ارز را پیش‌بینی کردیم و اینکه چرا با وجود این پیش‌بینی‌ها از این وضعیت جلوگیری نکردند، اظهار داشت: سوال مردم از رییس مجلس این است که اگر از 1.5 ماه گذشته این ضعیت بازار ارز را پیش‌بینی می‌کردید چرا اقدامی برای جلوگیری از آن انجام نشد و اینکه پیش‌بینی این وضعیت و هیچ واکنشی نسبت به آن جای سوال است و تعجب دارد. رییس مجلس تعریف افتخار را هم تغییر داده و نمی‌دانند که باید به چه چیزی افتخار کنند.

وی ادامه داد: معتقدم که در حال حاضر تیم اقتصادی دولت و مجلس موافق دولت، در مجموع سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران به شدت منفعل شده‌اند و نمی‌دانند در برابر این حجم از بی‌تدبیری‌ها در پاسخ به رسانه‌ها و مردم چه بگویند و چه توجیهی بیاورند. همین افراد قبل از به قدرت رسیدن وعده‌های پرطمطراق بیشماری را به مردم داده بودند و امروز هیچ یک از این وعده‌ها محقق نشده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: صحبت‌های معاون اول رییس جمهوری در مجلس مبنی بر اینکه شرایط همینی که است و بهتر از ما پیدا نمی‌کنید نشان می‌دهد که دولت هیچ برنامه‌ای برای شرایط اقتصادی ندارد و اقدامی هم نمی‌تواند انجام دهد و عملا انفعال خود را جار زده‌اند.

افقه با بیان اینکه این اظهارات افراد شاید پاسخی به طرافداران دولت و کسانی که به این دولت رای داده‌اند باشد، اظهار داشت: طرفداران دولت سیزدهم به شدت در حال ریزش است و با این شرایط افرادی که به این دولت رای داده‌اند در مقابل عدم تحقق وعده‌های داده شده به شدت سرخورده شده‌اند. معتقدم در این شرایط ارزی پیش‌بینی افزایش نرخ دلار را دستاورد تلقی می‌کنند تا بار منفی در کشور را کاهش دهند وگرنه هیچ توجیهی برای این ادعای رییس مجلس وجود ندارد.

وی درباره سیاست‌های ارزی دولت و دلایل کاهش جزئی نرخ دلار در روز یکشنبه گفت: به طور قطع عامل کاهش جزئی دو روز گذشته نرخ دلار اقدام دولت نبوده‌ و احتمالا علت کاهش نرخ دلار انتشار خبری مبنی بر حضور آقای عراقچی در مذاکرات بود. وگرنه در متغیرهای واقعی هیچ اتفاقی نیفتاده بود که در بازار ارز تاثیری بگذارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: باید توجه داشته باشیم امروز سایه تحریم‌ها بر روی اقتصاد و معیشت مردم آنقدر سنگین شده‌ است که کمترین خبر مثبت یا منفی اثر خود را بلافاصله بر روی قیمت دلار نشان می‌دهد.  ‌

افقه تاکید کرد: دولت تا به امروز هر کاری که می‌توانست برای مهار قیمت دلار انجام داد اما نتیجه‌ای نداشت. رییس بانک مرکزی را تغییر دادند، دلار 28 هزار و 500 تومانی را برای واردات اعلام کردند، مرکز مبادله ارزی را راه‌اندازی کردند به این امید که قیمت ارز کاهش پیدا کند اما هیچ یک از اقدامات دولت به نتیجه نرسید و دولت به طور کامل در حوزه اقتصاد منفعل است.

وی درباره اظهارات مسئولان اقتصادی مبنی بر عامل انتظارات تورمی در رشد قیمت دلار گفت: یکی از عوامل موثر در افزایش نرخ دلار انتظارات تورمی است. متاسفانه برخی از مشکلات به باورهای اقتصاد خوانده‌های طرفدار بازار آزاد برمی‌گردد، دانشجویان سال اول رشته اقتصاد هم می‌دانند که انتظارات تورمی یکی از دلایل افزایش نرخ تورم است اما آنها حتی این موضوع را که به دانشجویان درس‌ می‌دهند را حذف می‌کنند، در واقع یکی از دلایل افزایش انتظارات تورمی افزایش نرخ تورم است و مردم برای اینکه در شرایط تورمی ارزش سرمایه‌هایشان کاهش پیدا نکند، به خرید ارز هجوم برده‌اند.

این کارشناس اقتصادی افزود: موضوع مهم در انتظارات تورمی تنشی است که در منطقه رخ داده و موضوع مذاکرات و تحریم هم حل نشد و همین موضوعات نگرانی‌های مردم را افزایش داده و تقاضا برای ارز و خروج سرمایه از کشور بالا رفت. امروز انتظارات منفی متعددی وجود دارد که فشار تقاضای ارز را بالا برده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.