روش دریافت ارز مسافرتی از بانک ملی

در چند سال اخیر با نوسانات قیمت ارز، تامین ارز یکی از دغدغه‌های مسافران شده است. اما با همه محدودیت‌ها امکان تهیه ارز مسافرتی هنوز وجود دارد. ما در این روش دریافت ارز مسافرتی از بانک ملی را بررسی می‌کنیم.

ارز مسافرتی سهمیه‌ای سالانه برای تهیه ارزان‌تر ارزهای خارجی در سفر به کشورهای دیگر است که سالی یک ‌بار به هر فرد تعلق می‌گیرد.

قیمت ارز مسافرتی کمتر از ارز در بازار آزاد است. بنابراین، بهتر است که در سفرهای خارجی از سهمیه خود استفاده کنید و ارز دولتی بگیرید. کاهش هزینه سفر و امکان مدیریت امور مالی در رفتن به خارج از کشور با وجود دریافت ارز دولتی مقدور می‌شود.

هر مسافر فقط یک ‌بار در سال می‌تواند از این امکان بهره ببرد. بنا به بخشنامه تازه بانک مرکزی، هر ایرانی دارای 5 سال و بیشتر می‌تواند درخواست دریافت ارز مسافرتی داشته باشد. بنا به بخشنامه تازه این بانک، تقاضای این ارز در دسته‌بندی ارزهای سرفصل خدماتی سایر در سامانه بازار متشکل ارزی قرار می‌گیرد و بدون نظارت‌ها و سخت‌گیری‌های قبلی، هر متقاضی می‌تواند یک بار در سال تا سقف 5هزار یورو (یا معادل دلاری آن) اسکناس دریافت کند. اگر قصد تهیه ارز برای سفر خارجی دارید، به‌جای استفاده از ارز مسافرتی می‌توانید به خرید ارز از سهمیه خرید ارز دولتی سالانه‌تان فکر کنید.

قابل ذکر است که فروش ارز به افراد با سن قانونی کمتر از 5 سال و ایرانیان مقیم خارج از کشور انجام نمی‌شود.

میزان ارز مسافرتی

طبق آخرین تصمیم بانک‌مرکزی؛ برای مسافرت های زمینی ۳۰۰ یورو و مسافرت‌های هوایی ۵۰۰ یورو اختصاص داده شده است و ارز مسافرتی در پشت گیت فرودگاه‌ها به مسافران تحویل داده خواهد شد.

مشتریان و متقاضیان واجد شرایط دریافت ارز مسافری که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، باید برای اخذ حواله خود به صورت حضوری به شعب ارزی بانک ملی‌ مراجعه کنند.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی از بانک ملی

  • اصل گذرنامه به همراه کپی (با اعتبار حداقل ۶ ماه)
    • اصل بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی به همراه کپی یا رسید نسخه الکترونیکی (یک‌طرفه یا دو طرفه تفاوتی ندارد.)
    • رسید عوارض خروج از کشور
    • ویزای کشور مقصد (در صورت نیاز)

فرایند خرید ارز مسافرتی

۱: مراجعه مسافر به همراه مدارک مورد نیاز به شعبه‌های ارزی بانک ملی (مدارک مورد نیاز: بلیط سفر، گذرنامه معتبر، ویزای کشور مقصد در صورت نیاز، عوارض خروج از کشور)
۲: بررسی مدارک توسط بانک ملی
۳: پرداخت معادل ریالی ارز توسط مسافر
۴: صدور رسید توسط بانک و ارائه به مسافر
۵: عبور از گیت فرودگاه و مراجعه به باجه ارزی
۶: ارائه رسید و دریافت اسکناس ارز

روش دریافت ارز مسافرتی از بانک ملی

دریافت ارز توسط مشتریان در باجه‌های ارزی بانک ملی (پس از باجه کنترل گذرنامه) مستقر در فرودگاه‌های بین‌المللی منوط به دریافت حواله ارزی پیش از مراجعه به باجه‌های مذکور است.

بنابراین  مشتریان پس از صدور حواله ارز مسافری می‌توانند مبلغ ارز مورد نظر را در زمان خروج از مرزهای هوایی کشور و با مراجعه به باجه‌های ارزی بانک ملی ایران که در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور مستقر هستند، دریافت کنند.

بر اساس این تصمیم مسافران می‌توانند بعد از عبور از گیت، علاوه بر باجه بانک ملی، از طریق خودپردازهای مستقر در فرودگاه اسکناس دلار دریافت کنند.بنابراین مسافرین برای دریافت ۵۰۰ یورو باید بلیط مسافرت هوایی – گذرنامه معتبر – عوارض خروج پس از اخذ اسناد مثبته را به باجه بانک ملی در فرودگاه‌ها ارائه دهند و مسافران برای دریافت ۳۰۰ یورو ارز مسافرتی زمینی، ریلی و دریایی نیز باید بلیط مسافرت دریایی و ریلی – گذرنامه معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار – ویزای کشور مقصد در صورت نیاز – عوارض خروج از کشور به باجه‌های بانکی ارائه دهند.

لیست شعب ارزی بانک ملی

ضروری است مشتریان جهت دریافت حواله ارز مسافرتی خود تنها به شعب ارزی این بانک مراجعه کنند.
لیست اسامی شعب ارزی بانک ملی ایران

 

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.