میزان وام پرداختی بدون ضامن در یک سال گذشته

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:‌ در یک سال گذشته 1.5 میلیون فقره وام خرد بدون ضامن، به مردم پرداخت شده است.

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، امروز در نخستین همایش ملی قرض‌الحسنه با بیان اینکه اقتصاد کشور باید مردمی‌تر و اجتماعی‌تر شود، اظهار داشت: در یک سال گذشته 1.5 میلیون فقره وام خرد بدون ضامن، به مردم پرداخت شده است.

وی همچنین از پذیرش 70 درصد اظهارنامه‌های مالیاتی صاحبان کسب و کار در سال جاری خبر داد و گفت:‌ این ناشی از اعتماد به مردم است، همچنین برای تشویق نهادها و انجمن‌ها به انجام کارهای خیر و عام‌المنفعه مانند ساخت مدرسه و بیمارستان سهم پذیرش این هزینه‌ها به عنوان هزینه مالیاتی را به دو برابر افزایش دادیم.

 

خاندوزی اظهار داشت: سرمایه بانک قرض‌الحسنه به دو برابر افزایش یافته است و در حال حاضر 23 میلیون ایرانی در دو بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت عضو هستند و 4.5 میلیون فقره وام قرض‌الحسنه طی این مدت توسط این دو بانک پرداخت شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی‌ با بیان اینکه مانده مطالبات غیرجاری و معوق در بانک‌های قرض‌الحسنه کمتر از نیم درصد و کمتر از معیارهای جهانی است،‌ گفت: این نشان می‌دهد کارکرد بانک‌های قرض‌الحسنه در راستای اعتماد به مردم موفق بوده و می‌تواند الگویی برای سایر بانک‌های تجاری هم قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از کارمزدهای مشابه در وام‌های قرض‌الحسنه از 10 میلیون تومان تا وام‌های میلیاردی، اظهار داشت: قرار است این مسأله در شورای پول و اعتبار مطرح شود و به جای کارمزد یکسان مزد خدمات و مزد کار در وام‌های قرض‌الحسنه محاسبه و در ابتدای شروع قرض‌الحسنه یکبار در هر پرونده محاسبه شود.

 

خاندوزی همچنین گفت:‌ تا‌کنون اوضاع اینگونه بوده است که کسانی که به منابع قدرت نزدیک بوده‌اند توانسته‌اند منابع مالی بیشتری جذب کنند در حالی که در سفرهای استانی، پروژه‌های مهم و حیاتی می‌بینیم که با اختصاص منابع اندک به راحتی می‌توانند تحول ایجاد کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: بحث اجتماعی کردن اقتصاد سال‌ها دچار عقب‌افتادگی بوده و ما باید در زمینه شمولیت بانکی و شفافیت نظام بانکی به طور مؤثر حرکت کنیم و خدمات شبکه بانکی در اختیار مردم قرار گیرد.

بنابراین گزارش در‌ این مراسم رونمایی از اوراق قرض‌الحسنه مهر ایران، توسط وزیر اقتصاد انجام شد؛ به گفته محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران، اوراق از سوی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به مبلغ 100 میلیارد تومان و 24 ماهه از طریق فرابورس ایران از امروز پذیره‌نویسی و منتشر می‌شود و صاحبان این اوراق می‌توانند افرادی را برای دریافت وام‌های قرض‌الحسنه به بانک معرفی کنند.

منبع فارس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.