نزدیک به ۲۰۰ بانک آمریکایی در معرض سرنوشت «سیلیکون ولی» هستند

یک نشریه آمریکایی از احتمال ورشکستگی بانک‌های آمریکایی و دچار شدن به سرنوشت معروف‌ترین بانک آمریکا خبر داد.

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که به اعتقاد اقتصاددان‌های آمریکایی، ۱۸۶ بانک این کشور در معرض خطر ورشکستگی هستند و سرنوشتی مانند آنچه برای بانک سیلیکون ولی اتفاق افتاد انتظارشان را می‌کشد.

فدرال رزرو آمریکا افزایش نرخ بهره را در مارس ۲۰۲۲ آغاز کرد، در این گزارش آمده است که اقتصاددانان سهم دارایی‌های بانکی که بیش از ۲۵۰ هزار دلار است را بررسی کردند.

اکنون این اقتصاددان‌ها می‌گویند: «محاسبات ما نشان می‌دهد که این بانک‌ها، بدون دخالت دولت یا افزایش سرمایه، مطمئناً در معرض خطر بالقوه سقوط هستند. در این بانک‌ها، مشتریانی که می‌توانند به عنوان سپرده‌گذاران بیمه‌شده طبقه‌بندی شوند نیز به دلیل نداشتن دارایی‌های مورد نیاز نزد بانک‌ها با مشکل مواجه می‌شوند. در همین حال، قیمت بیت کوین در روز جمعه، قبل از نشست آتی فدرال رزرو آمریکا در هفته آینده، از مرز ۲۷ هزار دلار عبور کرد. از همین رو، اگر این مسئله گسترش یابد و با فروش سهام ادامه یابد، می‌تواند از نظر سرمایه جدید به سود بازار دارایی‌های کریپتو باشد.»

هفته گذشته فروپاشی بانک سیلیکون ولی (اس‌وی‌بی) در کمتر از ۴۸ ساعت شگفتی را در میان بازیگران فناوری برانگیخت و شرکت‌های فناوری از فروپاشی این بانک که برای ادامه حیات آن‌ها ضروری بود متعجب شدند. برای آن‌ها قابل باور نیست بانک سیلیکون ولی با این سرعت سقوط کند و ورشکسته شود.

در تاریخ ۱۰ مارس، قانونگذاران آمریکایی در کالیفرنیا بانک سیلیکون ولی را تعطیل کردند. این بزرگترین شکست بانکی در آمریکا از زمان بحران مالی این کشور در سال ۲۰۰۸ است. ورشکستگی با افزایش نرخ بهره کلیدی فدرال رزرو همراه است که منجر به کاهش ارزش دارایی‌ها در ترازنامه بسیاری از موسسات مالی شده است.

منبع باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.