همه آنچه که باید درباره صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بدانید

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یکی از انواع صندوق‌های محسوب می‌شود که با حداقل ریسک، بازدهی مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند. در واقع بازدهی این صندوق‌ها نوسان زیادی نداشته و دارای نرخ سود قابل پیش‌بینی است. این صندوق‌ها معمولا به صندوق‌های بدون ریسک هم معروف هستند.

از میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درامد ثابت کم‌ریسک‌ترین صندوق محسوب می‌شود؛ چرا که بین ۷۰ تا ۹۰ درصد از کل وجوه جمع آوری شده از سرمایه‌گذاران در دارایی‌های بدون ریسک از جمله اوراق مشارکت، سپرده بانکی و سایر اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. مدیر این صندوق صرفا اجازه دارد بخش بسیار کمی از سبد تحت مدیریت خود را در دارایی‌های دارای ریسک سرمایه‌گذاری کند.

صندوق درآمد ثابت چیست؟

صندوق های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت (Fixed Income) یکی از انواع صندوق های مشترک است که با حداقل ریسک، بازدهی مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند، اشخاصی که در صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند افراد ریسک‌گریزی هستند که میخواهند سود قابل قبولی هم به دست بیاورند. صندوق های درآمد ثابت با ارائه راهکار مناسب ورود افراد غیرحرفه‌ای را به بازار سرمایه را تسهیل می‌کند. از سوی دیگر این امکان را پدید می‌آورند که ضمن کسب بازدهی مناسب، ریسک سرمایه‌گذاری را نیز کاهش دهند.

مزایای صندوق درآمد ثابت

قابلیت نقدشوندگی بالا، وجود ضامن نقدشوندگی، سود تضمین شده، امکان سرمایه گذاری با حداقل سرمایه و ریسک پایین از جمله ویژگی های صندوق‌ با درآمد ثابت هستند. صندوق‌های درآمد ثابت موظف هستند بیش از 70 درصد از دارایی‌هایشان را به اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی، و سپرده بانکی اختصاص دهند. به همین دلیل ریسک صندوق‌های درآمد ثابت نسبت به دیگر ابزارها کمترین مقدار است.

با توجه به اینکه باقی مانده دارایی صندوق در ابزارهای بازار سرمایه که ریسک بالاتری دارند، سرمایه‌گذاری خواهد شد، بازدهی صندوق درآمد ثابت نسبت به سود سپرده بانکی در اکثر مواقع بیشتر است. اکثر صندوق‌های درآمد ثابت در مدت زمان تعیین شده به سرمایه گذاران خود سود پرداخت می‌کنند. البته صندوق‌های درآمد ثابت دیگری نیز هستند که به جای پرداخت سود به ارزش خالص دارایی آن افزوده می‌شود و سرمایه‌گذار از تفاوت قیمت خرید و فروش آن بازدهی کسب می‌کند.

از سوی دیگر یکی دیگر از  مزایای صندوق‌های درآمد ثابت قابلیت نقد شوندگی بالای آنها است. زیرا این صندوق‌ها یک رکن به نام ضامن نقد شوندگی دارند که معمولا این نهاد یک نهاد مالی معتبر است که این ضمانت موجود باعث می‌شود تا سرمایه گذاران با آرامش بیشتری سرمایه گذاری کنند.

انواع صندوق‌های درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت به سه دسته تقسیم شده و شامل صندوق های درآمد ثابت صدور و ابطال و قابل معامله در بورس، صندوق های درآمد ثابت نوع دوم و صندوق درآمد ثابت مختص اوراق دولتی می‌شود.

 صندوق‌های درآمد ثابت صدور و ابطال و قابل معامله در بورس

در یک دسته‌بندی کلی صندوق‌های درآمد ثابت به دو گروه قابل معامله و صدور و ابطالی تقسیم می‌شوند. به صندوق‌هایی که قابل معامله در بازار بورس در ساعات مشخص شده باشند را قابل معامله یا ETF گفته می‌شود.   همچنین به صندوق‌هایی که از طریق صدور و ابطال و از طریق سایت صندوق خرید و فروش می‌شوند صدور و ابطالی گفته می‌شود.

صندوق های درآمد ثابت نوع دوم

صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم مانند اغلب صندوق ها تقسیم سود ندارند و بازدهی آن‌ها به صورت مرکب محاسبه شده و به ارزش هر واحد صندوق اضافه می‌شود.

صندوق درآمد ثابت مختص اوراق دولتی

صندوق مختص اوراق دولتی که بخش بزرگی از دارایی‌های خودرا در اوراق درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند، نمی‌توانند در خرید و فروش ابزارهای بازار سرمایه مانند سهام فعال باشند. در واقع این صندوق ها ریسک بسیار پایین و  در عوض سودی معمول و تقریبا ثابت دارند.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.