تخفیف بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک

حدود سه سال است که قانون تخفیف بیمه شخص ثالث بعد از انتقال پلاک تغییر کرده است و اشخاص در نقل‌وانتقال خودرو باید به آن توجه کنند.

به گزارش ایسنا، بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ با دستور بیمه مرکزی همه شرکت‌های بیمه مکلف شدند تخفیفات را فقط برای مالک در نظر بگیرند و انتقال آن به انتقال گیرنده به غیر از خانواده درجه مالک غیر قانونی شد. بنابراین در قانون بیمه شخص ثالث امکان انتقال تخفیف در زمان فروش خودرو وجود ندارد. در واقع داشتن تخفیف بیمه شخص ثالث در زمان فروش خودرو امتیاز نیست و هیچ تخفیفی به خریدار منتقل نمی‌شود.

دلیل این موضوع آن است که تخفیف‌های عدم خسارت متعلق به مالک پلاک است، زیرا فرد هیچ خسارتی از بیمه دریافت نکرده است، به همین دلیل شرکت بیمه تخفیف‌ها را برای فرد محفوظ نگه می‌دارد. برای این منظور  فرد زمانی که خودروی خود را می‌فروشد و با کارت خودرو به شرکت بیمه مراجعه می‌کند، شرکت بیمه با توجه به اطلاعات کارت از تعویض پلاک مطمئن شده و تخفیف را برای فرد محفوظ نگه می‌دارد. فرد می‌تواند تخفیف بیمه شخص ثالث را برای خود محفوظ نگه دارد و به اعضای درجه یک خود شامل پدر، مادر، همسر و فرزند انتقال دهد. زمانی که تخفیف بیمه برای شخص محقوظ می‌ماند فرد باید تخفیف را به خودرویی دیگر از همان نوع منتقل کند.

به طور کلی در قانون بیمه شخص ثالث هفت نوع خودرو رده بندی شده است که شامل سواری، موتور سیکلت، بارکش، اتوکار، کشاورزی، راهسازی و حمل زباله می‌شود. در قانون مذکور نمی توان برای مثال تخیف موتور سیکلت را به سواری یا سواری را به بارکش یا بارکش را به اتوبوس انتقال داد و فقط می‌توان تخفیف بیمه شخص ثالث را به همان وسیله نقلیه انتقال داد.

تخفیف بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک
شروط لازم برای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک

تخفیفات بیمه‌نامه ‌شخص ثالث فقط به خودروهای مشابه قابل انتقال است. پلاک وسیله نقلیه نیز باید به نام  اشخاص درجه یک فرد باشد. پس از انجام اقدامات تعویض پلاک خودرو، تخفیفات بیمه‌نامه قبلی به خریدار انتقال نخواهد یافت. بنابراین پس از تعویض پلاک خودرو، اگر صاحب پلاک جدید از قبل تخفیفات بیمه شخص ثالث را داشته باشد، برای خودروی جدید هم ثبت می‌شود، در غیر این صورت تخفیفات بیمه از صفر محاسبه شده و خریدار باید برای خرید بیمه‌نامه شخص ثالث جدید اقدام کند.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث بایدمی‌بایست به‌طور کامل انجام شود. امکان انتقال بخشی از بیمه امکان‌پذیر نیست. در صورت فرا رسیدن زمان تمدید بیمه شخص ثالث خودرو، می‌توان تخفیف را به خودروی جدید انتقال داد. نمی‌توان تخفیف بیمه شخص ثالث را به فرزندانی که هنوز به سن ۱۸ سال تمام نرسیده‌اند، انتقال داد.  تخفیف‌ بیمه شخص ثالث منتقل شده به خودروی جدید، قابلیت جمع شدن با تخفیف‌های موجود در بیمه‌نامه خودروی مقصد را ندارد.

تنها در صورت انتقال سند قطعی، انتقال تخفیف‌های بیمه شخص ثالث امکان‌پذیر است و خودروهایی که به‌صورت قولنامه‌ای یا وکالتی، به فروش رسیده‌اند، امکان انتقال تخفیف بیمه‌ وجود ندارد. فروشنده و مالک خودرو از لحاظ زمانی، محدودیتی برای انتقال تخفیف‌ها ندارد. پس از فوت مالک خودرو، ورثه یا نماینده قانونی وراث می‌تواند اقدامات لازم را جهت انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث انجام دهد.مدارک مورد نیاز برای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث

مدارکی که برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث مورد نیاز است شامل کپی سند خودرو و بیمه‌نامه ثالث خودروی قدیمی، اصل الحاقیه حذف سوابق خودروی قدیمی، اصل و کپی سند خودروی جدید و بیمه‌نامه خودروی جدید می‌شود.

با توجه به اینکه سابقه پلاک‌ها و تخفیفات بیمه‌های شخص ثالث به ترتیب در بانک‌های اطلاعاتی راهور و بیمه برای مدت نامحدود محفوظ است، با انتقال پلاک‌های قدیمی به خودروی دیگر، سوابق رانندگی و بیمه‌ای مثل تخفیفات عدم خسارت مالک قبلی پلاک به هیچ وجه از بین نرفته و افراد می‌توانند با توجه به سوابق بیمه‌ای خود از مزایای تخفیفات بهره‌مند شوند.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.