اشتباه بانک‌ها در وکالتی کردن حساب‌ مشتریان

تعداد قابل توجهی از متقاضیان که از لیست تایید شده توسط بانک‌ها برای ثبت‌نام در طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی حذف شده‌اند، اعلام کرده‌اند به سبب اشتباه بانک‌ها در وکالتی کردن حساب‌هایشان به‌نام سازمان حمایت، از ثبت‌نام در این مرحله بازمانده‌اند و خواستار این هستند که وزارت صمت فرصتی مجدد برای این افراد که دخالتی در این اشتباه نداشته‌اند، در نظر بگیرد.

اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که برای اولین بار مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت از آغاز طرح فروش خودروهای داخلی خارج از فرآیند قرعه‌کشی برای همه خودروها خبر داد و تاکید کرد که در این طرح همه متقاضیان حائز شرایط خودرو دریافت می‌کنند.

این موضوع نشان می‌داد که بالاخره وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از یکسال بالاخره می‌خواهد بساط قرعه‌کشی خودروها را جمع و وعده اتمام قرعه‌کشی خودروها تا پایان سال ۱۴۰۱ را محقق کند.

البته که همچنان قرعه‌کشی برگزار می‌شود و دلواپسی مردم از چرخش گردونه آرام نمی‌گیرد، اما حداقل‌اش این است که دیگر برنده نشده‌ای که حائز همه شرایط اعلامی باشد نداریم و همه افرادی که می‌توانند ثبت‌نام خودروی مورد نظر خود را انجام دهند، براساس الویتی که از همین گردونه قرعه‌کشی خارج می‌شود، بالاخره یک روزی حتی در سال ۱۴۰۳ خودروی خود را تحویل خواهند گرفت.

اینکه آنقدر براین دارا بودن همه شرایط تاکید می‌کنیم، از این جهت است که تعداد قابل توجهی از مردم که حتی با فروختن کالاهایی مثل طلا و سکه، وجه مورد نیاز اعلامی را هم تامین کردند تا خودشان را به گردونه قرعه‌کشی به جهت تعیین نوبت برسانند، بازهم ناکام مانده‌اند.

علاوه بر این، شرایط عمومی این طرح به جهت ثبت‌نام که مشابه سایر طرح‌های گذشته فروش خودروسازان نظیر حداقل سن ۱۸ سال و داشتن گواهینامه معتبر، عدم پلاک انتظامی فعال، اختصاص یک خودرو به هر کدملی، عدم خرید و صدور فاکتور طی ۴۸ ماهه از دو خودروساز بزرگ و ۲۴ ماهه از سایر شرکت‌های خودروسازی، عدم امکان ثبت‌نام برای اشخاص حقوقی، تلفن همراه به‌نام فرد متقاضی و… است، این طرح بزرگ فروش یکپارچه خودروها دو شرط مهم تعریف حساب وکالتی صرفا به‌نام (به‌نفع) سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و واریز و مسدود کردن ۱۰۰ میلیون تومان در همین حساب هم داشته است.

بدین منظور برای برداشتن گام اول ثبت‌نام در این طرح، وزارت صمت از تاریخ ۲۰ اسفند ماه لغایت ۲۳ اسفند ماه را در نظر گرفت تا متقاضیان برای تعریف حساب وکالتی نزد بانک‌های عامل معرفی شده و واریز وجه ۱۰۰ میلیون تومان اقدام کنند تا پس از آن، لیست اسامی تایید شده افراد توسط بانک‌ها برای سامانه ارسال شود تا برای ثبت‌نام از تاریخ ۲۶ اسفند ماه تا ۲۸ اسفند ماه که سبب به دلیل اتفاقی که افتاد تا پایان روز ۲۹ اسفند تمدید شد، مجاز شناخته شوند و بتوانند برای ثبت درخواست خوردو مورد نظر خود اقدام کنند.

اما متاسفانه از بد ماجرا، چند روز پیش از آغاز این مهلت جهت تعریف حساب وکالتی، گروه صنعتی ایران‌خودرو هم آخرین طرح فروش فوق‌العاده خود به روش قرعه‌کشی را اجرایی کرد و  از آنجایی که برای ثبت‌نام در طرح فروش ایران‌خودرو هم، تعریف حساب وکالتی و واریز ۱۳۰ میلیون تومان ضروری بود و تعداد بسیاری هم برای آن طرح اقدام کرده بودند، تداخل‌هایی شکل گرفت و بانک‌ها را نیز سردگم کرد و تعداد نسبتا زیادی از متقاضیان طرح یکپارچه خوردوهای داخلی را به دردسری انداخت که جلوتر به آن خواهیم پرداخت.

طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو قرار بود از روز ۱۷ اسفند ماه (ابتدا) به مدت چهار روز (تا پایان روز شنبه ۲۰ اسفند ماه) اجرایی شود اما باتوجه به اینکه همیشه سایت‌ها در این مواقع دچار اختلال می‌شوند و ساعت‌ها وقت متقاضیان در صفحه ثبت‌نام به امید فعال‌سازی و ثبت‌نام صرف می‌شود، ثبت‌نام در این طرح برای مشتریان در موعد مقرر ممکن نشد؛ بنابراین مدت ثبت‌نام تا ساعت ۱۳ روز ۲۱ اسفند ماه تمدید شد.

متقاضیان شرکت در این طرح فروش ایران‌خودرو تا ساعت ۱۴ روز شنبه ۲۰ اسفند برای تعریف حساب وکالتی و واریز وجه به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان برای سواری‌ها و ۴۰۰ میلیون تومان برای محصولات هایما، اقدام کردند؛ از همین‌جا بود که تداخل‌ها شروع و متصدیان بانک‌ها و مردم گیج شدند؛ چراکه مشتریان ایران‌خودرو بایستی حساب وکالتی به نام ایران‌خودرو و متقاضیان طرح فروش یکپارچه خودروها، حساب وکالتی به نام (به‌نفع) سازمان حمایت باز می‌کردند.

این در حالی بود که بارها اطلاع‌رسانی‌ها صورت گرفت که متقاضیانی که در دو طرح یکپارچه و فروش ایران خودرو شرکت کرده‌اند (برای ایران‌خودروهایی تا زمان مشخص شدن نتایج قرعه‌کشی)، علاوه بر اینکه باید موجودی معادل ۲۳۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی مورد نظر داشته باشند، بایستی به بانک عامل نیز اعلام کنند که حساب وکالتی مذکور علاوه بر شرکت ایران‌خودرو، برای سازمان حمایت نیز تایید شود.

برخی مشتریان اشتباه کرده و حساب خود را به‌نام سازمان حمایت نکردند اما برخی دیگر که تعدادشان هم کم نیست در تماس با ایسنا، اعلام کرده‌اند:  “باوجود اینکه به بانک‌ها اعلام کردیم برای طرح یکپارچه خودروهای داخلی می‌خواهیم حساب وکالتی تعریف کنیم، اما بانک به ما نگفت حساب بایستی به‌نفع کجا باشد! ”

برخی هم می‌گویند که بانک‌ها ـ به‌خصوص یک بانک خصوصی ـ به آن‌ها اعلام کرده‌اند ما گزینه دیگری نداریم، همان حساب وکالتی ایران‌خودرو درست است و کفایت می‌کند؛ مشتری هم به خیال خود فکر تصور کرده که درست است و پیگیر موضوع نشده و می‌گویند فرمی هم از طرف بانک به ما ندادند تا گزینه‌های دیگر را تیک بزنیم و تایید کنیم.

بر همین اساس هم تمام مشتریانی که حساب وکالتی و واریز وجه هم داشته‌اند اما حساب وکالتی‌شان به‌نام (به‌نفع) سازمان حمایت نشده است، از لیست ارسالی به سامانه برای فراهم شد امکان ثبت‌نام خودرو در بازه ۲۶ تا ۲۹ اسفندماه حذف شده‌اند.

تعدادی از این افراد در تماس با ایسنا، گلایه‌مند بودند که اشتباهی از جانب آن‌ها رخ نداده و حتی اطلاع داشته‌اند که باید حساب به‌نفع سازمان حمایت باشد و به متصدی بانک هم اعلام کرده‌اند اما کوتاهی از جانب بانک عامل بوده که حساب درست برایشان تعریف نکرده و حساب وکالتی را به‌نفع ایران‌خودرو باز کرده یا باقی گذاشته و به نام سازمان حمایت تغییر وضعیت نداده است.

این افراد حالا نمی‌دانند باید چه کنند و چرا باید همچون سایرین شانسی برای خرید خودرو در این طرح نداشته باشند؛ این افراد که سایر شرایط ثبت‌نام را دارند، بعضا در خانواده خودرویی ندارند یا بدتر اینکه برای تامین این ۱۰۰ میلیون تومان که اکنون بالغ بر دو هفته مسدود مانده، کالایی را فروخته‌اند!

بسیاری از آن‌ها معتقدند خرید خودروهای با تقاضای کمتر که در اواخر خرداد ماه قرار است مجدد برای فروش عرضه شوند، احتمالا متناسب با شرایط آن‌ها نباشد.

بر این اساس، این افراد که مدعی‌اند بدون تقصیری از طرح جا مانده‌اند، خواستار این هستند که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجدد زمانی را برای ویرایش این حساب وکالتی در نظر بگیرد و سامانه مجدد فعال شود تا این افراد هم بتوانند ثبت‌نام خود را انجام داده و از این فرصت استفاده کنند.

منبع ایسنا
1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    این همه ارز برای خرید غذا سگ گربه و زین اسب لوازم آرایش و خرید خانه در دیگر کشور ها و…….. خارج می شود دولتی ها احمق می گویند اگر واردت خودرو آزاد شود ارز از کشور خارج می شود یک بام دو هوا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.