امپراطوری علی‌بابا تجزیه می‌شود

هلدینگ علی بابا قصد دارد امپراتوری ۲۲۰ میلیارد دلاری خود را به شش واحد تقسیم کند که به صورت جداگانه تامین سرمایه و عرضه‌های عمومی اولیه را انجام خواهند داد.

این اقدام بخش‌های اصلی این شرکت چینی از تجارت الکترونیک و رسانه‌ گرفته تا خدمات ابری را آزاد کرده و به آنها اجازه می‌دهد با استقلال بیشتری فعالیت کنند و زمینه را برای جدایی بخشهای دیگر در  آینده و عرضه‌های اولیه عمومی به بازار فراهم می‌کند. سهام این شرکت در معاملات پیش از آغاز فعالیت بازار نیویورک، هشت درصد افزایش یافت.

تغییر ساختار یک شرکت هلدینگ، اتفاق کم سابقه‌ای برای شرکت‌های فناوری بزرگ چینی محسوب می‌شود و می‌تواند الگویی برای همتایان علی بابا باشد. تمرکززدایی از خطوط کسب و کار و قدرت تصمیم گیری شرکت، یکی از اهداف اصلی پکن در جریان سرکوب گسترده بخش فناوری بوده است.

دولت چین از نفوذ پلتفرم‌های آنلاین، به‌ خصوص پلتفرم‌های علی‌بابا و وی‌چت که متعلق به شرکت تنسنت هولدینگ است، انتقاد کرده است. این احتمالا به معنای آن است که تغییر ساختار، از حمایت قانون‌گذاران دولتی برخوردار خواهد بود که نگران هستند که قدرت متمرکز در فناوری،   مانع نوآوری شود. علی‌بابا و تنسنت طی سالیان متمادی، روی صدها استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده و اغلب به ایجاد استراتژی همزمان با رشد، کمک کردند.

اعلام این تصمیم از سوی علی بابا، با بازگشت “جک ما”، یکی از بنیانگذاران میلیاردر آن به چین پس از سپری کردن بیش از یک سال خارج از کشور، مصادف شد. تصمیم مذکور نشانه تغییر تمایل همیشگی این شرکت اینترنتی برای حفظ بخش عمده فعالیتهایش زیر یک سقف بوده است. پس از اقدامات سرکوب گرایانه دولت شی جین‌پینگ در حوزه‌های اینترنت که بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار از ارزش این شرکت را از بین برد، تغییر مذکور، سیگنال قوی است که از آمادگی علی‌بابا برای بهرده بردن از سرمایه‌گذاران و بازارهای عمومی حکایت دارد.

دانیل ژانگ، مدیرعامل گروه، ریاست بخش اطلاعات ابری را بر عهده خواهد داشت که نقش رو به رشد هوش مصنوعی در بلند مدت در دارایی مدیران تجارت الکترونیکی را نشان می‌دهد. وی به اداره شرکت مادر ادامه خواهد داد. جیانگ فن که رئیس بازرگانی بین‌الملل علی باباست، اداره واحد تجارت دیجیتال جهانی را بر عهده خواهد گرفت و ترودی دای، مدیر کهنه کار، ریاست واحد خرید آنلاین “تائوبائو تی‌مال”را بر عهده خواهد گرفت. بخش‌های دیگر شامل خدمات محلی مانند تحویل غذا، گروه بجستیک کاینیائو و رسانه‌های دیجیتال و سرگرمی است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، علی بابا قبلا هم جدایی‌های موفقی داشته است. این شرکت در سال ۲۰۱۰ اقدام به جدا کردن Alipay کرد که در آن زمان اقدامی نامطلوبی بود و به شکل گیری “گروه آنت” منتهی شد. این شرکت فناوری مالی که تحت کنترل “جک ما” بود، در آستانه بزرگترین عرضه اولیه عمومی در جهان بود که با مداخله پکن، ناکام ماند و  اعلام کرده که در نظر دارد تلاش دومی را در بازار انجام دهد.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.