ادعای عدم چاپ پول درست نیست/ تیم اقتصادی دولت سیزدهم نمی‌تواند تورم را مهار کند

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: برای کنترل تورم دولت باید یک تیم اقتصادی کارآمد و قوی داشته باشد که امروز متاسفانه دولت فاقد این تیم است و تیمی که در این دولت بر سر کار آمده تیمی نیست که بتواند شرایط مناسب برای کنترل تورم را فراهم آورد.

علی قنبری درباره سیاست‌های دولت سیزدهم برای اجرای شعار مهار تورم و رشد تولید اظهار داشت: تنها در صورتی این شعار محقق می‌شود که تمام امکانات در جهت تحقق این شعار مورد استفاده قرار بگیرد و به ویژه تصمیماتی که برای سیاست‌های خارجی اتخاذ می‌شود می‌تواند در جهت تحقق این شعار بسیار موثر باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت اقتصادی کشورمان خوب نیست، گفت: باید بپذیریم که وضعیت اقتصادی ایران تحت تأثیر سیاست‌های خارجی و بیرونی و همچنین تحت تأثیر وضعیت اجتماعی داخل کشور است و به طور قطع، امید به آینده در ثبات سیاسی و اجتماعی موثر است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه شرط کنترل تورم، کنترل نقدینگی است، ادامه داد: تورم و نقدینگی رابطه یک به یک دارند و با کنترل نقدینگی می‌توان به کنترل تورم کمک کرد و یکی از عوامل کنترل نقدینگی به حداقل رساندن کسری بودجه است اما امروز متاسفانه رقم کسری بودجه بسیار بالاست و در دولت سیزدهم کسری بودجه بیشتر از دولت‌های گذشته بوده که علت آن هم چاپ پول بدون پشتوانه است.

قنبری با تاکید بر اینکه ادعای دولت سیزدهم درباره عدم چاپ پول واقعی و درست نیست، گفت: برای کنترل تورم دولت باید یک تیم اقتصادی کارآمد و قوی داشته باشد که امروز متاسفانه دولت فاقد این تیم است و تیمی که در این دولت بر سر کار آمده تیمی نیست که بتواند شرایط مناسب برای کنترل تورم را فراهم آورد.

این کارشناس اقتصادی درباره اثرات برقراری روابط با کشورها و سیاست‌های خارجی و روابط بین‌الملل اظهار داشت: ایران باید مسائل خود را با دنیا حل کند و برقراری روابط با عربستان به تنهایی قابل بحث نیست و نمی‌تواند به تنهایی تاثیری در ثبات سیاسی و اقتصادی ایران داشته باشد.

وی افزود: ایران باید با موضوع برجام و FATF کنار بیاید و بتواند محدودیت‌ها را به حداقل برساند و در این شرایط است که رشد اقتصادی به دست می‌آید و امکان مهار تورم فراهم می‌شود .

قنبری تاکید کرد: برای رشد اقتصادی نیاز به جذب سرمایه‌گذاری به ویژه سرمایه گذاری خارجی داریم که جذب سرمایه‌گذاری هم به دنبال برقراری ارتباط با دنیا به دست می‌آید که متاسفانه در سال گذشته این نرخ منفی بود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای ثبات اقتصادی باید مشکلات و مسائل داخلی و خارجی به طور هماهنگ و سیاست واحد حل شود و پیش برود، گفت: تنها در این شرایط است که شعار مهار تورم و رشد تولید محقق خواهد شد.

منبع ایلنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.