بانک می‌تواند دوست داشتنی باشد!

محمدعلی سعیدی نایینی، معاونت بازاریابی بلوبانک: نشان دادیم که بانک هم می‌تواند دوست‎‌داشتنی باشد. قابلیت‌های پرداخت آسان و خودکار و مدیریت مالی شخصی در فضای باکس‌، نمونه‌ای از محصولات خلاقانه بلوبانک هستند.

همه چیز در تلفن همراه شما اتفاق می‌افتد. نه ساعت، محدودیت ایجاد می‌کند نه روز، نه شعبه‌ای در کار است نه قرار است بروکراسی‌های همیشگی دامن‌گیرتان شود. نئوبانک‌ها کم کم راه خود را در ایران پیدا و با خلاقیت‌های خود مسیر بانکداری را آسان کرده‌اند. «بلو» یکی از موفق‌ترین تجربه‌‌ نئوبانک در ایران، بیش از دو سال است که این راه را آغاز کرده و حالا با جذب بیش از 3 میلیون کاربر، می‌تواند ادعا کند فرهنگ بانکداری دیجیتال در ایران را تغییر داده است.در همین رابطه محمدعلی سعیدی نایینی معاونت بازاریابی این مجموعه در گفت‌وگو با عصربانک می‌گوید: ایجاد تعامل با نسل جوان و ارائه خدمات به آن‌ها جزو تفاوت‌های اصلی این بانک با دیگر بانک‌هاست. او که خود دانش آموخته علوم مدیریت و تحلیل بازاریابی از دانشگاه لنکستر انگلستان است بر این باور است که بلو سطح خدمت‌رسانی و خلاقیت را در حوزه بانکداری افزایش داده است.

واکاوی یک تجربه موفق

«چطور می‌توانم به یک بانک بدون شعبه اعتماد کنم؟» این احتمالا یکی از نخستین سوال‌هایی است که به ذهن آدم‌ها خطور می‌کند. بررسی تجربه نمونه‌های موفق می‌تواند نوع موثری از انتقال دانش و تجربه برای فعالان این حوزه باشد و به سوال‌هایی از این جنس پاسخ دهد. محمدعلی سعیدی، در این باره توضیح می‌دهد: مگر اعتمادی که شما به بانک‌های کلاسیک دارید ریشه در حضور فیزیکی شعبه دارد؟ آیا امکان ندارد یک روز شعبه‌ی مورد نظر شما برای همیشه تعطیل شود؟ کما اینکه خاطره تلخ آنچه بر برخی موسسات مالی اعتباری گذشت هنوز در ذهن خیلی از ما زنده است. با همه این‌ها، ماجرای بلو اندکی متفاوت‌تر است. مجموعه ما از همان ابتدای کار، تحت پوشش بانک سامان، با بیش از 20 سال سابقه، به میدان آمد. در واقع بلوبانک با هدف توسعه شبکه نئو‌بانکی توسط گروه مالی سامان در سال 98 پایه‌ریزی شد و در سال 99 با جذب اولین کاربران  کار خود را به شکل جدی آغاز کرد.

معاونت بازاریابی بلو، استراتژی این بانک را ارائه خدمات جذاب برای نسل جوان عنوان کرده و می‌‌گوید:  یکی از مهم‌ترین هدف‌های بلو از همان روزهای نخستین این بود که فارغ از میزان موجودی کاربران، خدمات و احترام یکسانی برای همه قائل شود و از ابتلا به سندروم برخورد طبقاتی با مشتریان جلوگیری کند. اینجا مهم نیست چقدر در حساب خود پول دارید ؛ حضور شما، برای ما کافیست. در حقیقت بلوبانک به دنبال ایجاد تعامل با نسلی است که بین 15 تا 40 سال سن دارند که راحتی و سهولت استفاده از خدمات بانکی برای آن‌ها یکی از مهم‌ترین ارزش‌هایی است که مجموعه ما آن را دنبال می‌کند.

 برای جذب 15 تا 18 ساله‌ها با چالش مواجه‌ایم

واقعیت این است که قانون‌گذار در ایران نه تنها از تحول دیجیتال عقب مانده، بلکه نسبت به درک نسل زِد(Z) و نیازهای آن‌ها هم ناتوان است. سعیدی با بیان اینکه استارت‌آپ‌های ایرانی همواره در مسیر رشد خود با چالش‌های رگولاتوری روبرو هستند، می‌گوید: تنظیم قوانین مربوط به کسب‌وکارهای نوپا در کشور به دلیل اینکه پدیده‌ای نوظهور هستند زمان‌بر است. نمونه آن قانون بازکردن حساب با سیم‌کارت به نام شخص است که این قانون باعث شده که ما قشر زیادی از متقاضیان در رده سنی15 تا 18 سال را، با وجود تمایل آن‌ها به باز کردن کردن حساب در بلو، از دست دهیم.

او مهاجرت نیروی متخصص را  یکی دیگر از چالش‌های اصلی استارت‌آپ‌ها عنوان کرد و گفت: بلوبانک همواره به دنبال جذب متخصص‌ترین افراد بوده اما متاسفانه طی دو سال اخیر جمعی از کلیدی‌ترین افراد خانواده بلوبانک مهاجرت کرده‌اند.

 

بانک می‌تواند دوست داشتنی باشد

از وام آنی تا پرداخت خودکار

خلاقیت، سهولت و خدمت‌رسانی بدون تعطیلی، از مهم‌ترین ویژگی‌های بلوست که آن را نسبت به سایر بانک‌ها متمایز کرده است. سعیدی در این باره توضیح می‌دهد: نشان دادیم که بانک هم می‎تواند دوست‎‌داشتنی باشد. قابلیت‌های پرداخت آسان و خودکار و مدیریت مالی شخصی در فضای باکس‌، نمونه‌ای از محصولات خلاقانه بلوبانک هستند که با در نظر گرفتن قوانین بانکی و محافظت از امنیت کاربران طراحی شده‌اند.

او همچنین درباره ویژگی دریافت وام سریع از بلوبانک توضیح می‌دهد: متقاضیان می‌توانند برای اولین بار یک وام بانکی را بدون نیاز به وثیقه و ضامن دریافت کنند. به‌طوری که تنها لازم است به منوی فروشگاه اپلیکیشن بلو مراجعه و گزینه وام را انتخاب و مبلغ و زمان بازپرداخت را تعیین کنند و در مرحله بعد امضای دیجیتال و تأیید قرارداد وام ثبت می‌شود.

او با بیان اینکه تسهیلات مطابق با میانگین حساب به کاربران پرداخت می‌شود، تصریح کرد: حداقل مبلغ وام بلوبانک 3 میلیون تومان و حداکثر آن 20 میلیون تومان بوده و زمان بازپرداخت وام حداکثر 6 ماه تعیین شده که براساس آن هر فرد می‌تواند زمان کوتاه‌تری را برای بازپرداخت انتخاب کند.

سعیدی تاکید می‌کند: همه این‌ها در حالی است که برای بلو تعطیلی معنا ندارد. کاربران به صورت شبانه‌روزی می‌توانند از خدمات این بانک استفاده کنند یا حتی با پشتیبانی تماس بگیرند. تا به حال در نیمه‌های شب، حساب بانکی باز کردید؟

رنگین‌کمانی از بلوکارت‌ها

ویژگی ظاهری و رنگ کارت‌های بلو یکی از عواملی است که جامعه هدف این بانک را به خود جلب کرده است. سعیدی در این باره توضیح می‌دهد: بلو، کار خود را با کارت‌های سبز، آبی، قرمز و مشکی شروع کرد اما امروز و بعد از گذشت بیش از دو سال، بنا به درخواست کاربران، رنگ‌های جدید کارت‌ها آماده شده و سه رنگ جدید رزگلد، زرد و بنفش به کارت‌های بلوبانک اضافه شده‌ است که قابل سفارش به‌صورت رایگان است.

از آینده چه خبر؟

گپ و گفت با سعیدی حکایت از آن دارد که بلو در سال جاری برنامه‎های متعددی برای رشد و جذب مشتری بیشتر دارد. او درباره برنامه‌های این مجموعه در سال 1402 می‌گوید: ‌از جمله خدمات جدید در سال پیش‌ رو طراحی باکس‌هایی با قابلیت‌های بیشتر نظیر سرمایه‌گذاری و ایجاد ابزارهای متنوع در بخش اعتبارات است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.