اقساط وام ازدواج چقدر است؟

عروس و دامادهایی که امسال متقاضی وام ازدواج ۴۴۰ میلیونی هستند، همان ماه اول باید نزدیک ۱۸ میلیون برگردانند.

وام ازدواج ۱۴۰۲ حداقل ۱۸۰ میلیون است. در بهترین حالت یعنی زمانی که عروس کمتر از ۲۳ سال و داماد زیر ۲۵ سال داشته باشند و هردو نفر با هم برای دریافت تسهیلات اقدام کنند، وام ازدواج به ۴۴۰ میلیون تومان تبدیل می‌شود. ارقامی که نسبت به پارسال ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده‌اند، اما چیزی که احتمالا دست‌ و دل عروس و دامادها را می‌لرزاند، فرمول محاسبه اقساط وام ازدواج است. در شیوه محاسبه اقساط وام ازدواج، ماه‌هایی وجود دارد که ما اسم آنها را ماه‌های استثنایی گذاشتیم. در این ماه‌ها که ماه‌های ابتدای هر سال در مدت بازپرداخت ۱۰ ساله به‌حساب می‌آیند، رقم اقساط ماهانه وام ازدواج متفاوت است و در حالت‌های مختلف ممکن است به حدود ۱۸ میلیون تومان افزایش پیدا کند.

 

ماه‌های استثنایی اقساط وام ازدواج

به گزارش فرارو، اقساط وام ازدواج که باید ظرف ۱۰ سال پرداخت شود، در ماه‌های اول هر سال با ۱۱ ماه بعدی متفاوت است. مثلا در حالتی که فقط عروس یا داماد برای دریافت وام ازدواج ۱۴۰۲ اقدام می‌کنند و موفق به گرفتن تسهیلات ۱۸۰ میلیونی می‌شوند، همان ماه اول باید هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به‌عنوان اقساط بپردازند و ۱۱ ماه بعدی اقساط وام ازدواج برای آن‌ها به یک میلیون و ۶۳۶ هزار تومان تبدیل می‌شود. ماه اول در سال دوم که همان سیزدهمین ماه پرداخت اقساط است، رقم پرداختی به شش میلیون و ۴۸۰ هزار تومان و ماه اول سال سوم که همان بیست‌وپنجمین ماه پرداخت اقساط است، رقم پرداختی به پنج میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می‌رسد. حالا اگر عروس و داماد باهم متقاضی دریافت وام باشند و روی هم ۳۶۰ میلیون بگیرند، رقم اقساط در ماه اول ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ماه سیزدهم ۱۲ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان و ماه بیست‌وپنجم ۱۱ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان باید بدهند. به‌این ترتیب می‌توانیم ماه‌های ابتدایی هر سال را ماه‌های استثنایی اقساط وام ازدواج بدانیم که می‌تواند دل متقاضیان این وام را خالی کند.

 

 اقساط وام ازدواج چقدر است؟

اقساط وام ازدواج ۱۴۰۲ مثل روال سال‌های گذشته با کارمزد چهار درصد و موعد پرداخت ۱۲۰ ماهه (۱۰ سال) محسابه می‌شود. حداقل رقمی که بانک امسال به متقاضیان وام ازدواج می‌دهند ۱۸۰ میلیون است و این رقم درحالتی پرداخت می‌شود که عروس یا داماد یعنی یکی از آن‌ها خواستار دریافت وام باشد. با این اوصاف با عدد یک میلیون و ۶۳۴ هزار تومان به‌عنوان اقساط وام ازدواج ۱۴۰۲ روبرو می‌شویم. البته این عدد همانطور که در بخش قبلی بررسی کردیم، در ماه‌های استثنایی بیشتر می‌شود.

متقاضی وام ۱۸۰ میلیونی بعد از اینکه ۱۰ سال اقساط آن را پرداخت کرد، نهایتا در ازای این رقم ۲۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پس می‌دهد که باید سود وام را ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بدانیم. وام ازدواج ۱۴۰۲ زمانی که عروس کمتر از ۲۳ سال داشته باشد یا داماد زیر ۲۵ سال سن داشته باشد و فقط یکی از آن‌ها متقاضی دریافت باشد، به ۲۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. در این حالت اقساط ماهانه طی ۱۰ سال دو میلیون تومان اعلام شده که البته در اولین ماه استثنایی رقم بازپرداخت هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. حالا این متقاضی‌ها بعد از سال نهایتا در ازای ۲۲۰ میلیونی که دریافت کردند، باید روی هم ۲۶۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بدهند، که ۴۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از این پول، شامل سود وام می‌شود.

 

 اقساط ازدواج برای عروس و داماد چطور محاسبه می‌شود؟

وام ازدواج ۱۴۰۲ زمانی که عروس و داماد باهم برای دریافت تسهیلات اقدام می‌کنند، دوبرابر می‌شود. یعنی کف ۱۸۰ میلیونی وام ازدواج به ۳۶۰ میلیون تومان می‌رسد و رقمی ۲۲۰ میلیونی که به‌اسم جوانی جمعیت به عروس‌های زیر ۲۳ سال و دامادهای کمتر از ۲۵ سال داده می‌شود، در این حالت به ۴۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. درنتیجه رقن اقساط هم دوبرابر می‌شود. طوری که اقساط وام ازدواج ۳۶۰ میلیونی در ماه‌های معمولی به ماهی سه میلیون و ۲۷۲ هزار تومان می‌رسد. جمع کل اقساط تقریبا ۴۴۰ میلیون تومان می‌شود و از این رقم ۷۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سود وام است. وام ۴۴۰ میلیونی هم که سقف تسهیلات ازدواج است، در ماه‌های معمولی ماهی چهار میلیون تومان قسط دارد و متقاضیان آن باید نهایتا بعد از ۱۰ سال ۵۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به بانک برگردانند. ۹۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از این پول، به‌خاطر سود وام دریافت می‌شود.

 

 دریافت وام ازدواج برای گرفتن تسهیلات مسکن عاقلانه است؟

وام ازدواج ۱۴۰۲ نسبت به پارسال ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده است. خبری که می‌تواند برای متقاضیان این تسهیلات خوشحال‌کننده باشد. در سال‌های گذشته استفاده از وام ازدواج برای دریافت تسهیلات مسکن یکی از تاکتیک‌های عروس و دامادها بوده که حالا محاسبه اقساط این دوتا وام باهم می‌تواند اقساط کمرشکنی را برای آن‌ها به‌همراه داشته باشد مثلا سقف تسهیلات مسکن در شهری مثل تهران تهران به‌شکل فردی ۲۰۰ میلیون تومان است و اگر عروس و داماد باهم اقدام کنند و در کنار آن برای تسهیلات ۸۰ میلیونی جعاله هم درخواست بدهند، آنوقت ۴۸۰ میلیون دست‌شان را می‌گیرد. اما باید به این نکته هم توجه داشت که حالا بر اقساط ماهانه‌ای که شامل وام ازدواج می‌شود، عروس و داماد باید ماهی چهار میلیون و ۳۳۵ هزار تومان دیگر به‌اسم اقساط وام مسکن و اقساط جعاله کنار بگذارند.

منبع خبرآنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.