اولویت داده ورزی سداد اجرای پروژه‌های دولتی است

معاون توسعه و کسب کار داده ورزی سداد: سداد یک ابرشرکت حوزه فناوری اطلاعات و غالبا با رویکرد بانکی است که با توجه به نگاه دولت به بانک ملی به عنوان بانک مرجع کشور، اجرای پروژه‌های فورس ماژور دولتی، اولویت این شرکت است.

احمد عدالت، دانش‌آموخته فناوری اطلاعات است و  در رزومه کاری او مدیر عاملی شرکت داده پردازی خوارزمی، مدیر انفورماتیک سازمان حسابرسی، مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه و مدیر مسئولی ماهنامه عصر فناوری اطلاعات  به چشم می‌خورد . او  در حال حاضر معاونت توسعه و کسب کار داده ورزی سداد را برعهده دارد.

عصربانک برای آشنایی بیشتر با فضای کسب و کاری داده ورزی سداد گفت‌وگویی با ایشان داشت که در ادامه شما را دعوت به مطالعه این مصاحبه می‌کنیم:

عدالت در ابتدا به عصربانک گفت: فناوری اطلاعات دستگاه‌هایی همچون بانک، بیمه، بورس و سازمان‌های پیشرو که همواره بر لبه فناوری حرکت می‌کنند می بایست کسب و کارهای مشابه خود را در سطح جهانی به طور دائم رصد کرده و در خلق نوآوری‌های سازگار با محیط بومی و رعایت استانداردهای جهانی در تلاش باشند و به طور دائم فضای مورد نیاز توسعه کسب  و کار را مانیتور و ممیزی کنند. یکی از روش های روزآمد بودن این دستگاه‌ها، اجرای حسابرسی فناوری اطلاعات و بررسی سطح ارائه خدمات، کنترل فرآیندها و ابزارها و اجرای قوانین و مقررات فناوری اطلاعات در مجموعه درون سازمانی و بین دستگاهی می‌باشد.

مزیت حسابرسی فناوری اطلاعات در بانک‌ها

معاونت توسعه و کسب کار داده ورزی سداد، با تاکید بر لزوم حسابرسی فناوری اطلاعات، گفت: بانک‌ها از اصلی‌ترین دستگاه‌هایی هستند که سیستم فناوری اطلاعات آنها نیازمند حسابرسی و ممیزی است.

عدالت با اشاره به مزیت حسابرسی فناوری اطلاعات در بانک‌ها گفت: در حال حاضر بانک‌ها، با هدف رعایت استانداردهای متنوعی همچون استانداردهای ایزو 27000 و چارچوب کوبیت و کوزو و سایر استانداردها، گام‌‌های موثری را در حسابرسی فناوری اطلاعات برداشته‌اند.

به گفته معاونت توسعه و کسب کار داده ورزی سداد، اثربخشی فرآیندهای نظام راهبری، ریسک و کنترل‌های داخلی، سلامت گزارش‌گری مالی، اثربخشی حسابرسی داخلی و مستقل و رعایت قوانین، مقررات و الزامات مرتبط با فناوری اطلاعات از مزیت‌های پیاده‌سازی حاکمیت فناوری اطلاعات در سیستم بانکداری است.

داده ورزی سداد پیشرو در حوزه IT بانکی

عدالت، شرکت داده ورزی سداد را یکی از شرکت های پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات و به خصوص فناوری‌های نوین بانکی معرفی کرد و گفت: شرکت داده ورزی سداد از سال 78 به منظور بهره برداری صحیح و اصولی از ابزارهای فناورانه همگام با انتظارات بانك ملی و همسو با توسعه تکنولوژی در سطح جهانی، فعالیت خود را شروع کرده است.

وی با بیان اینکه شرکت داده ورزی سداد بیش از دو دهه است که در حوزه خدمات فناوری‌های بانکی فعالیت می‌کند، افزود: ارائه خدمات به بانکی ملی از مهم ترین اهداف شرکت داده ورزی سداد است که از ابتدای تاسیس تا به امروز دنبال می‌شود.

معاون توسعه و کسب کار داده ورزی سداد تصریح کرد: البته با رویکرد جناب آقای دکتر احمدیان، مدیرعامل شرکت داده ورزی سداد، بازارهای هدف شرکت، فراتر از بانک ملی رفته و این شرکت قصد دارد به پشتوانه دانش فنی غنی خود به بازارهای جدید ورود پیدا کند؛ چرا که بانک ملی به کمک شرکت داده ورزی سداد سرویس های بسیاری برای ارائه به کسب و کارها ایجاد کرده که این سرویسها ظرفیت بالایی در ارائه خدمات بانکی به بازارهای بیرونی را به وجود آورده است.

چشم انداز سداد برای 1402

عدالت با اشاره به چشم انداز شرکت داده ورزی سداد برای سال جدید، گفت: پایگاه دانش و داده‌های بانکی باید مسیری برای کسب درآمد بانک ملی باشد به همین جهت شرکت سداد در حال تدوین برنامه راهبردی و تولید سند استراتژیک برای دنبال نمودن این رویکرد در سال جدید است.

وی در ادامه افزود: ارائه سرویس‌های بانکی به زیر مجموعه ها و کسب و کارهای مرتبط و توسعه و ارائه خدمات پیشرفته بانکی به مردم از چشم اندازهای هلدینگ داده ورزی سداد برای سال جدید است.

پروژه های داده ورزی سداد

معاون توسعه و کسب کار داده ورزی سداد با اشاره به پروژه های اجرا شده این هلدینگ طی چهار سال گذشته گفت: شرکت سداد در سال 1398 بیش از نود پروژه، در سال 1399 بیش از صد و بیست پروژه، در سال 1400 در حدود صدو پنجاه و هفت پروژه و سال 1401 نیز صد و هشتاد و چهار پروژه را در حوزه بانکی و هم در حوزه درون سدادی اجرایی کرده است.

به گفته عدالت، پروژه‌های اجرایی شده سداد در حوزه‌های بانکداری نوین و فین‌تک، مالی و اعتباری، کارت و پرداخت، اداری، امور ستادی کسب و کار، داده و سرویس بوده است؛ که به عنوان نمونه، این خدمات در حوزه بانکداری نوین و فین‌تک 29 عدد بوده که 25 عدد آن اجرا و 4 عدد از پروژه ها متوقف شده است.

وی افزود: در حال حاضر در شرکت سداد، اجرای 53 پروژه در جریان است، اجرای80 پروژه خاتمه یافته و تحویل داده شده، اجرای 26 پروژه در وضعیت توسعه قرار دارد و اجرای 10 پروژه به دلیل اولویت‌بندی های مجموعه و بخشنامه های دولتی متوقف شده است.

اولویت سداد اجرای پروژه‌های دولتی است

معاون توسعه و کسب کار داده ورزی سداد افزود: سداد یک ابرشرکت حوزه فناوری اطلاعات و غالبا با رویکرد بانکی است که با توجه به نگاه دولت به بانک ملی به عنوان بانک مرجع کشور، اجرای پروژه‌های فورس ماژور دولتی، اولویت شرکت است. همین امر باعث شده تا حجم پروژه‌ها به سمت سداد بالا رفته و با اولویت ‌بندی، اجرای بعضی از پروژه ها تعلیق و یا از اولویت خارج شود.

معاون توسعه و کسب کار داده ورزی سداد، خاطر نشان کرد: سداد یک سازمان گسترده و دارای یک نهاد بالا دستی است. از طرفی به دلیل شتابدهندگی سداد در سطح جامعه و درصد افزایش تغییر و تحولات فناوری اطلاعات حوزه بانکی و نیز تغییر استراتژی‌های این صنعت و ارجاع آن به سداد، این شرکت نیاز به تدوین یک برنامه راهبردی بلند مدت انعطاف پذیر دارد تا بتواند از نیازمندی‌های کشور در صنعت بانکداری حراست کرده و به طور دائم آن را روزآمد نماید. نتیجه انعطاف برنامه بلند مدت نیز باید در سند راهبردهای کوتاه مدت و میان مدت متبلور شود.

تهدید مهاجرت کارشناسان فناوری اطلاعات  از شکل فردی به شرکتی

عدالت همچنین مهاجرت متخصصان فناوری اطلاعات کشور را از چالش های اساسی سداد توصیف کرد و گفت: هلدینگ سداد به شدت خدماتی و به نیروی انسانی وابسته است، اما متاسفانه در این شرایط نیروی انسانی ما از دو منظر مهاجرت و تورم تحت فشار قرار دارد و بنابراین با تورم اقتصادی در سطح کشور، نه تنها کشورهای خارجی بلکه گاهی شرکت های رقیب که اغلب بخش خصوصی هستند با جذابیت های مالی برای متخصصان، موجب به چالش کشیدن جذب نیروی انسانی ماهر در این شرکت می‌شوند.

معاون توسعه و کسب کار داده ورزی سداد نسبت به مهاجرت شرکتی در حوزه فناوری اطلاعات هشدار داد و گفت: وجود شرکت‌های فناوری در کشورهای منطقه با برنامه ریزی و اجرای چشم انداز مدون آنها، باعث جذب نیروهای متخصص ایرانی در این شرکت ها شده و حتی جذابیت کار در این کشورها انقدر برای متخصصان ایرانی بالاست که متاسفانه شاهد تغییر مهاجرت متخصصین این صنعت از شکل فردی به شرکتی هستیم.

عدالت با بیان اینکه استراتژی مناسبی برای جذب نیروهای جوان در حوزه آی تی در سداد طراحی شده است، گفت: شرکت سداد درحال تدوین برنامه‌هایی برای ایجاد چسبندگی در اشتغال نیروهای جوان فناوری اطلاعات در داخل است تا بتوانیم از نیروهای جوان و مستعد استفاده کنیم.

معاون توسعه و کسب کار داده ورزی سداد در پایان توسعه بازار خدمات فناورانه را از اهداف اصلی شرکت سداد عنوان کرد و گفت: سداد هر سه سال یکبار با کارفرمای اصلی خود یعنی بانک ملی قراردادی را منعقد می‌کند که خوشبختانه برای سال جدید نیز همکاری در حال تمدید است و این قرارداد تماما در راستای توسعه اهداف بانک ملی است. همچنین در این قرارداد موضوع تدوین نظام کارمزدی و برون سپاری سرویس‌های بانکی به بازفروشندگان مطرح است که در صورت اجرا، یک موفقیت بزرگ در حوزه فناوری بانکی خواهد بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.