راه‌اندازی سامانه پیام‌رسان جایگزین سوئیفت بین اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی

معاون بین‌الملل بانک مرکزی گفت: پیام‌رسان بین‌بانکی جایگزین سوئیفت تا یک ماه آینده بین اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی اجرا می‌شود.

محسن کریمی امروز در حاشیه پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا در بانک مرکزی و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر 9 کشور آسیایی عضو این اتحادیه پایاپای هستند گفت: همچنین 2 کشور بلاروس از اروپا و موریس از آفریقا درخواست عضویت در اتحادیه پایاپای آسیایی داده‌اند که درخواست آنها توسط اعضاء به زودی بررسی می‌شود.

وی گفت: همچنین از تعدادی از کشورهای آسیایی هم برای عضویت در این اتحادیه دعوت شده است.

معاون بین‌الملل بانک مرکزی گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته یک پیام‌رسان اختصاصی برای مبادله پیام‌های بانکی بین اعضای اتحادیه پایاپای طراحی و در اجلاس سال گذشته مطرح کرد که در این مدت در کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی بررسی شده و اعضای این اتحادیه بر لزوم جایگزینی یک پیام‌رسان اختصاصی بین اعضاء و جایگزینی آن به جای سوئیفت تأکید کردند.

وی گفت: پیام‌رسان جایگزین سوئیفت احتمالا ظرف یک ماه آینده در میان اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی اجرا می‌شود.

کریمی در مورد ظرفیت‌های پیام‌رسان جدید گفت: این پیام‌رسان فقط برای اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی و ارتباط آنها با یکدیگر است که البته می‌تواند 100 درصد نیاز اعضا را پوشش دهد و جایگزین سوئیفت شود که باعث کاهش هزینه مبادلات بین اعضاء خواهد شد.

به گفته وی، پیام‌رسان پیشنهادی ایران در جلسه کمیته فنی در روز گذشته ارائه شد و اعضاء بر نیاز به این پیام‌رسان تأکید کردند و استفاده از آن را مورد توجه قرار دادند. همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی دارای دبیرخانه دائمی برای اتحادیه پایاپای آسیایی خواهد شد و فاز عملیاتی شدن این پیام‌رسان ظرف یکی دو ماه آینده آغاز خواهد شد.

وی گفت: مزیت اصلی پیام‌رسان جدید بانکی بین اعضای اتحادیه پایاپای تبادل پیام‌های بانکی برای اعضاء و بی‌نیازی به پیام‌رسان سوئیفت است.

معاون بین‌الملل بانک مرکزی در مورد سابقه اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: این اتحادیه از دهه 1970 شکل گرفت و از همان ابتدا هدف آن تأکید بر کاهش نیاز دلار در مبادلات ارزی بین اعضاء بود و در سال‌های اخیر که به واسطه تحریم‌ها و همچنین شرایط جهانی و کاهش جهان‌روایی دلار اتفاق افتاده نیاز به مبادلات تجاری اعضاء با ارزهای محلی بیشتر شده و استفاده از ارزهای محلی به جای دلار و یورو در دستور کار اعضاء قرار گرفته است.

کریمی همچنین گفت: کشورهای آسیایی از جمله کشورهای عربی مانند سوریه هم می‌توانند درخواست عضویت در اجلاس پایاپای آسیایی بدهند و درخواست آنها توسط اعضاء مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین در مورد استفاده از پول‌های دیجیتال کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: در این اجلاس بر استفاده از ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی اعضای اتحادیه تأکید شد اما در مورد رمزارزها سخنی به میان نیامد.

معاون بین‌الملل بانک مرکزی گفت: استفاده از پول‌های دیجیتال ارزها در مرحله بررسی و مطالعات قرار دارد و بخشی از مبادلات تجاری اعضاء با ارزهای دیجیتالی بانک‌های مرکزی انجام خواهد شد.

وی همچنین در مورد راه‌اندازی دفتر بانک وی‌تی‌بی روسیه در ایران گفت: بر اساس درخواستی که از سوی این بانک روسی به بانک مرکزی ارائه شد، در حال حاضر یک دفتر نمایندگی از سوی این بانک در تهران راه‌اندازی شده اما این دفتر به معنای افتتاح شعبه نیست و در این دفتر کارهای نیازسنجی، بازاریابی و مشتری‌یابی انجام می‌شود و برای درخواست شعبه باید خود بانک وی‌تی‌بی روسیه درخواست ارائه کند و سپس مجوز از سوی بانک مرکزی صادر شود که معمولاً این فرایند یکی دو سال طول می‌کشد.

منبع فارس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.