حضور به پرداخت ملت در صنعت پست و لجستیک

اولین نمایشگاه بین المللی پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته (پست اکسپو) طی روزهای 8 الی 11 خردادماه در مصلی امام خمینی تهران با رویکرد تحول دیجیتال و با حضور به پرداخت ملت برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه که شرکت “به پرداخت ملت” نیز در آن حضور دارد، جدیدترین فناوری‌ها، دستاورد‌ها و خدمات زنجیره تامین در صنعت پست با رویکرد تحول دیجیتال و هوشمندسازی معرفی می‌شود.

مدیرعامل شرکت “به پرداخت ملت” در این رویداد در گفت و گو با عصربانک با اشاره به فعالیت ها و دستاوردهای این مجموعه خاطر نشان کرد: صنعت پست در حال پیشرفت‌های چشمگیری است. به طوری که هم استارتاپ ها در حال ورود به این صنعت هستند و هم خدمات جدیدی ارائه می‌شود که بخشی از آنها ذیل شرکت ملی پست است و بخشی هم در قالب شرکت‌های خصوصی مشغول به فعالیت هستند.

محمد مهدی تقی پور با بیان این مطلب افزود: در حوزه صنعت پست، شرکت “به پرداخت” زیرساخت‌هایی را برای ارائه سرویس ها و روش‌های خاص به شرکت ها ارائه می‌کند که اولین مورد آن، 6500 دستگاه  پوز اندرویدی بود که به شرکت پست ارائه شد.

وی با بیان اینکه طبیعتا بقیه شرکت‌های پستی مرتبط با این حوزه نیز به چنین سرویس هایی نیاز دارند؛ ادامه داد: ما چنین فعالیت‌هایی را قبلا هم در حوزه شرکت‌های پخش انجام داده ایم و هم اکنون بسیاری از شرکت‌های پخش خدمات خود را از راهکارهای “به پرداخت ملت” عرضه می‌کنند.

نقش سرویس های آنلاین در حوزه پست

تقی پور همچنین درخصوص نقش سرویس‌های آنلاین در حوزه پست بیان کرد: با توجه به حجم درخواست‌ها و حجم ارسال مراسلات، نقش سرویس‌های آنلاین هر ساله خود را بیشتر نشان می دهد. همین امر موجب شده که 6500 دستگاه کارتخوان اندرویدی “به پرداخت ملت”، تقریبا در بالای 95 درصد پست ها توزیع شده و در کل کشور شروع به استفاده از آن کرده اند.

وی با اشاره به اهداف حضور شرکت “به پرداخت” در نمایشگاه پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند گفت: در این نمایشگاه با هدف جذب شرکت ها و مشتریان جدید و نیز شناسایی شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها حضور پیدا کرده ایم که امیدواریم شرکت “به پرداخت” و بانک ملت نقش موثری را در حوزه پست و ارسال مراسلات کشور ایفا کند.

تحویل 6500 دستگاه اندرویدی به شرکت پست

مدیرعامل شرکت “به پرداخت ملت” افزود: طبق درخواست اولیه شرکت ملی پست 6500 دستگاه اندرویدی به شرکت پست تحویل شده است و افزایش این تعداد بر اساس نیاز شرکت پست خواهد بود.

وی در خصوص سرویس‌های این دستگاه‌های اندرویدی تشریح کرد: اصلی ترین سرویس‌هایی که روی این پوزها پیاده سازی شده؛ سرویس پرداخت و تسهیم بوده است. با توجه به اینکه در حال حاضر شرکت ملی پست با تامین کننده ها و فروشندگان زیادی همکاری می کند، یکی از دغدغه ها این است که بسیاری از مشتریان تمایل دارند در محل و پس از مشاهده کالا از نزدیک، هزینه آن را پرداخت کنند. بنابراین پیش از این، امکان پرداخت آنلاین وجود نداشت که این امر باعث می‌شد مشتری از خرید خود منصرف شود.

تقی پور تاکید کرد: مشکل بعدی این بود که تسویه پول با تاخیر زمانی صورت می گرفت، چون مامور پستی باید پول آن کالا را دریافت می کرد و سپس در مرکز پستی، صورت حساب صادر و با فاصله زمانی تسویه انجام می شد. از طرفی اخیرا هم بسیاری از شرکت ها با توجه به بالا رفتن هزینه ها دچار مشکل سرمایه در گردش شده اند و از این رو هر چه این سرمایه در گردش زودتر به دست آنها برسد، به نفع آنها است.

به پرداخت ملت در صنعت پست

قابلیت پوزهای هوشمند

وی ادامه داد: روی پوزهای شرکت پست سرویس پرداخت و تسهیم ارائه شده است و به مرور می توانیم سرویس های بیشتری نیز ارائه کنیم. از جمله اینکه در نظر داریم سرویس امضا و تحویل مشتری، اسکن مدارک و سرویس های دیگر را هم روی این پوزها پیاده سازی کنیم. چرا که این پوزها هوشمند هستند و این هوشمندی برای ارائه خدمات ارزش افزوده مهم است.

تقی پور یادآور شد: حتی سرویس های احراز هویت برای پست، اسکن مدارک و سرویس هایی از این دست، خود به عنوان سرویس های پایه برای سرویس های دیگر کاربرد دارند. به طور نمونه ما چنین سرویسی را برای بانک ملت روی سامانه فرابانک ارائه کرده ایم. در این سامانه، امکان درخواست تسهیلات به صورت غیرحضوری فراهم است که اسکن و جمع آوری مدارک از طریق این سامانه انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: حتی شرکت های دیگر هم می‌توانند از این سرویس به صورت پیمانکاری و روی کارتخوان استفاده کنند و حتی کارمزد خدمات را هم از مشتری بگیرند.

برنامه های توسعه ای

وی همچنین در خصوص برنامه های سال جاری شرکت “به پرداخت ملت” برای حفظ و توسعه بازار با توجه به تغییر مدل کارمزد اظهار داشت: از تاریخ 21 خرداد امسال اگر تغییر کارمزدها اجرایی شود، یکی از بخش‌هایی که تحت تاثیر قرار می‌گیرد، PSP ها هستند.

تقی پور با اشاره به اینکه تاکنون تمرکز PSP ها بر اساس تعداد تراکنش ها بود، گفت: اما اکنون مبلغ تراکنش نقش بسیار مهمتری ایفا می کند و این مبلغ می تواند حتی در مواردی جایگزین تعداد تراکنش ها شود. البته منظور این نیست که تعداد تراکنش ها مهم نیست؛ اما نقش مبلغ در کارمزد مهمتر است. این مسئله مزیتی را برای ما ایجاد می کند و موجب می شود که اهداف بانک ها و PSP ها هم راستاتر شود و چالش همیشگی بین بانک ها و PSP ها رفع می شود.

وی با تاکید بر اینکه موضوع قرارداد هر PSP با بانک ها باید حل شود، گفت: یکی از چالش های ما این بود که با توجه به کارمزدهایی که به خاطر تراکنش به بانک ها تحمیل می شد، بعضی از بانک ها تمایل نداشتند با PSP های متعددی قرارداد ببندند و تمایل داشتند با یک یا دو PSP همکاری کنند.

رفع چالش بین بانک ها و PSP ها

تقی پور با بیان اینکه اکنون با تغییر مدل کارمزد، این مشکل برطرف می شود و این به معنای توسعه بازاری بزرگ برای به پرداخت است، اضافه کرد: درواقع به پرداخت که پیش از این نمی‌توانست با چند بانک بزرگ همکاری کند، در سال جاری از این امکان برخوردار می‌شود. پس طبیعتا می تواند به مشتریان بزرگتری دست پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سال گذشته پیشرفت خوبی در حوزه پوز فروشگاهی کسب کردیم و امسال هم با همان رویکرد پیش می رویم، گفت: در این راستا به احتمال زیاد تمرکز ما روی مشتریان با منابع بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت “به پرداخت ملت”، تعداد کارتخوان این مجموعه را در حال حاضر یک میلیون و 40 هزار دستگاه اعلام کرد و افزود: اما با توجه به قدمت به پرداخت و عمر دستگاه ها، نیاز به نوسازی بیشتری هم نسبت به PSP های دیگر داریم. اما امسال برنامه ریزی کرده ایم که از دو کانال مختلف، یعنی خرید پوزهای جدید توسط خود شرکت و همچنین فروش دستگاه های پوز، تعداد ناوگان خود را افزایش دهیم.

اقدامات اثربخش در حوزه IPG و اینترنتی

وی در پایان با اعلام اینکه در حوزه IPG و اینترنتی نیز دو حرکت خوب را شروع کرده ایم؛ بیان کرد: از ابتدای امسال همکاری بسیار ویژه ای را با رویکرد جدید با پرداخت یارها و شرکت های استارتاپی و فیلدهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ شروع کرده‌ایم. در سال گذشته تعامل خوبی را با اسنپ و دیجی پی داشتیم و در حال گسترش تعامل با آنها هستیم.

وی خاطر نشان کرد: به طور بسیار جدی برنامه ریزی کرده ایم که در حوزه IPG نیز اختلاف خود را با شرکت اول کاهش دهیم. هرچند در این بخش نوساناتی وجود داشته، اما ممکن است که رشد ما در بخش IPG حتی از کارتخوان‌ها نیز بالاتر برود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.