پیش بینی بانک روسی درباره زمان آغاز تراکنش مالی در شعبه تهران

معاون رئیس هیأت مدیره بانک وی.تی.بی ( VTB) روسیه با اشاره به افتتاح نمایندگی این بانک در ایران گفت: احتمال دارد این نمایندگی نخستین تراکنش های خود را اواخر سال ۲۰۲۳ یا اوایل ۲۰۲۴ میلادی (زمستان ۱۴۰۲) در تهران آغاز کند.

آناتولی پچاتنیکوف در حاشیه بیست و ششمین مجمع همکاری های اقتصادی سن پترزبورگ روسیه افزود: انگیزه اصلی ما برای افتتاح نمایندگی در ایران، قبل از هر چیز مطالعه عملکرد این کشور در شرایط محدودیت و تحریم است، زیرا همانطور که می دانید، این کشور مدت زیادی است که در تحریم، وضعیت مشابه روسیه در مقطع کنونی، قرار داشته است.
وی اظهار داشت: نمایندگی این بانک هنوز معاملات عملی با طرف ایرانی را آغاز نکرده است اما احتمالا برنامه های بزرگ در حوزه هایی همچون حمل ونقل و توسعه بنادر در راستای برنامه های وزارت حمل و نقل روسیه اجرا خواهد شد.
معاون رئیس هیات مدیره بانک وی.تی.بی روسیه همچنین گفت: احتمالا شکل های دیگری از همکاری نیز امکان پذیر باشد که با توجه به درخواست کشور میزبان می تواند بررسی شود.

مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ بزرگترین گردهمایی سالانه اقتصادی روسیه است که ۲۴ خردادماه جاری آغاز به کار کرد و در آن هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی حضور داشت. این مجمع اقتصادی که با برپایی نمایشگاهی از ظرفیت های شرکت ها و کشورهای مختلف همراه است،‌ روز شنبه ۲۷ خردادماه به کار خود پایان داد.

معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اعلام کرده بود: پس از تلاش‌های مستمر و پیگیری سازمان‌توسعه تجارت، بانکVTB؛ دومین بانک بزرگ روسی، دفتر نمایندگی خود را در ایران دایر کرد.
علیرضا پیمان پاک افزود: این نخستین بانک‌ روسی است که در ایران حضور مستقیم داشته و در انتقال بخشی از درآمدهای ارزی از شبکه تراستی به شبکه بانکی و شفافیت تجارت موثر خواهد بود.
محسن کریمی معاون بین‌الملل بانک مرکزی پیش از آن گفته بود: بانک VTB به عنوان دومین بانک بزرگ روسیه در حال افتتاح دفتر نمایندگی در تهران است و شعب دو بانک ایرانی در روسیه نیز افتتاح می‌شود.
وی افزود: هدف تاسیس دفتر نمایندگی بانک‌های هر کشوری در خارج از آن کشور عمدتا برای شناسایی فرصت‌های اقتصادی چه از جهت تجاری و چه سرمایه‌گذاری است؛ بنابراین تاسیس دفتر نمایندگی یک بانک روسی در ایران شروع خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور تلقی می‌شود.
کریمی اظهار کرد: هرچه روابط بانکی در چارچوب رسمی و شکل متعارف خود توسعه یابد؛ عملا باعث خواهد شد نقل و انتقالات وجوه از شیوه‌های غیررسمی و نامتعارف و بعضا پرریسک و پرهزینه خارج شده و وارد شیوه‌های رسمی و بانکی شود که متعارف و کم‌ریسک‌تر و کم‌هزینه‌تر برای آحاد اقتصادی و تجار دو کشور است.
معاون بین الملل بانک مرکزی اقدام جدید بانک روسی در ایران را موثر ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم بانک‌های دیگر روسیه نیز به این جریان بپیوندند که البته مذاکرات را از ماه‌ها پیش با آن‌ها آغاز کرده‌ایم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.