به‌ پرداخت، یارِ پذیرندگان در نظام جدید کارمزد

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت از رویکرد جدید این مجموعه برای ارايه راهکارهای شخصی‌سازی شده به پذیرندگان خرد و بزرگ خبر داد. محمدمهدی تقی‌پور در نشست تخصصی «استفاده از ابزارهای شخصی‌سازی‌شده در صنعت پرداخت» که ظهر روز یکشنبه، چهارم تیرماه در سالن 8 و 9 بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ برگزار شد، سخنرانی کرد.

مدیرعامل شرکت به‌‍پرداخت ملت در آغاز این نشست گفت: «ما در سیستم جدید شبکه پرداخت با چالش‌هایی مواجه‌ایم که در کنار تغییرات اتفاق افتاده در نظام کارمزد، تفاوت‌هایی را هم در رفتار پذیرندگان ایجاد کرده است. همان‌طور که مطلعید در نظام کارمزد جدیدی که در حال پیاده‌سازی است پذیرندگان ناچار به پرداخت کارمزد در قبال خدماتی هستند که دریافت می‌کنند. در این نظام دو اتفاق در حال رخ دادن است. اتفاق نخست تغییر تعرفه و اتفاق دوم تغییر رفتار است که شامل پرداخت هزینه از سوی ذی‌نفعان جدید می‌شود.»

تقی‌پور با اشاره به این که پذیرندگان یکی از بازیگران جدید شبکه پرداخت هستند ادامه داد: «پذیرندگان تا پیش از این در ازای خدماتی که دریافت می‌کردند نه تنها هزینه‌ای متقبل نمی‌شدند که تحت عنوان کش‌بک، اقلام تبلیغاتی و… بسته‌هایی هم می‌گرفتند، اما در شرایط فعلی که پذیرندگان برای دریافت خدمات ناچار به پرداخت هزینه‌اند، طبیعتا انتظاراتی هم دارند. آن‌چه در نظام کارمزد جدید مغفول مانده همین نکته است که پذیرنده در ازای هزینه‌ای که می‌پردازد چشم انتظار دو مسئله است؛ یکی دریافت خدمات بهتر و افزایش توانمندی‌های سرویسی که قابل تعامل باشد و دیگری ایجاد تمایز شرکت‌های پرداخت در سرویس‌هایشان.»

تقی‌پور با تقسیم بندی پذیرندگان به دو دسته خرد و بزرگ، از برخی صنوف و پذیرندگان انفرادی به عنوان پذیرندگان خرد نام برد و افزود: «به عنوان مثال شرکت‌های اینترنتی اگرچه به ظاهر یک شرکت به نظر می‌رسند اما حجم مالی تراکنش‌هایشان به گونه‌ای است که در قالب صنف‌شان هم قابل توجه‌اند. آن‌چه ما در قبال این پذیرندگان خرد و بزرگ موظف به انجام آن هستیم ارائه راهکارهایی شخصی‌سازی شده است. شرکت به‌پرداخت در شیوه کلاسیکی که تا به حال پیاده می‌کرد به ارائه ابرازهایی به صنوف مختلف می‌پرداخت که از جمله آن‌ها می‌توان به خدمات به‌پرداخت در حوزه سلامت اشاره کرد. کیوسک‌های متصل به سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) و رفتار تازه شکل داده شده در پرداخت‌های داروخانه‌ها از جمله این موارد بوده است. به گونه‌ای که پرداخت با کیوسک، داروخانه‌ها و از جمله داروخانه‌های شبانه‌روزی را تقریبا از استخدام صندوق‌دار معاف کرده است. در حوزه سوپرمارکت‌ها نیز با اتصال ترازو به پایانه پوز اتفاقی که رخ داد انتقال عدد به شکل مستقیم بر روی دستگاه پوز بود. اتصال صندوق‌های فروشگاهی به سیستم‌های ما، بارکدخوان‌ها، فیش‌پرینترها و اسکن‌ریدرهای ارائه‌شده به صنوف از جمله دیگر خدمات ما بوده است.»

مدیرعامل به‌پرداخت با اشاره به آن‌چه به سازمان‌های دولتی ارائه شده است به فارا (کالابرگ الکترونیکی) اشاره کرد و افزود: «فارا راه‌حلی کاملا اختصاصی است که با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش برده می‌شود و از طریق آن یارانه اعتباری بر روی پوزهای شرکت‌های PSP پیاده‌سازی می‌شود.به این معنا که دستگاه‌های پوزما هم از توانایی ارائه سرویس کلاسیک پرداخت برخوردار است و هم شبکه اعتباری غیرنقدی و کالابرگ را پوشش می‌دهد، این ارزش افزوده‌ای است که بر روی دستگاه‌‍‌های الکترونیکی ما پیاده‌سازی شده است. خرید اعتباری یا BNPL مفهوم دیگری است که بسیاری از شرکت‌ها علاقه‌مندان به دریافت خدماتی در خصوص آن هستند و این خدمات بر روی دستگاه‌های پوز هوشمند واندرویدی ما قابل ارائه است. راه حل شخصی‌سازی شده دیگری که به شرکت ملی پست ارائه داده‌ایم، تسهیم در محل است. ارسال کالای بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی به این صورت است که ابتدا کالا را تحویل می‌دهند و سپس هزینه را دریافت می‌کنند. اتفاقی که اگرچه برای مشتری جذاب است اما برای کسب‌وکارهای کوچک با گردش مالی اندک تبعاتی از جمله طولانی مدت شدن جمع‌آوری و بازگشت هزینه‌هایی که متحمل شده‌اند را به همراه خواهد داشت. راه حل شخصی‌سازی شده ما برای شرکت پست از این قرار است که به محض تحویل کالا به مشتری از طریق پایانه ارائه شده از سوی ما تسهیم درآمد اتفاق می‌افتد.»

تقی‌پور با اشاره به دیگر خدمات شرکت به‌پرداخت به صنوف شامل ارایه دستگاه‌های پین ‌پد (Pin Pad)، خریدهای تخفیف‌دار و اعتبارات ارائه شده به مشتریان اشاره کرد و افزود: «آن‌چه اکنون اهمیت دارد این است که ما می‌بایست در نظام جدید کارمزد پا را از این فراتر بگذاریم. یکی از محصولاتی که در همین راستا در تابستان پیش رو رونمایی خواهیم کرد کیف پول بانک عامل خواهد بود. مسئله‌ای که تا به حال چندان بر روی آن متمرکز نشده بودیم چرا که پیش‌نویس چندین دستورالعمل متفاوت از سوی بانک مرکزی در دستور کار بود. اکنون با وحدت رویه‌ای که ایجاد شده است، شرکت به‌پرداخت ملت به عنوان یکی از اولین مجموعه‌های پرداخت بانکی قصد رونمایی از اولین کیف پول مبتنی بر بانک عامل بر مبنای پیش‌نویس بانک مرکزی را دارد.»

او با اشاره به این که سرویس‌هایی که به آن‌ها اشاره کرده است سرویس‌های کلاسیکی بودند که باید از آن‌ها به سرویس‌های جدید مهاجرت کرد، افزود: «در نظام کارمزد جدید، کارمزدی که از سوی پذیرندگان پرداخت می‌شود حساسیت‌برانگیز است. چرا که آن‌ها به عنوان مثال علاقه‌مند به تجمیع این کارمزدها هستند.  راه حلی که می‌تواند این پرداخت‌ها را تجمیع کند، کیف پول است. به عنوان مثال تصور کنید که شما در طول هفته از کارت‌تان برای پرداخت کرایه تاکسی، خرید از سوپرمارکت و… استفاده می‌کنید. بابت تک‌تک این خریدها، در شبکه بانکی کارمزدی برای پذیرندگان لحاظ می‌شود. این هزینه کارمزد برای پذیرندگان بزرگی مانند اسنپ، دی‌جی‌کالا و… که اکوسیستمی را شکل داده‌اند بیشتر هم می‌شود و این جاست که کیف پول می‌تواند با تجمیع تراکنش‌ها قابلیت خود را به رخ بکشد. به این معنا که شما یک مرتبه کیف پول‌تان را شارژ می‌کنید و از آن به بعد تراکنش‌های خریدتان در محیط کیف پول اتفاق می‌افتد.»

تقی‌پور با بیان این که راه‌حل شخصی‌سازی شده کیف پول بانک عامل در تابستان امسال با حضور دو پذیرنده بزرگ عملیاتی خواهد شد، تصریح کرد: «این کیف پول کاملا براساس پیش‌نویس‌های بانک مرکزی پیاده‌سازی شده است. یکی از مزایای کیف پول بانک عامل برای پذیرندگان، موضوعات مالیاتی است. اپراتورهای مالیاتی نیازمند آنند که سندهای خرید و فروش شرکت‌ها را به صورت الکترونیک دریافت کنند. کیف پول‌های کلاسیکی که در حال حاضر در استارتاپ‌ها و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد به گونه‌ای نیست که آن‌ها را مجاز به تولید سندهای مالی براساس فرآیندهای بانک ملت کند. این در حالی است که کیف پول جدید ما می‌تواند مرجعی مناسب برای اداره مالیات باشد و پذیرندگان‌مان را از سردرگمی ناشی از این که بخواهند اتفاقات رقم خورده در کیف پول‌شان را براساس سندهای جداگانه‌ای که مورد تایید اداره مالیات باشد تنظیم کنند نجات می‌دهد. این یکی از راه‌حل‌های شخصی‌سازی شده‌ای است که ما ارائه می‌دهیم.»

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت، اعتبار، تخفیف و باشگاه مشتریان را از جمله مواردی دانست که به‌گفته او می‌توان آن‌ها را روی کیف پول اجرایی‌شان کرد. تقی پور اضافه کرد: «مجموع این خدمات در راستای جبران هزینه‌ای است که پذیرنده در نظام جدید کارمزد در ازای دریافت خدمات ناچار به پرداخت آن است.» او همچنین ابراز امیدواری کرد در صورت اجرایی شدن نظام جدید کارمزد با موفقیت، اقبال به سمت چنین سرویس‌های شخصی‌سازی شده‌ای نیز بیش از پیش شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.