چک‌های غیرصیادی فقط در بانک صادرکننده نقد می‌شوند

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: مردم از ابتدای مهر ماه چک‌های غیر صیادی را فقط می‌توانند در بانک صادرکننده نقد کنند؛ این عمل به دلیل ایجاد محدودیت برای چک‌های قدیمی است تا افراد به سمت چک‌های صیادی حرکت کنند.

«مهران محرمیان» معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اعلام این موضوع اظهار داشت: مردم از ابتدای مهر ماه چک‌های غیر صیادی را فقط می‌توانند در بانک صادرکننده نقد کنند؛ این عمل به دلیل ایجاد محدودیت برای چک‌های قدیمی است تا افراد به سمت چک‌های صیادی حرکت کنند البته این موضوع نباید باعث نگرانی شود، چون چک‌های قدیمی هنوز پذیرش می‌شوند.

او همچنین در رابطه با پروژه جدید چک بیان کرد: در 2.5 سال گذشته با انجام 17 پروژه مختلف در شبکه بانکی، پروژه جدید چک به سرانجام رسید. این پروژه جدید نتایج درخشانی دارد به عنوان مثال کاهش آمار زندانی‌های چک از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: آمار زندانی‌های چک در سال 96 روزانه به تعداد 10 نفر رسیده بود به صورتی که در تیر ماه همان سال بیش از 250 نفر زندانی بابت چک داشته‌ایم. در سال 1401 این آمار 20 برابر کاهش پیدا کرده و در شهریور همان سال هر 2 روز یک نفر بابت چک زندانی شده است. این روند نزولی ادامه دارد و در سال 1402 این عدد 30 برابر کاهش داشته به گونه‌ای که هر 3 روز یک نفر بابت چک زندانی شده است.

محرمیان بیان کرد: تعداد زندانی‌های زن نیز کاهش خوبی داشته است. در اردیبهشت ماه امسال فقط 9 نفر زندانی مرتبط با چک داشته‌ایم. تعداد چک‌های برگشتی نیز از حدود 18 درصد در سال 96 به حدود 7 درصد رسیده است و در آبان ماه سال گذشته این میزان به زیر 7 درصد رسید. زمان رفع سوء اثر چک‌های برگشتی که برای 80 درصد چک‌ها 45 روز بود، به 3 روز رسیده است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که دلیل عدم اجرای قانون تعیین سقف اعتباری برای متقاضیان چیست؟ تأکید کرد: در قانون اصلاح صدور چک این موضوع آمده است و پیشنهاد بانک مرکزی در این موضوع به شورای پول و اعتبار داده شد، اما شورا خواستار است که این قانون با دقت بیشتری اجرا شود تا محدودیت برای فعالین اقتصادی ایجاد نشود. در این موضوع و حوزه اعتبارسنجی به زودی شاهد اتفاقات خوب با تصویب شورا خواهیم بود.

وی به این پرسش که چرا امکان وصول الکترونیکی چک فراهم نمی‌شود؟ گفت: اینطور نیست؛ در حال حاضر امکان وصول غیرحضوری چک الکترونیک در 7 بانک عملیاتی است و عده زیادی از مردم هم از این چک‌ها استفاده می‌کنند. بالای 300 هزار چک الکترونیک هم صادر شده و خوشبختانه چک‌های الکترونیک قابیلت نقد شدن الکترونیک هم دارند. برای چک‌های کاغذی نیز مشکل حقوقی وجود دارد و با حل این مشکل امکان نقد شدن برای چک‌های کاغذی نیز ایجاد می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.