نصف سپرده‌های هر استان باید به همان استان اختصاص یابد/ هشدار تعطیلی شعب بانک های متخلف

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بانک‌ها باید حداقل ۵۰ درصد سپرده‌های هر استان را به پروژه‌های عمرانی یا تسهیلات خرد همان استان تخصیص دهند،گفت: اگر اقدامات بانک مرکزی منجر به تعطیلی شعب بانک‌های متخلف شود، بازدارندگی کامل را خواهد داشت.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در خصوص جزئیات انحراف قابل توجه برخی بانک‌های خصوصی در مورد نسبت تسهیلات به سپرده و بنگاه‌داری بانک‌ها گفت: یکی از دغدغه‌های دولت مسئله عدالت منطقه‌ای در دسترسی به تسهیلات بانکی است. برخی از نقاط کشور فاصله بسیار زیادی با مرکز دارند و برخی دیگر دسترسی‌های بیشتری دارند.

وی افزود: در جریان سفرهای استانی ریاست جمهور نیز یکی از پرتکرار ترین نارضایتی‌ها این بود که برخی از بانک‌های کشور سپرده‌های مردم یک استان را جمع‌آوری می‌کنند اما سهم ناچیزی از آن را صرف پروژه‌های همان استان می‌کنند. مقصد بیشتر این سپرده‌ها دو تا سه استان برخوردار است.

اختلاف 80 درصدی نسبت سپرده به تسهیلات بانک‌های دولتی و غیردولتی در استان بوشهر

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه به این ترتیب با محرومیت سایر استان  مواجه هستیم، گفت: براساس اطلاعات به دست آمده این وضعیت در اکثر استان‌های کشور شایع است. به طور مثال در استان بوشهر در حالی که نسبت تسهیلات به سپرده بانک‌های دولتی حدود 83 درصد است (حدود 85 یا 86 درصد به معنای استفاده کامل از سپرده‌های استان برای همان استان است)، این نسبت در مورد یکی از بانک‌های غیر دولتی 6 درصد، یک بانک غیر دولتی دیگر 5 درصد و یک بانک غیر دولتی دیگر 3 درصد است.

وی تاکید کرد: این 3 درصد به این معنا است که 97 درصد سپرده‌های مردم آن استان به خارج از استان و به 3 یا 4 استان برخوردار منتقل می‌شود.

خاندوزی ادامه داد: در مورد استان کرمانشاه نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی در خصوص بانک‌های دولتی 96 درصد(بالاتر از حد مورد انتظار) اما برخی از بانک‌های غیر دولتی 13 درصد و دو بانک نیز هستند که 11 درصد منابع جذب شده در استان‌ را به خود پروژه‌های این استان اختصاص می‌دهند و یک بانک نیز وجود دارد که تنها 6 درصد از منابع استان را به خود همان استان پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه استان کهکیلویه بویراحمد، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، قم همدان نیز شرایط به همین ترتیب، گفت: تلاش ما این است که با تدابیری که بانک مرکزی اجرایی خواهد کرد، بتوانیم این نابرابری را اصلاح کنیم.

تعیین حداقل 50 درصد برای نسبت تسهیلات به سپرده در هر استان/ پیشنهاد وزارت اقتصاد برای جلوگیری از گسترش شعب بانک‌های متخلف در استان‌ها

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد میانگین نسبت تسهیلات به سپرده در سطح کشور گفت: عدد میانگین برای هر استان و بانک متفاوت است. مسئله مهم این است که این موضوع مورد توجه دولت قرار گرفته است و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در یک بخشنامه بسیار خوب، بانک‌ها را مکلف کرده است که باید حداقل 50 درصد سپرده‌های هر استان را به پروژه‌های عمرانی و یا تسهیلات خرد همان استان تخصیص دهند.

وی با تاکید براینکه با این وجود بانک‌ها یه ویژه بانک‌های غیر دولتی فاصله بسیار زیادی با عدد مصوب بانک مرکزی دارند، تاکید کرد: پیشنهاد ما به عنوان وزارت اقتصاد و دارایی این است که پس از مهلت قانونی به بانک‌ها برای اصلاح رویه خودشان اگر رویه 50 درصد بانک مرکزی اعلام نشد، امکان توسعه شعب از بانک‌های متخلف در استان‌ها گرفته شود.

باید بتوانیم با اصلاح این روند شاهد جریان نسبتا متوازن وجوه بانکی در بخش‌های مختلف کشور و همینطور استان‌ها باشیم.

تعطیلی شعب بانک‌های متخلف بازدارنده است؟

خاندوزی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال برخوردهای بیشتر با بانک‌های متخلف گفت: برخورد بیشتر نیازمند مصوبات بانک مرکزی در این زمینه است اما در همین مرحله نیز اگر اقدامات بانک مرکزی منجر به تعطیلی شعب بانک‌های متخلف شود، بازدارندگی کامل را برای تغییر رفتار بانک‌های متخلف خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.