بانک‌ها با وجود شرکت‌های زیان‌ده در مقابل واگذاری اموال مازاد مقاومت می‌کنند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بانک‌ها با وجود شرکت‌های زیان‌ده که در اختیار دارند و با انبوهی از بدهی‌های انباشته که مرتب بر میزان آن نیز افزوده می‌شود در مقابل واگذاری اموال مازاد مقاومت می‌کنند.

ذبیح الله خداییان در نشست تخصصی صاحبنظران اقتصادی با موضوع بررسی برنامه «مهار تورم و رشد تولید» که با حضور رئیس کل بانک مرکزی و اصحاب صاحبنظر در حوزه اقتصادی در سازمان بازرسی برگزار شد، با اشاره به ورود علمی این سازمان به حوزه‌های تخصصی، هدف از برگزاری نشست‌ با مسئولان و متخصصان را هم اندیشی و استفاده از نظرات آنان در بازرسی‌ها و آسیب‌شناسی‌ها عنوان کرد.

خداییان با اشاره به دستیابی توامان به رشد تولید و مهار تورم، تصریح کرد: اگر تصمیمات به درستی اتخاذ و اجرا شود، در مجموع رونق تولید و مهار تورم شکل خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: اگر تسهیلات بانکی که میزان آن کلان است به جای دلالی و امور غیرتولیدی به سمت تولید سوق داده شود در «رونق تولید و مهار تورم» تاثیر مثبت خواهد داشت.

خداییان با اشاره به عوامل تاثیرگذار در مهار تورم، به وظایف بانک مرکزی در این زمینه اشاره کرد و گفت: اکنون اقتصاد بانک محور است و بازار سرمایه آن طور که باید بر اقتصاد تاثیرگذار نیست و بر همین اساس بانک مرکزی متولی اصلی این بخش است.

وی شفافیت در نظام بانکی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد که بانک مرکزی با نظارت درست و دقیق بر بخش‌های مختلف می‌تواند به مهار تورم کمک کند.

رئیس سازمان بازرسی کشور به نظارت‌های الزامی بانک مرکزی بر بخش‌های مختلف اشاره کرد و افزود: میزان پایه پولی، میزان اضافه برداشت، نوع تسهیلات و معوقات می‌تواند بر تورم تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به ورود بانک مرکزی در این مقوله‌ها در عین حال تاکید کرد که نظارت‌ها باید تا شفافیت کامل سیستم بانکی کشور با جدیت ادامه یابد.

خداییان از شفاف نبودن سیستم بانکی انتقاد کرد و ادامه داد: اگر می‌خواهیم در بازار پولی و بانکی نقش ایفا کرده و آثار آن در مهار تورم و رشد تولید ظهور و بروز پیدا کند، باید نسبت به شفاف سازی سیستم بانکی اقدام شود.

وی، الزام بانک مرکزی به اجرای قوانین بر زمین مانده حوزه بانکی را مورد توجه قرار داد و گفت: از جمله این قوانین، قانون رفع موانع تولید است که ماده ۱۶ آن تصریح دارد که بانک‌ها باید ظرف سه سال از بنگاهداری خارج شوند و به عبارتی سالی ۳۰ درصد از بنگاه‌های خود را واگذار کنند اما به این ماده قانونی توجهی نشده و بر همین اساس سازمان بازرسی نامه هشداری به بانک‌ها ارسال کرده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: بانک‌ها با وجود شرکت‌های زیان دهی که در اختیار دارند و با انبوهی از بدهی‌های انباشته که مرتب بر میزان آن نیز افزوده می‌شود در مقابل واگذاری اموال مازاد مقاومت می‌کنند.

خداییان با رد این ادعا که دستگاه‌های نظارتی مانع مولدسازی هستند، اظهار داشت: عامل اصلی اجرانشدن مولدسازی خود مدیران هستند و آنها نمی‌خواهند از بنگاهداری خارج شوند و مقصر دستگاه‌های نظارتی نیستند.

رئیس سازمان بازرسی با اشاره به اضافه برداشت بانک‌ها، ارتباط این موضوع با بنگاهداری را یادآور شد و گفت: تنها دلیل اضافه برداشت بانک ها تسهیلات تکلیفی نیست و به موضوعات دیگر از جمله بنگاهداری ارتباط دارد.

خداییان با اشاره به تلاش و همکاری دستگاه قضایی در دوران تحول و تعالی به تامین امنیت اقتصادی بر اساس رویکرد ریاست قوه قضاییه اشاره کرد و سیاست سازمان بازرسی کل کشور در این مقوله را توجه به صلاحیت افراد در واگذاری‌ها عنوان کرد.

وی گفت: کارخانه یا بنگاه اقتصادی باید به فردی واگذار شود که هدف آن ایجاد تولید و اشتغال نه تعطیلی کارخانه و فروش زمین باشد.

رئیس سازمان بازرسی یادآور شد: اگر با بررسی همه جانبه، یک واحد تولیدی رایگان یا با قیمت کمتر به متخصصان خبره و کار بلد واگذار شود به طوری که شخص خریدار با توسعه آن بنگاه اقتصادی اشتغال ایجاد کرده و تولید را افزایش دهد و دولت هم مالیات خود را دریافت کند قطعا رونق تولید رقم خواهد خورد.

خداییان، سیاست سازمان بازرسی در مولدسازی و خروج از بنگاه داری را کمک به دولت عنوان کرد و افزود: سازمان بازرسی به عنوان یک دستگاه نظارتی تلاش دارد که در همه حوزه‌ها علمی و تخصصی ورود کرده تا بر این اساس نظارت بر حسن جریان امور به خوبی رقم بخورد.

بنابراین گزارش، در بخش ابتدایی این نشست رئیس کل بانک مرکزی برنامه‌های این بانک برای تحقق شعار سال را تشریح کرد.

محمدرضا فرزین با ابراز امیدواری نسبت به مهار تورم گفت: امسال برنامه بانک مرکزی این است که تورم را کاهش دهد و ظرفیت کشور اجازه می‌دهد تورم را کاهش دهیم.

وی با تاکید بر جلب اعتماد مردم گفت: حتما باید درر زمینه انتظارات مردم کار کنیم و سیاست بانک مرکزی این است که اعتماد مردم را تقویت کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.