جستجوی اسکناس در یک روز گرم تابستانی

چند ماهی است که خودپردازهای برخی بانک‌ها در میادین و معابر اصلی شهر خالی از اسکناس است و در پاسخ به مشتریان خود مبنی بر دریافت وجه نقد اعلام می‌کند «درخواست شما قابل اجرا نمی‌باشد»

موضوع نبود یا کمبود اسکناس در دستگاه‌های خوپرداز به دی و بهمن سال گذشته بازمی‌گردد که بسیاری در تماس با خبرنگاران از نبود پول نقد در خودپردازهای بانک‌ها گلایه می‌کردند.

با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز قرار داشتیم و تقاضا برای اسکناس در سطح جامعه زیاد بود، بانک مرکزی اعلام کرد تمهیدات و تدابیر لازم برای رفع این مشکل انجام شده است و انواع اسکناس و ایران چک از طریق شبکه بانکی توزیع می‌شود.

در سال جدید و با گذشته بیش از سه ماه از سال، دوباره اخباری مبنی بر نبود وجه نقد در دستگاه‌های خودپرداز و شعب بانکی شنیده می‌شود.

یکی از افراد در تماس با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای رفتن به محل کار و دادن کرایه تاکسی نیاز به پول نقد داشتم. برای دریافت اسکناس به چندین خودپرداز بانک خصوصی و دولتی در محدوده میدان ولیعصر مراجعه کردم اما دستگاه‌ها اعلام می‌کردند که وجه نقدی ندارند.

این شهروند ادامه داد: برای گرفتن اسکناس چندباری به خودپردازهای میدان ولیعصر را در جهات مختلف مراجعه کردم و سرانجام موفق شدم از یکی از خودپردازها اسکناس بگیرم.

وی گفت: وقتی موضوع را با راننده تاکسی در میان گذاشتم راننده گفت چند ماهی است که مسافران از نبود اسکناس گله‌مند هستند و حتی در مواقعی ناچار شدم شماره کارت خود را برای واریز کرایه تاکسی به آنها بدهم.

یکی دیگر افراد در این باره گفت: چند روز پیش که فرزندم را به کلاس آموزشی می‌بردم از من خواست که وجه نقد به او بدهم، اما چون اسکناسی نداشتم به دستگاه‌های خودپرداز رفتم تا وجه موردنظر را به فرزندم بدهم.

وی افزود: به بیش از پنج دستگاه خودپرداز مراجعه کردم، اما اسکناسی در دستگاه‌ها وجود نداشت.

ادعای بانک‌ها؛ مشکلی در تامین اسکناس ندارند

در مشاهدات میدانی و مراجعه به بانک‌ها متصدیان اعلام کردند مشکلی برای ارائه وجه نقد به مشتریان نداریم و بهانه می‌آوردند که به تازگی اسکناس دستگاه تمام شده است و در اسرع وقت اسکناس در داخل دستگاه قرا رمی‌دهند.

برخی نیز عنوان می‎‌کردند که وجه نقد برای قراردادن در دستگاه ندارند و پس از چند ساعت از آغاز به کار که اسکناس به شعب می‌آید وجه نقد در دستگاه قرار می‌دهند.

البته سال گذشته که بحث نبود اسکناس در دستگاه‌های کارتخوان بالا گرفت که «علیرضا قیطاسی» دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی در مورد موضوع کمبود اسکناس بانک‌ها و عدم تزریق آن به دستگاه‌ها، گفت: موردی از بانک‌ها به شورای هماهنگی بانک‌ها گزارش نشده که با کمبود اسکناس مواجه باشند و هیچ مشکلی از نظر تامین مالی در کشور وجود ندارد و از خزانه‌های بانک مرکزی هم پیگیری کردیم، مشکلی وجود ندارد.

«مهران محرمیان» معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز در همان ایام اعلام کرد: با گسترش عملیات بانکی به صورت الکترونیکی تقاضا برای اسکناس در کشور کاهش یافته است و افراد بیشتر مبادلات خود را با کارت بانکی انجام می‌دهند اما با این حال مشکل کمبود وجه نقد در خودپردازها مقطعی و گذرا است و به زودی برطرف می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.