اندازه بازار API در سال ۲۰۲۲

مدیرعامل ارتباط فردا در ارائه‌ای اهمیت توسعه اکوسیستم نوآوری باز در ایران و دنیا، API First را رویکردی برای توسعه محصولات و زیرساخت‌ها دانست و عنوان کرد که معماری سرویس‌ها و خدمات براساس این نوآوری است و بنابراین باید در اولویت قرار گیرد.

مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل ارتباط فردا اعلام کرد که مجموعه فینوتک به عنوان بازوی نوآوری باز هلدینگ ارتباط فردا در حال حرکت به سمت اوپن فایننسینگ است و گفت که اکوسیستم نوآوری‌های باز در این مجموعه به بلوغ رسیده و در حال رشد و توسعه است.

طبق اعلام وکیلی‌نیا اندازه بازار اوپن ای‌پی‌آی در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۸ میلیارد دلار اعلام شد و در دو سال حدود ۳۱ میلیارد دلار رشد کرده است.

وکیلی‌نیا در ادامه سخنرانی خود در هجدهمین رویداد فیناپ، توضیح داد: «API First رویکردی است برای توسعه محصول و زیرساخت و به تبع براساس این رویکرد پیش از اینکه وارد موضوع معماری و پیاده‌سازی سرویس‌ها شویم APIها را در اولویت قرار می‌دهیم و همین موضوع انعطاف‌پذیری سیستم را افزایش می‌دهد و علاوه بر آن از هزینه‌های توسعه می‌کاهد.»

به گفته او تفاوت بانکداری باز و ای‌پی‌آی‌فرست این است که ای‌پی‌آی‌فرست در واقع برمبنای معماری و استفاده از فضای برقراری ارتباط با شرکت‌ها و مجموعه‌ّای ثالث است ولی بانکداری باز در ارائه خدمات بانکی و مالی به این شرکت‌های ثالث تعریف می‌شود.

طبق توضیحات وکیلی‌نیا، بهبود سرعت و کاهش هزینه‌های توسعه و کاهش ریسک شکست از جمله مزایای مهم استفاده از روش ای‌پی‌آی‌فرست است.

مدیرعامل ارتباط فردا عنوان کرد:‌ «اکوسیستم نوآوری‌ باز، چه در ایران و چه در دنیا، به‌سرعت در حال رشد است و اولین و مهمترین روند هم مشاهده ای‌پی‌آی‌فرست در معماری اولیه پلتفرم‌هاست و موضوع بعدی معماری و مدل کسب‌وکارها بر این مبناست.»

او تأکید کرد که مسئله امنیت بعد از گسترش بیش از پیش ای‌پی‌آی‌فرست‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده و معماری میکروسرویس‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.

او در ادامه توضیح روند تغییر و رشد اکوسیستم نوآوری‌های باز توضیح داد: «هوش مصنوعی هم برپایه استفاده از ای‌پی‌آی‌هاست که به توسعه یادگیری ماشین و سرویس‌های دیگر هوش مصنوعی کمک می‌کنند.»

او در ادامه تأکید کرد که اکوسیستم نوآوری‌ باز با سرعت بالایی در حال رشد است و این موضوع در ایران نیز صدق می‌کند.

طبق توضیحات وکیلی‌نیا مشخص کردن استراتژی، آماده‌سازی تمام اجزای سازمان در تیمی مختلف برای رشد و توسعه اکوسیستم، ساخت فناوری در سطح سازمان و ورود به بازار از مراحل بلوغ اکوسیستم ای‌پی‌آی هستند.

به گفته او دو نکته مثبت در خصوص اکوسیستم ای‌پی‌آی از سمت مشتریان وجود دارد که یکی علاقه آن‌ به استفاده از این فناوری و دومی هم رشد سوددهی این اکوسیستم با استقبال مشتریان است.

وکیلی‌نیا در ادامه با ذکر دو شرکت به عنوان نمونه‌های موفق فعالیت در اکوسیستم ای‌پی‌آی گفت: «یک شرکت در آمریکا تشکیل شده که به ۱۴۰۰ شرکت دیگر سرویس می‌دهد، ۳۰ میلیون کاربر دارد و به ۱۶ هزار منبع دیتا متصل است و ارزش این شرکت در حال حاضر در بازار بالغ بر سه میلیارد دلار است. شرکت دیگر یک شرکت اروپایی است که بیش از ۱۴۰۰ مشتری دارد و اخیراً به مبلغ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به شرکت ویزا فروخته شده و این نشان می‌دهد این اکوسیستم در دنیا در حال رشد و بلوغ است و در همه ابعاد به سرعت رشد می‌کند، چه در موضوع مارکت‌کپ و چه در موارد دیگر.»

طبق توضیحات وکیلی‌نیا دو پیشران برای رشد اکوسیستم‌های نوآوری در کشورهای مختلف وجود دارد که اگر این دو پیشران با هم ترکیب شوند و هم‌افزایی لازم را داشته باشند اکوسیستم به سرعت رشد می‌کند. او معتقد است که یکی از این پیشران‌ها رگولاتوری و یکی دیگر بازار است.

وکیلی‌نیا توضیح می‌دهد: «این دو پیشران در کشورهای مختلف مسئولیت رشد اکوسیستم‌های نوآوری باز را برعهده دارند. در بعضی از کشورها از جمله هند پیشران توسعه همین دو عامل‌اند و به همین دلیل هم می‌بینیم که در هند بیش از ۱۰ یونیکورن وجود دارد.»

مدیرعامل ارتباط فردا در ادامه در توضیح تفاوت‌های بانکداری باز و اوپن‌فایننس عنوان کرد که تمرکز اصلی بانکداری باز بر حساب‌های مالی و اکوسیستم‌های بانکی است؛ اما اوپن‌فایننس یک لایه بالاتر است و سعی می کند خدمات حوزه‌های پرداخت و حتی غیرپرداخت را هم پوشش دهد و به طور کل اکوسیستم بالغ‌تر و جامع‌تری است.»

وکیلی‌نیا گفت:‌ «ما در مجموعه فینوتک که اوپن ای‌پی‌آی‌ پلتفرم هلدینگ ارتباط فرداست مهاجرت خود را از بانکداری باز به سمت اوپن‌فایننس آغاز کرده‌ایم و حرکت خود را به سمت اوپن‌دیتا ادامه خواهیم داد.»

او در آخر با تأکید بر اینکه اندازه بازار از شاخص‌های مهم بررسی وضعیت یک بازار است، گفت: «در اکوسیستم ای‌پی‌آی در سال ۲۰۲۲ رسیدیم به اندازه بازار ۳۸ میلیارد دلاری و این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ این عدد فقط هفت میلیارد دلار بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.