پایان تراکنش‌سازی و خرد شدن تراکنش‌ در شبکه پرداخت

اصلاح نظام کارمزدی به دلیل تراکنش‌سازی‌های غیرقانونی، فرسودگی شبکه پرداخت کشور و نابرابری رشد هزینه‌های پرداخت با رشد تورم، امری اجتناب ناپذیر بود. بنابراین بالاخره بانک مرکزی در تاریخ (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲) با ابلاغ بخشنامه‌ای طلسم ده ساله اصلاح کارمزد‌ها را شکست و اجرای آن از ۴ تیرماه به شکل گام به گام وارد فاز اجرایی شده است.

در همین زمینه رئیس انجمن فین‌تک با اشاره به چالش‌های شبکه بانکی و پرداخت کشور در ده سال اخیر با مدل کارمزدی گذشته گفت: بازگشت کارمزد تراکنش به پذیرنده و شکل‌گیری رقابت ناسالم در شبکه پرداخت به واسطه این موضوع یکی از جدی‌ترین و مهم ترین مشکلات شبکه بانکی و پرداخت کشور در ده سال اخیر با مدل کارمزدی گذشته بود.

پایان تراکنش‌سازی‌های نامشروع در شبکه بانکی

محمدمهدی فاطمیان، رئیس انجمن فین‌تک در گفت‌وگو با «عصربانک» تصریح کرد: از معضلات نظام کارمزدی گذشته، می‌توان به تراکنش‌سازی، خرد شدن تراکنش‌ها و ایجاد درآمد غیرواقعی از محل کارمزد پرداختی بانک‌ها اشاره کرد که به شبکه‌های بانکی و پرداختی کشور تحمیل می‌شد.

او با بیان اینکه نظام کارمزدی گذشته، جوابگوی هزینه‌ها همگام با رشد تورم در شبکه بانکی کشور نبود، گفت: قاعدتا هر شبکه و زیرساختی هزینه‌ای دارد و به تبع برای رشد و توسعه آن می‌بایست امکان هزینه‌کرد بیشتر فراهم باشد این در حالی است که در ۱۰ سال گذشته با ثابت نگه داشتن کارمزدها، حوزه پرداخت کشور جوابگوی هزینه‌ها همگام با تورم کشور نبود و این نابرابری شرکت‌های پرداخت را با مشکلات جدی مواجه کرده بود.

اصلاح نظام کارمزدی لازمه توسعه شبکه پرداخت

فاطمیان اصلاح نظام کارمزدی را در جهت توسعه شبکه پرداخت کشور امری ضروری دانست و گفت: در نظام کارمزدی گذشته، پرداخت‌یارها امکان رقابت در فضای برابر را نداشتند؛ اما خوشبختانه با اصلاح نظام کارمزدی می‌توان به آینده شبکه بانکی و پرداخت کشور امیدوار بود چراکه عملا با این اصلاح امکان هویت بخشی به بازیگران شبکه بانکی و پرداخت کشور فراهم می‌شود و آنان در بازار جایگاه خود را به درستی پیدا خواهند کرد.

فاصله مدل کارمزدی جدید تا مدل ایده‌ال کارمزدی

رئیس انجمن فین‌تک با اشاره به مزیت نظام کارمزدی جدید کشور و فاصله آن با مدل کارمزدی ایده‌ال، گفت: مدل ایده‌آل کارمزدی مدلی است که در آن پذیرنده و دارنده کارت تمام هزینه‌ها را پرداخت کنند و هیچ هزینه‌ای از سمت بانک‌ها به شبکه، پرداخت نشود اما در تمام دنیا نیز این کارمزدها بین دارنده کارت و پذیرنده به نسبتی توزیع می‌شود و قاعدتا هر فرد بسته به میزان خدمتی که دریافت می‌کند کارمزد می‌دهد.

لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری در نظام کارمزدی جدید

فاطمیان با تاکید بر اینکه نظام کارمزدی باید خودترمیمی باشد و به صورت سالانه اصلاح شود گفت: علاوه بر آن رگولاتور به مرور زمان باید قیمت‌گذاری را در نظام کارمزدی جدید از حالت دستوری خارج کرد؛ این موضوع موجب تنظیم بازار و رقابتی‌تر شدن سرویس‌های شبکه پرداخت کشور می‌شود و نیز شاهد افزایش چشم‌گیر کیفیت و محصولات پرداختی کشور خواهیم بود.

اعلام امادگی انجمن فین‌تک برای همکاری با بانک مرکزی

او با بیان اینکه انجمن فین‌تک آماده همکاری با بانک مرکزی در جهت اجرای هرچه بهتر اصلاح نظام کارمزدی کشور است، افزود: با توجه به اینکه نظام کارمزدی جدید به تازگی اجرایی شده، باید صبر کنیم تا خروجی و نتیجه آن را در سطح جامعه ببینیم و این موضوع وابستگی زیادی به نحوه اجرای طرح توسط بانک مرکزی دارد.

چالش نظام کارمزدی نوین گذرا و قابل حل است

رئیس انجمن فین‌تک در پایان با اشاره به چالش‌های پیش‌روی نظام کارمزدی گفت: عموما پرداخت یاران از اصلاح کارمزدها خرسند هستند اما این احتمال وجود دارد که شاید بیشترین چالش از ناحیه مسائل فنی، حسابداری میان پذیرنده و پرداخت یار باشد که این امر نیز قابل حل و گذرا خواهد بود؛ چرا که پرداخت یاران در گذشته نیز کارمزد دریافت و مشتریان آنها نیز کارمزد پرداخت می‌کردند بنابراین با این اتفاقات آشنایی دارند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.