روش استفاده از خدمات چکنو در همراه بانک صادرات

آیا با روش استفاده از خدمات چکنو (چک دیجیتال بانک صادرات) در همراه بانک صادرات آشنایی دارید؟

چک دیجیتال نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند.

به همین منظور سامانه چکنو با هدف ایجاد بستری برای ارائه چک امن دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک‌های کاغذی راه‌اندازی شده است که امکان مدیریت و نظارت آنلاین مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی فراهم می‌کند. از مزایای چک دیجیتال می‌توان به سرعت زیاد در ثبت و پردازش؛ عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، حذف نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه و امنیت بالا و عدم امکان سرقت یا تحریف چک اشاره کرد.

چک دیجیتال چیست؟

چک دیجیتال ماهیتی مشابه چک کاغذی دارد و تمامی مقررات چک کاغذی در مورد آن صدق می‌کند. در چک دیجیتال، کاغذ از موجودیت چک حذف و با استفاده از امضای دیجیتال چک معتبر می‌شود. در این خصوص سامانه چکنو با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی برای ارایه چک دیجیتال و برطرف کردن مشکلات چک فیزیکی ایجاد شده و بانک‌ها با بهره‌گیری از سرویس‌های ارایه شده توسط این سامانه می‌توانند سرویس‌های چک دیجیتال را به مشتریان خود عرضه کنند.

پیش نیازهای استفاده از خدمات سامانه چکنو (چک امن دیجیتال)

عضویت در همراه بانک، نصب و فعالسازی برنامه «هامون» برای ثبت امضای الکترونیکی و همچنین داشتن یک حساب جاری با امکان صدور دسته چک پیش نیازهای استفاده از خدمات سامانه چکنو به منظور دریافت و صدور چک دیجیتال است. پس از فعالسازی خدمت چک دیجیتال در منوی مربوطه در همراه بانک خدمات مربوط به چک دیجیتال اعم از درخواست صدور دسته چک، صدور چک، امکان وصول درون بانکی و بین بانکی چک، مشاهده دسته چک صادر شده و برگه‌های چک دیجیتال، مشاهده چک‌های دریافتی، انتقال چک دیجیتال، ضمانت چک، مسدودسازی چک، ابطال چک و نقد کردن چک بدون مراجعه به شعبه، قابل انجام خواهد بود.

امنیت چک دیجیتال

بدون شک چک دیجیتال خیلی امن‌تر از چک کاغذی است, چرا که نمی‌توان آن را تغییر داد یا به طور کلی منکر صدورش شد. از آن گذشته بانک مر کزی زیرساختی ایجاد کرده تا صادر کنند گان یا انتقال‌دهندگان چک از طریق امضای دیجیتال, احراز هویت و اعتبارسنجی شوند و همین امر امنیت چک‌های دیجیتال را دو چندان می‌کند. در چک‌های کاغذی سنتی احتمال خط خوردگی يا اشتباه نوشتن هميشه وجود دارد و اگر این اتفاق بیفتد، راهی جز پشت‌نویسی يا ابطال چک وجود ندارد.

که البته پشت‌نویسی هم در قانون جدید چک با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. اما در خصوص صدور این نوع چک، دیگر چنین دردسرهایی وجود نخواهند داشت همچنین سامانه چکنو و کد نهاب امنیت چک‌های دیجیتال را بیش از پیش تضمین می‌کنند. چکنو (چک امن دیجیتال) سامانه مرکزی چک دیجیتال است و نهاب هم سامانه‌ای حاوی اطلاعات هویتی مشتریان بانکی است که با اختضاص دادن شماره شناسایی ویژه برای هر کاربر بانکی؛ امکان احراز هویت آسان و سریع افراد در شبکه بانکی را فراهم می‌کند.

خدمات سامانه چک دیجیتال

سامانه چک دیجیتال زیر نظر بانک مرکزی بستری امن برای صدور و پرداخت چک فراهم می‌کند. یکی از مهم‌ترین خدمات سامانه چک دیجیتال این است که به کاربر اجازه می‌دهد با فعال‌سازی خدمت چک دیجیتال و با معرفی گواهی امضاء الکترونیکی درخواست دسته چک دیجیتال بدهد. بانک صادرات ایران خدمات چک دیجیتال را در نرم افزار همراه بانک خود پیاده سازی و دردسترس مشتریان قرار داده است.

به واسطه این درگاه‌ها ارتباط مطمئن میان سیستم متمر کز بانک‌ها و سامانه چک‌های دیجیتالی شکل می‌گیرد تا به واسطه آن، اين خدمت از مجموعه خدمات بانکداری الکترونیک به مردم ارائه شود.

مزایای چک دیجیتال

از طریق چک دیجیتال، اعتبارسنجی وضعیت اعتبار بانکی صادر کننده مشخص می‌شود. امکان سرقت يا تحریف آن وجود ندارد و شما می‌توانید در صورت مشاهده اولین تخلف. چک را به‌راحتی مسدود کنید. از دیگر مزایای مهم اين چک‌ها به موارد ذیل می‌توان اشاره کرد:

  • جلو گیری از سوء استفاده و تغییر در برگ چک دیجیتال
  • صرفه‌جویی در مصرف کاغذ
  • حذف مراحل زمان‌گیر مثل جابه‌جایی، دسته‌بندی و حسابداری چک‌ها م
  • مدیریت ریسک بهتر
  • سرعت بالای فرآیندهای صدور و پرداخت چک
  • عدم نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه پیچک

خدمات چکنو

راهنمای استفاده از خدمات چکنو در سامانه همراه بانک

  • دارا بودن حساب جاری دارای دسته چک در هر یک از شعب بانک صادرات ایران
  • نصب و فعال‌سازی نسخه ۲.۵ نرم افزار همراه بانک (اندروید)
  • نصب و فعال‌سازی نرم افزار هامون

پیش نیازهای استفاده

  • رعایت قانون ۸۰ درصد جهت درخواست صدور دسته چک دیجیتال
  • در حال حاضر این خدمت مختص اشخاص حقیقی ایرانی است.

فعال‌سازی

نخستین گام برای بهره‌برداری از خدمت چکنو انجام عملیات فعال‌سازی در سامانه همراه بانک می‌باشد. به این منظور کاربر به گزینه فعال‌سازی در بخش چکنو مراجعه و درخواست فعال‌سازی خود را ثبت می‌نماید. در ادامه لازم است که برای تایید درخواست فعال‌سازی امضای الکترونیکی ثبت شود. به این منظور کاربر به اپلیکیشن هامون مراجعه نموده و درخواست امضای الکترونیکی دریافت شده را تایید می‌نماید در انتها رسید فعال سازی در نرم افزار همراه بانک به مشتری نمایش داده خواهد شد.

غیرفعال‌سازی

در صورتی که کاربر به هر دلیل قصد غیرفعال‌سازی خدمت چکنو را داشته باشد می‌تواند توسط این گزینه نسبت به انجام این موضوع اقدام نماید لازم به ذکر است که در صورت غیر فعال‌سازی امکاناتی از جمله صدور چک از کاربر سلب خواهد شد.

درخواست صدور دسته چک

از طریق گزینه درخواست صدور دسته چک کاربر می‌تواند درخواست خود را ثبت نماید. به این منظور ابتدا از لیست حساب‌های خود حساب جاری مورد نظر را انتخاب می‌نماید. سپس تعداد برگ مورد نظر خود جهت صدور دسته چک را از بین تعداد برگه‌های مجاز انتخاب و درخواست خود را درخواست صدور ارسال می‌نماید. در ادامه رمز یک بار مصرف از طریق پیامک به شماره همراه کاربر ارسال می‌گردد. پس از وارد کردن این کد و تایید آن درخواست صدور دسته چک دیجیتال به مرکز ارسال و پیغام مناسب به کاربر نمایش داده می‌شود. پس از انجام کنترل‌های لازم توسط بانک، دسته چک دیجیتال صادر خواهد گردید و از طریق منوی دریافت اطلاعات دسته چک قابل مشاهده می‌باشد.

پیگیری صدور دسته چک

هنگامی که فرایند درخواست صدور دسته چک در بانک در جریان است کاربر می‌تواند با مراجعه به گزینه پیگیری صدور دسته چک، وضعیت کلی درخواست خود را مشاهده نموده و همچنین با انتخاب گزینه جزییات از مراحل و اقدامات انجام شده در خصوص درخواست خود مطلع شود.

دریافت اطلاعات دسته چک

کاربر می‌تواند با مراجعه به گزینه دریافت اطلاعات دسته چک و انتخاب حساب جاری مربوطه اطلاعات دسته چک تعریف شده روی حساب را مشاهده نماید. سپس با انتخاب هر دسته چک جزئیات برگه‌های چک و آخرین وضعیت آن قابل مشاهده خواهد بود.

صدور چکنو

کاربر ابتدا منوی دریافت اطلاعات دسته چک را انتخاب نموده و پس از انتخاب یکی از برگه‌های چک صادر نشده دارای رنگ سفید را جهت صدور انتخاب می‌نماید در مرحله بعد کد ملی گیرنده چک را وارد می‌نماید در حالت کلی لزومی به اینکه فرد گیرنده در بانک صادرات حساب داشته باشد یا عضو سامانه چکاد باشد وجود ندارد. در ادامه کاربر مبلغ چک، تاریخ سررسید چک و شرح صدور چک را ثبت و در نهایت گزینه تایید را انتخاب می‌نماید. از آنجا که جهت صدور چک نیاز به ثبت امضای دیجیتال وجود دارد کاربر لازم است در مرحله بعد به اپلیکیشن هامون مراجعه نماید. در این اپلیکیشن درخواستی مبنی بر امضای الکترونیکی صدور چک مربوطه را مشاهده و تایید می‌نماید. پس از برگشت به اپلیکیشن همراه بانک و انتخاب گزینه کارتابل تراکنش‌های ارسال شده به هامون، کاربر میتواند مشخصات چک صادر شده را مشاهده نماید.

کارتابل و کارسازی چک های دریافتی

لیست چک‌های صادر شده در وجه کاربر در گزینه مشاهده کارتابل و کارسازی چک دریافتی قابل مشاهده است. در این بخش امکان انتقال چک به فرد دیگر، عودت و یا نقد کردن به شرط سررسید تاریخ فراهم است.

انتقال چک

به منظور انتقال چک دریافت شده به فرد دیگر در قسمت مشاهده کارتابل و کارسازی چک‌های دریافتی، کاربر گزینه انتقال را در مورد چک مربوطه انتخاب می‌نماید. سپس در مرحله بعد کد ملی فردی که چک قرار است به او منتقل شود را وارد می‌کند. از آنجا که انتقال چک نیازمند امضای الکترونیکی است، لازم است اپلیکیشن هامون را اجرا و درخواست ثبت امضای الکترونیکی دریافت شده را تایید نماید. پس از بازگشت به همراه بانک و انتخاب کارتابل تراکنش‌های ارسال شده به هامون نتیجه انتقال قابل مشاهده خواهد بود. بدیهی است پس از انتقال چک مربوطه چک از کارتابل چک‌های دیجیتال فرد خارج خواهد شد.

نقد کردن چک

امکان نقد کردن چک از طریق همراه بانک بصورت غیرحضوری فراهم است بدین منظور کاربر با کلیک بر روی گزینه مشاهده کارتابل و کارسازی چک‌های دریافتی” یکی از چک‌های موجود در کارتابل را که تاریخ سررسید آن فرا رسیده است برای نقد کردن انتخاب می‌کند در مرحله بعد کاربر از بین حساب‌های خود شماره حساب مورد نظر خود را جهت واریز وجه چک تعیین می‌نماید بلافاصله وجه چک از حساب متعهد برداشت و به حساب ذینفع واریز خواهد شد.

اطلاعات بیشتر درباره چکنو

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.