وزارت اقتصاد: حدود ۲ میلیون نفر وام بدون ضامن گرفتند

بانک‌های دولتی و بانک هایی که دولت سهام مالکیتی آنها را در اختیار دارد، از ابتدای بهمن ۱۴۰۰ تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۹۲۸ هزار و ۷۲۴ نفر ۶۸ هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

وزارت امور اقتصاد و دارایی، با توافق بانک‌های دولتی و بانک‌هایی که بخشی از سهام آنها در مالکیت دولت قرار دارد، طرح پرداخت تسهیلات خرد بر مبنای اعتبارسنجی و یا حداقل وثایق را در دو سطح تا 500 میلیون ریال و تا یک میلیارد ریال ابلاغ کرد.

این طرح در گام اول برای کارکنان و مستمری‌بگیران دستگاه‌های دولتی، عمومی، غیردولتی و شرکت‌های بزرگ عملیاتی در 29 دی ماه 1400 اجرایی شد و وزیر امور اقتصادی و دارایی از اواخر دی ماه سال 1400 بانک‌های دولتی را موظف کرد در پرداخت تسهیلات کمتر از 100 میلیون تومان صرفا اعتبارسنجی را ملاک پرداخت قرار دهند و از روش سنتی درخواست ضامن دست بکشند.

بر این اساس، وزارت امور اقتصادی و دارایی اقتصاد در 29 دی ماه سال گذشته طی بخشنامه‌ای بانک‌های دولتی را به پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن مکلف کرد و با وجود آنکه بانک مرکزی بخشنامه مرتبط را در 12 تیر ماه به شبکه بانکی ابلاغ کرد اما بانک‌های دولتی و خصوصی شده از همان ابتدای بهمن ماه سال 1400 اعطای تسهیلات بدون ضامن و براساس اعتبارسنجی را در دستور کار قرار دادند.

در همین راستا از ابتدای بهمن‌ماه سال 1400تا نیمه خرداد امسال 68 هزار و 881 میلیارد و 966 میلیون تومان تسهیلات در قالب یک میلیون و 928 هزار و 724 فقره تسهیلات توسط بانک‌های دولتی و خصوصی شده پرداخت شده است.

 وام بدون ضامن

بیشترین تعداد و حجم تسهیلات اعطایی بدون ضامن توسط بانک سپه با پرداخت 17 هزار و 699 میلیارد تومان به 630 هزار و 11 نفر و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اعطای 12 هزار و 920 میلیارد تومان به 430 هزار و 41 نفر بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.