تیر خلاص بانک مرکزی به پرداخت یارها!

مدیرعامل «وندار» در گفت‌وگو با عصربانک با بیان اینکه سرویس تجمیع وجوه از درگاه وندار حذف شده است، گفت: این اقدام تبعیض‌آمیز بانک مرکزی موجب ریزش 95 درصدی مشتریان و سقوط درآمد وندار شده است.

مهدی عبادی در گفتگو با «عصربانک» با بیان اینکه «رگولاتوری» مهمترین دغدغه پرداخت یارها در سال‌های اخیر بوده است، گفت: بانک مرکزی قائل به یک رگولاتوری استاندارند نیست و رگولاتوری را صرفا ایجاد محدودیت توصیف می‌کنند؛ به همین دلیل در بازه‌های زمانی متفاوت تنها با ایجاد محدودیت بر کسب و کارها، بازار پرداخت یاری کوچک‌تر می‌شود.

افق روشنی پیش‌روی پرداخت یاری کشور نیست

عبادی با اعتقاد بر اینکه افق روشنی برای بزرگ شدن بازار پرداخت یاری کشور وجود ندارد؛ افزود: تعداد محدودیت‌ها هر روز بیشتر از قبل می‌شود و این در حالی است که در رگولاتوری‌های استاندارد دنیا ممکن است محدودیت‌هایی هم وجود داشته باشد اما گشایش‌هایی هم اتفاق می‌افتد.

او تصریح کرد: یکی از وظایف رگولاتوری‌های استاندارد در دنیا، ایجاد زمین بازی برابر برای تمام بازیگر هاست اما متاسفانه این اتفاق در ایران رخ نمی‌دهد و ما پرداخت یارها با این چالش مواجه هستیم که در هفته تعدادی محدودیت جدید اعمال می‌شود و این دایره هر روز محدود و محدودتر می‌شود.

محدودیت‌ها مانع ورود سرمایه‌گذار به بازار پرداخت‌یاری

مدیرعامل «وندار» با بیان اینکه ایجاد محدودیت موجب کاهش بازار پرداخت‌یارها و منع ورود سرمایه‌گذار به این بازار می‌شود، گفت: با ادامه روند محدودیت‌ها، احتمال از بین رفتن پرداخت یارها وجود دارد و معتقدم شاید رگولاتور به صورت هدفمند،  این محدودیت‌های هر روزه را اعمال می‌کنند.

حذف حساب‌های تجمیعی چالش روز پرداخت‌یارها

مدیرعامل «وندار» با اشاره به مهم‌ترین محدودیت های جدید برای پرداخت‌یارها، گفت: از بین بردن حساب‌های تجمیعی وجوه، مهمترین محدودیت‌هایی است که این روزها از سوی بانک مرکزی به صورت جدی دنبال می‌شود؛ این در حالی است که طی چهارسال گذشته شرکت وندار اولین بار این سرویس را در کشور ارائه داد و موجب توسعه یک سری از کسب و کارها شد در حالی که بازار تشنه و وابسته این مدل از سرویس پرداخت یاری است، بانک مرکزی قصد حذف تجمیع وجوه را دارد.

پرداخت یارها

تیر خلاص بانک مرکزی به پرداخت یارها

به گفته عبادی، حذف سرویس حساب‌های تجمیع وجوه علاوه براینکه منجر به از بین رفتن پرداخت یارها در کشور می‌شود، باعث آسیب رساندن به کسب و کارهای پلتفرمی و ایجاد هزینه‌های گزاف برای آنها می‌شود.

او افزود: به عنوان مثال وندار سال‌هاست با ایجاد درگاه پرداخت، به الوپیک سرویس تسویه حساب می‌دهد و از طریق درگاه وندار، الوپیک با پیک های خود تسویه می‌کند اما اگر سرویس تجمیع حساب‌ حذف شود الوپیک باید با ایجاد تیم فین‌تکی و هزینه اضافی، همه سرویس‌هایی که طی این سال‌ها ارائه دادیم را دوباره خود ایجاد کند.

تجمیع وجوه بستر پولشویی نیست

مدیرعامل «وندار» با اشاره به هدف بانک مرکزی از حذف سرویس حساب‌های تجمیع وجوه گفت: بانک مرکزی معتقد است زیرساخت سرویس حساب‌های تجمیع وجوه عاملی برای پولشویی است اما ما کاملا مخالف این موضوع هستیم چرا که پرداخت یارها با این سرویس توانستند یک لایه شفافیت را به تراکنش‌های بانک مرکزی اضافه کنند.

او تصریح کرد: در حال حاضر بانک مرکزی با بیش از 50 پرداخت‌یار مواجه است که اگر سرویس تجمیع وجوه را حذف کند لازم است که با 5 هزار پلتفرم سرکار داشته باشد که عملا این کار نشدنی است.

ابهام در مسدودسازی 6 هزار درگاه وندار طی 18 روز

مدیرعامل«وندار» با بیان اینکه سرویس تجمیع وجوه از نگاه بانک مرکزی یک تخلف است، گفت: در اسفند ماه سال گذشته بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به ما سرویس تجمیع وجوه را تخلف درجه یک دانست و در فروردین امسال با اتکا به این عقیده، دستور مسدودسازی 6 هزار درگاه وندار را داد.

او با انتقاد از اقدامات محدودکننده بانک مرکزی برای وندار گفت: در حالی که سرویس تجمیع وجوه در همه پرداخت‌یارهای کشور ارائه می‌شود، این ابهام وجود دارد که چرا بانک مرکزی تنها دستور مسدودسازی درگاه های پرداخت وندار را داد و این سوالی است که تا به امروز هنوز بانک مرکزی از جواب دادن آن امتناع می‌کند.

ریزش 95 درصدی مشتریان وندار طی یک ماه

عبادی ادامه داد: بعد از 18 روز که درگاه های وندار بسته بود و دسترسی ما به سامانه جامع قطع بود و امکان سرویس دهی به مشتری جدید حتی با تایید شاپرک را هم نداشتیم ، بانک مرکزی اعلام کرد که دوره جریمه وندار گذشته و دستور بازگشایی درگاه های وندار را داد؛ این در حالی است که به صورت اسمی دوره مسدودسازی درگاه های 18 روز بود اما به طور رسمی درگاه‌های وندار یک ماه بسته بودند و بازگشایی مجدد آنها از سوی شاپرک به لحاظ فنی نشدنی بود.

او با اشاره به زیان‌های هنگفت ناشی از مسدودسازی 6 هزار درگاه وندار گفت: متاسفانه با مشکلی که بانک مرکزی برای ما ایجاد کرد بیش از 95 درصد از مشتریان با ما خداحافظی کردند و به تبع آن وندار با ریزش 95 درصدی درآمدی نیز رو به رو شد و متاسفانه هنوز این مشتریان به وندار برنگشته‌اند.

او با انتقاد از این فعل تبعیض‌آمیز بانک مرکزی برای پرداخت یاری وندار گفت: وندار در طول روز بیش از 65 تا 70 هزار  تراکنش داشت که بیش از 95 درصد آن کاهش پیدا کرده و این منجر به سقوط درآمدی وندار شده است.

آفت تصمیمات روزانه بانک مرکزی برای شبکه پرداخت

او آینده شبکه پرداخت یاری کشور را غیرقابل پیش‌بینی توصیف کرد و گفت: متاسفانه هیچ برنامه بلندمدتی از سوی بانک مرکزی به ما ارائه نمی‌شود و عمدتا برنامه ها و تصمیمات بانک مرکزی برای حوزه پرداخت به صورت روزانه است.

رقابت برابر با اصلاح نظام کارمزدی

عبادی تصریح کرد: تنها برنامه بلندمدت و رضایت بخش بانک مرکزی برای شبکه پرداخت کشور، اصلاح نظام کارمزدی است، چرا که با این اقدام، PSPها نیز مجبور به دریافت کارمزد از پذیرنده‌ها می‌شوند و این موضوع علاوه براینکه عامل برابری رقابت پرداخت یارها و PSPها می‌شود موجب برنامه‌ریزی بلند مدت برای ما می‌شود و امیدواریم که این موضوع به جد پیگیری شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.