بنگاه‌داری علت عدم تمایل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک‌ها تمایلی به همراهی با سیاست‌های حوزه مسکن و اعطای تسهیلات در این زمینه ندارند، گفت: این بانک‌ها تبدیل به بنگاه اقتصاد برای ساخت و ساز شده‌اند و ترجیح می‌دهند منابع خود را در ساخت مسکن سرمایه گذاری کنند.

آلبرت بغوزیان کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مقدمه ساخت مسکن منابع مالی است، گفت: در کشور تقاضا برای مسکن بسیار زیاد وجود دارد و شاید هیچ جای دنیا به اندازه ایران تقاضا برای خرید یا اجاره وجود نداشته باشد و به همین جهت سرمایه گذاری در بخش مسکن برگشت سرمایه بیشتری دارد.

وی با اشاره به این موضوع که وظیفه تامین منابع مالی بر عهده بانک‌ها است، اظهار کرد: بانک‌ها برای تامین مالی مسکن دو گزینه دارند؛ یکی اینکه منابع را در اختیار سازنده‌ها یا متقاضیان خرید مسکن قرار دهند و دوم آنکه خود بانک‌ها اقدام به ساخت مسکن کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: متاسفانه گزینه دوم انتخاب شده است و به همین جهت بانک‌ها تبدیل به بنگاه دار و املاکی بزرگ شده‌اند. بانک‌ها نه تنها مطالبات خود از بدهکاران بانکی را از طریق توقیف املاک تسویه می‌کنند بلکه منابع خود را به سمت ساخت و ساز برده‌اند.

وی با تصریح بر اینکه ورود بانک‌ها به پروژه‌های ساخت و ساز مسکن به آنها مزه داده است، بیان کرد: وقتی به تراز نامه برخی از بانک‌ها مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم حجم عظیمی از دارایی‌های ثابت و غیر مشاع مربوط به حوزه ساخت و ساز مسکن است زیرا درآمدهای زیادی در این حوزه وجود دارد، به طوری که حتی بانکی که ناترازی نقدینگی بالایی دارد، ناترازی دارایی بسیار پایین و در حد صفر دارد.

بغوزیان در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو اشاره کرد: بانک‌ها تمایلی به همراهی با سیاست‌های حوزه مسکن و اعطای تسهیلات در این زمینه ندارند زیرا خود این بانک‌ها تبدیل به بنگاه اقتصاد برای ساخت و ساز شده‌اند و ترجیح می‌دهند منابع خود را در ساخت مسکن سرمایه گذاری کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه نباید وام و تسهیلات به خریداران مسکن داده شود، اظهار کرد: باید بانک‌ها به سازنده‌ها تسهیلات پرداخت کنند زیرا این کار قیمت تمام شده را کاهش می‌دهد. سازنده با دریافت تسهیلات می‌تواند کارگاه خود را به موقع تجهیز کند و این کار مانع افزایش قیمت ساخت می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.