امکان خرید با کالابرگ الکترونیکی بدون کارت بانکی

خانوارهای دهک‌های اول تا سوم درصورت به همراه نداشتن کارت بانکی می‌توانند همچنان از تمام فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های متصل به سامانه کالابرگ الکترونیکی خرید خود را انجام دهند.

طرح کالابرگ الکترونیکی یکی از اقدامات موثر و اساسی دولت سیزدهم برای تامین اقلام اساسی و مایحتاج مورد نیاز خانوارهاست که به دنبال حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ و جلوگیری از تاثیر آن بر سفره مردم و همچنین مقابله با تورم در پیش گرفته شده است.

در این طرح امکان خرید اعتباری ۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت منجمد گوساله، برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر با استفاده از مبلغ یارانه خانوار یک ماه زودتر از واریز نقدی برای خانوارهای دهک‌های اول تا سوم فراهم شده است.

میزان اختلاف تورمی ۱۱ قلم کالای اساسی پیش‌بینی شده از سال ۱۴۰۱ بدون لحاظ کردن اعتبار مازاد برای مردم شارژ می‌شود و در صورت تورم احتمالی روی اقلام سبد، دولت مابه‌التفاوت افزایش قیمت کالاها را نسبت به سال ۱۴۰۱ پوشش می‌دهد به نحوی که پرداختی خانوارها تا پایان سال ثابت خواهد بود.

پیشتر مبلغ یارانه به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود که به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شد اما این مبلغ در دولت سیزدهم ۱۰ تا ۱۱ برابر شده است و به ۴۰۰ هزار تومان برای دهک‌های یک تا سه و ۳۰۰ هزار تومان برای دهک‌های چهار تا نه به ازای هر نفر افزایش یافته است. جامعه افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) ۸.۵ میلیون نفر هستند که با درنظر گرفتن سایر خانوارهای دهک‌ اول تا سوم جمعیتی بیش از ۲۹ میلیون نفر را شامل می‌شوند و با احتساب سایر دهک‌ها به ۷۸ میلیون نفر می‌رسد.

در مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی خانوارهای دهک‌های اول تا سوم کم درآمدی در صورتی که ۵۰ درصد اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود را صرف خرید کالابرگ کنند، ۱۲۰ هزار تومان شارژ اضافی دریافت می‌کنند و مبلغ یارانه آنها به ۵۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

در مرحله قبل روال به این نحو بود که اگر افراد ۳۲۰ هزار تومان از یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود را از اقلام سبد کالابرگ خرید می‌کردند ۸۰ هزار تومان اعتبار مازاد معادل ۲۰ به یارانه آنها افزوده می‌شد و به ۴۸۰ هزار تومان می‌رسید اما در این مرحله آزادی عمل بیشتری به سه دهک داده شده و اگر افراد ۲۰۰ هزار تومان از یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود را صرف خرید کالابرگ کنند، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار مازاد معادل ۳۰ درصد برایشان شارژ می‌شود و به این ترتیب هر فرد ۵۲۰ هزار تومان برای خرید اعتباری خواهد داشت.

در خصوص خرید اقلام کالابرگ نیز در صورتی که کارت بانکی همراه نبود، امکان خرید وجود دارد. آنطور که علیرضا عسگریان – معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته اگر فردی کارت بانکی را همراه خود نبرده باشد، با استفاده از اپلیکیشن و برنامه کاربردی «شما» امکان خرید با ارسال کد برای وی فراهم شده است.

طبق گزارش‌ها هم اکنون یک میلیون خانوار از ۳ دهک پایین درآمدی از طرح کالابرگ الکترونیکی استقبال کردند و ۹۰ هزار فروشگاه به سامانه متصل شده و در توزیع اقلام کالابرگ مشارکت دارند.

نکته قابل توجه اینکه اعتبار مازاد ۱۲۰ هزار تومان در همان ماه واریز یارانه شارژ می‌شود و اینطور نیست که اگر خانوارها از آن استفاده نکنند، ذخیره شود بلکه این اعتبار که به هر فرد تعلق می‌گیرد، مختص همان ماه واریز یارانه است و در صورت عدم استفاده از بین می‌رود بنابراین پیشنهاد می‌شود خانوارها برای بهره‌مندی از شارژ مازاد در ماه‌های آینده حتما شارژ ۱۲۰ هزار تومانی را خرید کنند.

طبق اعلام معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال حاضر سه دهک کم درآمد مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی همراه با اعتبار اضافه شده‌اند و در خصوص مشمول شدن دهک‌های جدید به احتمال زیاد تا یک ماه آینده دو دهک ۴ و ۵ نیز مشمول این طرح شوند.

همه خانوارهای مشمول طرح می‌توانند با نصب اپلیکیشن شما از وجود فروشگاه‌ها و مغازه‌های متصل به طرح و نزدیک به محل سکونت با خبر و با شماره‌گیری #۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی‌مانده اعتبار خود مطلع شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.